جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 47520

مضرات سیگار در دوران سالمندی تشدید می شود و با ترک آن احتمال بروز بیماری ها کاهش می یابد؛ این در حالی است که بسیاری از سالمندان تصور می کنند ترک سیگار برای سلامت آن ها فایده ای ندارد.

سلامت نیوز: ۲۴ ساعت پس از مصرف آخرین سیگار خطر حمله قبلی کاهش می یابد.

سیگار عامل خطر بسیاری از بیماری های مزمن شناخته شده و سال هاست در این باره اطلاع رسانی می شود.اما اطلاع رسانی مستمر و به موقع می تواند سیگاری ها را به فکر وادارد که در زمینه مصرف سیگارتجدیدنظر کنند و از طرفی افراد غیرسیگاری را نسبت به مضرات فراوان آن حساس تر کند.

در این مطلب به موضوع مصرف سیگار در بین سالمندان، به عنوان گروه آسیب پذیر که خطرات سیگار برای آنان بسیار شدیدتر است،می پردازیم.

یکی از باورهای نادرستی که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد، این است که قطع سیگار در دوران سالمندی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

این موضوع در واقع تبلیغاتی است که شرکت های چند ملیتی تولیدکننده سیگار انجام می دهند تا مشتریان خود را از دست ندهند.

دکتر محمد رضا معدنی، دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، با بیان این مطلب به ایسنا می گوید: این در حالی است که ترک سیگار باعث ابتلا به انواع بیماری ها در دوران سالمندی نمی شود بلکه ادامه استعمال سیگار است که آنان را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد.

در واقع افراد بر اثر کهولت سن دچار بیماری های زمینه ای می شوند و مصرف سیگار و قلیان احتمال ابتلای آنان را به این بیماری ها تشدید می کند. به گونه ای که فرد در معرض ابتلا به ۵۰ نوع سرطان قرار می گیرد ولی ترک استعمال آن تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها ندارد.

هم چنین دکتر غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی، با تایید این مطلب به خراسان می گوید: این ترفند بسیار قدیمی است که تبدیل به یک باور نادرست در جامعه شده است.سابقه این باور هم به زمانی بر می گردد که مصرف تریاک به صورت مزمن در سالمندان رواج داشت و به آن ها گفته شد که اگر مصرف تریاک را قطع کنند، دچار مشکل می شوند.همین موضوع به مصرف سیگار هم ربط داده شده است و در مواردی گفته می شود اگر سالمندی سیگار را قطع کند، احتمال فوتش زیاد است در صورتی که این باور از اساس نادرست است.شواهد علمی نشان می دهد که پس از قطع مصرف سیگار علایمی برای فرد سالمند و میانسال به وجود آید که مختصر و زودگذر و سبک است و حتی قطع یک باره سیگار هم هیچ مشکلی برای افراد به وجود نمی آورد.

دکتر حیدری ادامه می دهد: افرادی که پس از ترک سیگار دچار مشکل می شوند به درمان های ساده و مختصر نیاز پیدا می کنند و لازم است تحت درمان و حتی مشاوره قرار بگیرند.

بار دیگر تاکید می کنیم که طبق شواهد علمی با قطع مصرف سیگار هیچ نوع بیماری یا مرگ و میر که ناشی از آن باشد چه در سالمندی چه در میانسالی گزارش نشده است و تایید نمی شود.

هم چنین معدنی درباره ضرورت اطلاع رسانی درباره تبعات مصرف سیگار در دوران سالمندی و ضرورت لزوم ترک آن می گوید: مضرات سیگار در دوران سالمندی تشدید می شود و با ترک آن احتمال بروز بیماری ها کاهش می یابد؛ این در حالی است که بسیاری از سالمندان تصور می کنند ترک سیگار برای سلامت آن ها فایده ای ندارد.

در حالی که باید دانست ۲۰ دقیقه بعد از کشیدن سیگار مقدار زیادی نیکوتین از مغز خارج می شود و فشار خون و ضربان قلب به حالت طبیعی بر می گردد.۸ ساعت پس از استعمال آخرین نخ سیگار هم سطح مونواکسید کربن در خون به حد طبیعی می رسد، ۲۴ ساعت پس از مصرف آخرین نخ سیگار خطر حمله قلبی کاهش پیدا می کند. ۲ روز بعد فرد قدرت چشایی و بویایی خود را باز می یابد. دو هفته بعد ریه ها عملکرد بهتری پیدا می کنند و گردش خون مطلوب تر و رنگ پوست شفاف تر و روشن تر می شود.

سالمندان باید بدانند که استعمال سیگار و قلیان تاثیرات مخرب دو چندانی بر سلامت آنان می گذارد. زیرا با استعمال این مواد مونواکسیدکربن به طور مستقیم وارد ریه آنان می شود و این افراد بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی، لثه، دندان و پوست می شوند. به عبارت دیگر دخانیات اندام های داخلی سالمندان از فرق سر تا نوک پا را درگیر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha