سلامت نیوز: معاون غذای سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی نخستین مركز تحقیقات حلال دنیا در كشور ایران عنوان كرد: فراهم كردن مقدمات لازم به منظور كنترل و سپس گسترش تولید و صادرات مواد غذایی تحت عنوان «برند حلال» از جمله اهداف وزارت بهداشت در ایجاد این مركزاست.

دكتر بهروز جنت در گفت و گو با ایسنا، افزود: طرح راه‌اندازی این مركز در سال گذشته و در شورای گسترش دانشگاه‌ها و پس از آن در شورای عالی سلامت تصویب شد.

وی ادامه داد: با تصویب این طرح،‌ تمامی مراكز مرتبط در سازمان غذا و دارو متمركز می شوند.

معاون غذای سازمان غذا و دارو در توضیح ضرورت ایجاد مركز تحقیقات حلال در كشور عنوان كرد: «برند حلال» در تمام دنیا در حال تبدیل شدن به یك برند معروف و یك تجارت بزرگ است و حتی كشورهای غیراسلامی نظیر انگلستان نیز به سمت تولید محصولاتی تحت عنوان «برند حلال» می‌روند و در حال حاضر كشورهایی چون تایلند، فرانسه و تایوان محصولاتی تحت عنوان برند حلال تولید می‌كنند.

وی درپاسخ به این پرسش كه آیا افق دید وزارت بهداشت در گسترش مراكز تحقیقاتی حلال، صادرات است، اظهار كرد: صادرات و كنترل تولید مواد غذایی حلال در دنیا از جمله اهداف اساسی كشور هستند. به عنوان مثال یك ماده شیمیایی خاص می‌تواند هم به صورت حلال تولید شود و هم غیرحلال. حال اگر محصولی وارد كشور شود باید مركزی وجود داشته باشد كه بتواند تشخیص دهد ماده شیمیایی به كار رفته در محصول نام برده به صورت حلال تولید شده است یا از نظر شرعی دچار مشكل است و یا اینكه منشا تولید آن حلال است یا غیرحلال.

جنت با اشاره به این كه این مركز، برای نخستین بار در تمام دنیا راه اندازی می‌شود و مركز مشابهی تحت این عنوان در دنیا وجود ندارد، گفت: بناست كشور مالزی تا پایان 2012 چنین مركزی را راه اندازی كند.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان این كه مركز تحقیقات حلال بازوی مشورتی علمای دینی خواهد بود، عنوان كرد: این مركز كار كارشناسی را به صورت علمی در خصوص ابهاماتی پیرامون واردات برخی مواد غذایی انجام می‌دهد تا علمای دینی بتوانند در صورت لزوم با اسناد علمی كه از سوی یك مرجع معتبر ارائه می شود، تصمیم بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha