جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 47523
سلامت نیوز: فواید نرمش روزانه بر كسی پوشیده نیست، اما كمتر كسی به خود زحمت می‌دهد و برای بهره‌مندی از این فواید جسمی و روانی برنامه‌ریزی می‌كند و دست به اقدام می‌زند.

برخی میانسالان و سالمندان هنگامی كه به نرمش روزانه تشویق می‌شوند، آن را با ورزش حرفه‌ای اشتباه می‌گیرند و ممكن است به این نتیجه برسند كه دیگر به قول معروف این كارها از آنان گذشته و دیگر توان كافی برای تحرك بدنی ندارند؛ شاید هم گمان كنند ورزش و فعالیت جسمی برای جوان‌ترهاست و دیگر بدن آنان برای این جور كارها جواب نمی‌دهد.

مشغله‌كاری، نداشتن وقت، كمبود خواب روزانه، داشتن كارهای عقب‌افتاده كه اگر فرصتی برای ورزش یافت شود، پرداختن به آنها واجب‌تر است، بیماری‌ها و عوارض جسمی مختلف، نداشتن امكانات و... بهانه‌های رایج پیر و جوان برای ورزش نكردن است.

با این حال، اختصاص چند دقیقه در روز برای ورزش كردن كار دشواری نیست و باید پذیرفت اگر اراده‌ای برای ورزش و تحرك بدنی باشد، هم وقت آن یافت می‌شود و هم این موانع واقعی یا توهمی كنار خواهند رفت.

هر فردی با هر شرایط بدنی و كاری می‌تواند فرصتی از شبانه‌روز را به نرمش اختصاص دهد و زندگی سالمی برای حال و آینده خود رقم بزند.

تحرك علیه بیماری


كاهش استرس ،‌ بهبود فعالیت اندام‌های حیاتی بدن نظیر قلب، ریه و كبد جلوگیری از یبوست و مشكلات گوارشی، كاهش اضافه وزن، افزایش جذب ویتامین‌ها و املاح از طریق بهبود سوخت و ساز بدن، افزایش انرژی و قدرت تمركز ذهنی، بهبود كارایی سیستم ایمنی بدن و كاهش ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سردرد و سرماخوردگی مهم‌ترین نتایج نرمش روزانه هستند و جالب این كه تحرك بدنی مستمر از عوارض شایع دنیای مدرن و زندگی در شهرها جلوگیری می‌كند.

تاثیر مستقیم نرمش روزانه در كاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم، كلسترول بد خون، فشار خون، پوكی استخوان، ورم مفاصل و تحلیل حجم عضلات بر اثر افزایش سن نیز اثبات شده است.

نكته دیگر این كه نرمش روزانه از طریق بهبود دفع ضایعات و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از تاثیر سمومی كه از هوای آلوده وارد ریه‌ها و اندام‌ها می‌شود، می‌كاهد.

تحرك مرتب روزانه در كاهش وزن نیز ضرورتی كلیدی است و رژیم‌های لاغری كه با تحرك بدنی كافی همراه نباشند، احتمال موفقیت كمتری دارند.

بنا به تحقیقات، یك ساعت نرمش روزانه ژن چاقی را در نوجوانان خنثی می‌كند و در ​این​باره میان دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد. نرمش‌های استقامتی برای مثال پیاده‌روی به مدت طولانی سوزاندن چربی‌های اضافی بدن تا 48 ساعت پس از پایان نرمش را در پی دارند.

سلامتی بدون امكانات


نرمش روزانه را سخت نگیرید. كافی است روزی 20 دقیقه در هر زمانی كه برایتان امكان‌پذیر است، حركات ساده نرمشی انجام دهید.

فقط هنگام گرسنگی یا احساس كاهش قند خون، پیش از خوردن صبحانه و بلافاصله پس از وعده‌های اصلی غذایی، زمان مناسبی برای ورزش نیستند.

زمان نرمش می‌تواند در هر ساعتی از شبانه‌روز و حتی نیم ساعت پیش از خواب شبانه باشد. به هیچ وسیله یا تجهیزاتی نیز احتیاج نیست.

در خانه به آرامی حركات نرمشی ـ كششی انجام دهید و همین كه مقداری عرق كنید و تندتر نفس بكشید، نرمش روزانه تكمیل شده است.

به بدنتان فشار نیاورید و اگر مشكل فیزیكی یا بیماری خاصی دارید، آن را در نظر بگیرید. نرمش روزانه پس از مدتی به یك علاقه و عادت تبدیل می‌شود و دلتان می‌خواهد به مدت طولانی‌تر و با انجام حركات نرمشی متنوع‌تر باشد. پیش از شروع نرمش به مدت پنج دقیقه بدنتان را گرم كنید و پس از پایان نرمش نیز این كار را تكرار كنید تا اسیدلاكتیك تولید شده در عضلات به آرامی دفع شود و به گرفتگی ماهیچه‌ها دچار نشوید.

در صورت امكان، پیاده‌روی و نرمش در پارك و فضای آزاد را به برنامه نرمش روزانه اضافه كنید. در خانه لباس راحت بپوشید و برای نرمش بیرون از خانه نیز لباس ورزشی و بویژه كفش ورزشی مناسب و استاندارد تهیه كنید.

فشار آوردن به بدن در نخستین روزهای انجام نرمش یكی از عوامل دلسرد شدن افراد میانسال از پرداختن به نرمش روزانه است.

افرادی كه سال‌های طولانی با نرمش بیگانه بوده‌اند، باید نرمش روزانه را با حركات ساده و به مدت كمتری انجام دهند تا بدنشان بتدریج توانایی نرمش‌های سخت‌تر را كسب كند.

طناب زدن، تند راه رفتن روی تردمیل، درجا زدن و... نیز ممكن است برای بسیاری، ورزش‌های دشوار محسوب شود و نباید نرمش روزانه را در ابتدا با چنین حركاتی شروع كرد.

استفاده از مواد حاوی قند پیش از نرمش و نوشیدن آب به مقدار كافی پس از نرمش ضروری است. اگر اضافه وزن دارید و نرمش روزانه، اشتهای شما را افزایش داده است، نگران نباشید.

تحرك بدنی مرتب در قالب حركات ورزشی به مدت چند ماه با افزایش وزن همراه است ولی پس از آن با افزایش سوخت و ساز بدن چربی‌های اضافی از بین می‌رود و به تناسب وزن و اندام می‌رسید.

مبتلایان به دیابت باید با توجه به شرایط بدنی خود، نرمش‌های سبك‌تری انجام دهند. بیماران قلبی كه تحرك برای آنان منع شده است، باید به انجام حركات كششی به صورت آهسته و آرام اكتفا كنند.

باز هم تاكید می‌شود كه برای انجام نرمش روزانه منتظر چیزی نباشید. می‌توان در اتاق، سالن پذیرایی، بالكن، حیاط یا حتی پاركینگ خانه به نرمش پرداخت و این كار به هیچ تجهیزات و امكاناتی حتی لباس ورزشی نیاز ندارد.

پس از مدتی كه به نرمش روزانه بپردازید، تاثیر شگرف آن بر زندگی، سلامت جسمی و روحیه خود را كاملا درك خواهید كرد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha