شایع‌ترین عادت بد دهانی در كودكان مكیدن انگشت شست است كه در برخی از جوامع ‪ ۷۵‬تا ‪ ۹۵‬درصد گزارش شده است.

البته مكیدن انگشت شست تا سن ‪ ۲‬سالگی جای هیچگونه نگرانی ندارد، بلكه برای حیات نوزاد امری طبیعی ، غریزی ، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

درباره علل و عوامل و عوارض مكیدن انگشت و نحوه درمان این عادل بد دهانی خبرنگار گروه علمی با دكتر غلامحسین رمضانی متخصص دندانپزشكی كودكان و نوجوانان گفت و گویی انجام داده است كه برای پدران و مادران خواندنی است.

مكیدن انگشت‌ها و شست،پستانك، جویدن لب‌ها و ناخن و تانگ تراست یا به عبارتی باقی ماندن بلع نوزادی در سنین بالاتر و دندان قروچه از عادت‌های بد دهانی است.


* علل و عوامل مكیدن انگشت:
دكتر رمضانی می‌گوید تحقیقات نشان داده است غریزه مكیدن كه برای حیات نوزاد ضروری است و مكیدن انگشت در نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند كمتر است در نتیجه زندگی در دنیای صنعتی امروز كه در آن نوزادان كمتر از شیر مادر بهره می‌برند، یكی از دلایل مهم مكیدن انگشت است.

این متخصص دندانپزشكی كودكان می‌گوید: دلبستگی به مكیدن در نوزادان برای تكامل سیستم عصبی مركزی لازم است و این مكیدن شست می‌تواند به نوزادان كمك كند كه با دنیای جدید خود هماهنگ شوند.

وی افزود: لذا مكیدن در كودكان امری ضروری، غریزی و بعضا اكتسابی است اما اگر بعد از سن ‪ ۵‬سالگی ادامه یابد می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و برای درمان آن اقدام شود.


* چرا مكیدن شدن در كودكان آغاز می‌شود؟
دكتر رمضانی می‌گوید: سازوكاری در سلول‌های عصبی مغز وجود دارد كه وقتی این سلولها تحریك می‌شوند یا در معرض عوامل اضطرابی قرار می‌گیرند، مكیدن انگشتان به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: از طرفی سلول‌های مغز توانایی یكسری ترشحات مثل "آنكفالین" و "اندورفین" را دارند كه با ترشح این مواد انتقال عصبی كاهش یافته و موجب آرامش و حس خوشحالی در كودكان می‌شود.

این متخصص دندانپزشكی كودكان خاطرنشان كرد كه یكی از عواملی كه موجب ترشح این دو مواد در سلول‌های مغز می‌شود مكیدن انگشت است.

وی افزود: خوردن غذاهای لذیذ مثل شیر مادر و حركات ورزشی در كودكان بزرگتر مثل آهسته دویدن و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش نیز از جمله مواردی است كه موجب ترشح این دو مواد می‌شود لذا كودكانی كه به موقع با شیر مادر تغذیه شوند و حركات یاد شده را انجام دهند به مكیدن انگشت وی نمی‌آورند.


* علائم و عوارض مكیدن انگشت:
یكی از ناهنجاری‌های دندانی كه با مكیدن انگشت ایجاد می‌شود باز ماندن دهان و فاصله افتادن میان فك بالا و پایین، بیرون زدن فك بالا و باقی ماندن بلع نوزادی در افراد است.

از دیگر عوارض این عادت بد دهانی اختلالات گفتاری مثل لكنت زبان است به طوری كه فرد در بزرگسالی نمی‌تواند بعضی از حروف مثل اس و ش و ال‌و چ را تلفظ كند.

دكتر رمضانی می‌گوید ایجاد عادت‌های ثانویه مثل تاباندن موی سر و كندن موی صورت و جویدن لب از جمله این عوارض است.

پینه بستن و منحرف شدن انگشتان از دیگر عوارض مكیدن انگشت است.


* عادت مكیدن انگشت در كودكان را چگونه درمان كنیم؟
دكتر رمضانی معاون آموزشی دندانپزشكی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سووال می‌گوید: همانطور كه گفته شد مكیدن انگشت در كودكان كمتراز پنج سال و به خصوص در دو سال اول زندگی، جای نگرانی ندارد.

وی می‌گوید: اولین گام برای درمان این عادت دهانی درك تكامل احساسی كودك است و مادران باید بدانند كه این عادت امری طبیعی است كه برای شاداب و سالم بودن كودك ضروری است.

پس از این درك، ایجاد محیطی طبیعی، امن و آرام برای كودك و داشتن برنامه غذایی صحیح مهمترین عاملی است كه موجب ترك این عادت می‌شود.

این متخصص دندانپزشكی كودكان می‌گوید: سن جادویی برای درمان این عادت در كودكان سن ‪ ۵‬سالگی است زیرا در این سن كودك می‌تواند درك كافی از محیط داشته باشد و مشكلات آتی این عادت را بفهمد.

وی می‌گوید درمان مداخله‌ای زمانی همراه با موفقیت است و توصیه می‌شود كه كودك خود بخواهد این عادت را ترك كند و در صورت تحمیل جواب نمی‌دهد و نقش والدین در این زمینه بسیار مهم است.


* سه راه متفاوت برای درمان مكیدن انگشت:
‪ - ۱‬درمان یادآوری
دراین روش یك باند و یا نوار ضد آب روی انگشت جهت یاآوری گذاشت می‌شود كه تا ترك عادت این باند و نوار روی انگشت باید باقی بماند.

ریختن فلفل و انجام كارهای تنبیهی در این روش از درمان نتیجه بخش نیست.

‪ - ۲‬سیستم پاداش
در این روش بین كودك و والدین و دندانپزشك قراردادی بسته می‌شود كه طبق آن كودك اگر زمان مكیدن انگشت را كاهش دهد، جایزه می‌گیرد و این پاداش به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی كه عادت ترك بشود.

‪ - ۳‬بهره‌گیری از دستگاه‌های ارتودنسی
در این روش دستگاه‌های مخصوص ارتودونسی توسط دندانپزشك روی دندان نصب می‌شود كه هم بلع نوزادی را تصحیح می‌كند و هم از مكیدن انگشت جلوگیری می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha