جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 47537
سلامت نیوز: ورود به روزهای گرم بهار و تابستان به مادرانی كه كودكان زیر دو سال دارند، هشدار می‌دهد بشدت مراقب عرق‌سوز شدن فرزندان‌شان باشند.

این عارضه پوستی در كودكان كم‌سن و سال و نوزادان، معمولا به شكل جوش‌های ریز قرمز رنگ و همراه با خارش و سوزش دیده می‌شود.

عرق‌سوز به خودی خود عارضه خطرناكی نیست، بلكه تنها نوعی التهاب پوستی است كه به دلیل تعریق زیاد اتفاق می‌افتد، اما همین التهابات ساده پوستی در صورت بی‌توجهی و رسیدگی نشدن می‌تواند عفونی شود.

دكتر مسعود داوودی، متخصص پوست در گفت‌وگو با «جام‌جم»، با اشاره به این كه عرق‌سوزشدن با انتخاب لباس مناسب و قرار نگرفتن در محیط‌های بسیار گرم، قابل پیشگیری است، توضیح می‌دهد: اگر این عارضه پوستی درمان نشود، بیماری‌های میكروبی و قارچی نیز به آن اضافه خواهد شد. در چنین شرایطی داروهای ساده كورتونی نه‌تنها به درمان عارضه كمكی نمی‌كند، بلكه علایم آن را وخیم‌تر خواهد كرد.

التهابات پوستی ناشی از تعرق

پزشكان معتقدند عرق‌سوزی، عارضه خطرناك و غیرقابل درمانی نیست. در بسیاری موارد، حتی بدون مصرف دارو و تنها با شستشوی مكرر، خشك نگه داشتن محل عرق‌سوز شده، پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد و دوری از محیط‌های گرم، قابل درمان است.

دكتر داوودی با اشاره به دلایل عرق‌سوز شدن نوزادان می‌گوید: این نوع التهابات پوستی در نوزادان به دلیل كامل نشدن بافت‌های پوستی و راحت خارج نشدن عرق از بدن، بیشتر دیده می‌شود.

ناحیه پشت گردن، سینه و زیر بغل از جمله نواحی است كه بیشتر عرق‌سوز می‌شود. به بیان دیگر ممكن است دهانه خروجی غدد عرق در نوزادان تا مدتی بسته باشد و ترشحات روی این غدد باقی بماند و باعث بروز التهاباتی شبیه به جوش‌های ریز قرمز یا تاول شود.

پوشاندن لباس ضخیم به نوزادان ممنوع

متخصصان پوست معتقدند كه رفع عرق‌سوزی در بسیاری موارد در نوزادان و حتی بزرگسالان نیازی به مصرف دارو ندارد، چرا كه علت اصلی بروز این نوع التهابات، پوشیدن لباس‌هایی است كه بافت فشرده دارد و مانع خروج گرما می‌شود.

بر این اساس توصیه به والدین این است كه از پوشاندن لباس‌های ضخیم و تنگ به نوزادان و قرار دادن آنها در محیط‌های بسیار گرم و بدون تهویه خودداری كنند.

دكتر داوودی تاكید می‌كند: ممكن است عرق‌سوزها با گذشت زمان و بی‌توجهی نسبت به آنها تبدیل به ضایعات عفونی شود، كه در چنین شرایطی به درمان اختصاصی نیاز دارد. در موارد دیگر استفاده از پمادهای كورتونی بسیار ملایم برای رفع التهابات مجاز خواهد بود. همچنین بیماری پوستی دیگری نیز در نوزادان شایع است كه در ناحیه پوشك بر اثر تماس طولانی پوست با ادرار یا مدفوع اتفاق می‌افتد و ربطی به عرق‌سوز ندارد.

افراد چاق بیشتر عرق‌سوز می‌شوند

عرق‌سوزی قرمز بیشتر در بزرگسالانی دیده می‌شود كه زیاد ورزش می‌كنند، در محیط گرم كار می‌كنند یا لباس‌های زیاد می‌پوشند.

متخصصان پوست با اشاره به این موضوع می‌گویند: تعرق زیاد سبب متورم شدن مجاری عرق و بسته شدن آنها می‌شود.

عرق‌سوزی در این افراد به شكل دانه‌های قرمز در گردن و تنه ایجاد می‌‌شود و به همراه خود سوزش و خارش دارد. بی‌شك برای درمان عرق‌سوز فرد باید به محیط خنك برود تا كم‌كم مجاری بسته شده باز شود. بهترین توصیه برای پیشگیری از عرق‌سوز شدن در بزرگسالان، پوشیدن لباس‌های نخی با بافت فاصله‌دار برای عبور دادن گرما و هواست.

دكتر داوودی نیز با تاكید بر این كه عرق‌سوز خیس شدن پوست به دنبال تعرق و ساییدگی آن در ناحیه چین‌های پوستی اتفاق می‌افتد، می‌افزاید: افرادی كه اضافه وزن دارند بیشتر در معرض این ساییدگی‌ها و عرق‌سوزی ناشی از آن هستند. عاملی كه عرق‌سوز شدن را در این افراد كاهش می‌دهد، خشك نگه داشتن پوست است. همچنین استفاده از پودر بچه را حتی به بزرگسالانی كه زیاد عرق‌سوز می‌شوند، بخصوص در فصول گرم سال توصیه می‌كنیم.

عفونت‌های قارچی را با عرق‌سوز اشتباه نگیرید


به گفته دكتر داوودی، عرق‌سوزی معمولا طی سه  تا چهار روز بهبود می‌‌یابد، اما اگر پس از گذشت این زمان هنوز جوش‌ها باقی مانده باشد و شخص تب كند، حتی اگر ترشحات عفونی روی ناحیه ملتهب شده بهبود یابد، باید به پزشك متخصص مراجعه كرد.

وی تاكید می‌كند: از آنجایی كه احتمال بروز بیماری میكروبی یا قارچی همزمان با عرق‌سوز شدن وجود دارد، تا مطمئن شدن از وجود عامل قارچی از اعمال درمان‌های كورتونی ساده باید جلوگیری كرد یا درمان‌های تركیبی برای رفع التهابات در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha