سلامت نیوز: آنژیوگرافی روش تشخیصی برای ارزیابی رگ هاست که ممکن است از این روش برای بررسی عروق قلب، مغز، عروق اندام و یا عروق اعصاب استفاده شود.

دکتر سید هاشم سزاوار سیدی دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب به خراسان گفت: آنژیوگرافی به دو روش انجام می شود. یک روش سی تی اسکن است که به آن سی تی آنژیوگرافی گفته می شود و روش دیگر آنژیوگرافی به روش معمول است.

فوق تخصص آنژیوپلاستی در ادامه افزود: هر زمان که پزشک به گرفتگی عروق کرونر مشکوک شود ،این روش تشخیصی به کار می رود. البته در مواردی هم که علایم مشخصی وجود ندارد با انجام تست ورزش یا سی تی آنژیوگرافی و یا اسکن تاندون در صورت نیاز مریض آنژیوگرافی می شود.

معمولا در آنژیوگرافی از شریان پا و یا دست استفاده می شودو با استفاده از تجهیزات پزشکی ماده حاجبی وارد رگ های قلب می شود که می توان رگ های قلب را بررسی کرد.وی با اشاره به کم بودن عوارض آنژیوگرافی افزود: از آن جا که این روش تشخیصی توسط متخصصان کارآمد و ماهر انجام می شود، عوارض آن به حدود یک در هزار رسیده است.

دکتر سزاوار افزود: از عوارض آنژیوگرافی می توان به خون ریزی محل، عوارض شریانی، حساسیت به ماده حاجب و به ندرت سکته قلبی یا مغزی اشاره کرد که بسیار نادر است.وی افزود: عوارضی مانند فشار خون بعد از آنژیوگرافی معمولا دیده نمی شود و بعد از ارزیابی عروق در صورت شناسایی گرفتگی عروق بیمار نیاز به مصرف دارو و یا استنت در عروق قلب (آنژیوپلاستی) و یا جراحی باز پیدا می کند.

دکتر سزاوار گفت: ماده حاجب معمولا بعد از ۲۴تا ۴۸ساعت از بدن دفع می شود و در مواردی ممکن است به کلیه آسیب برساند. به همین منظوربرای افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که آنژیوگرافی از طریق شریان دست راحت تر از شریان پاست افزود: معمولا بعد از آنژیوگرافی از پا بیمار باید چند ساعتی بی حرکت باشد و از کیسه شن استفاده کند. در این شیوه بیمارانی که کمردرد دارند و زود خسته می شوند، دچار مشکل می شوند لذا ترجیح بر این است که آنژیوگرافی از دست انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha