شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 47546

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: مشکلات جامعه مامایی کشور بدون توجه همچنان ادامه دارد. سال به سال می گذرد و فقط نزدیک روز ماما که می شود مسئولان یاد مشکلات ماماها می‌افتند و بعد همه چیز فراموش می‌شود.

سلامت نیوز : زهرا مدرسی دیشب در بزرگداشت روز ماما که در هتل المپیک برگزار شد اظهار داشت: این روز مصداق این است که ماما در نظام سلامت نقش ارزنده و کلیدی دارند و مسئولان نظام سلامت هر کشور اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شوند.

وی افزود: ما پیگیر مسائل ماما هستیم و به مسئولان وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های ذی‌ربط مربوط می‌شود که باید پاسخگو باشند.مدرسی گفت: بارها و بارها با وزیر بهداشت جلساتی داشتیم و پاسخ به درخواست‌های ما منجر به این شد که نماینده مامایی در سیاستگذاری‌های مربوط ماما در نظام سلامت حضور داشته باشند که اتفاق افتاد. انتخاب مشاور امور مامایی وزیر بهداشت نیز  یکی دیگر از خواسته‌های ما بود که تحقق یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: بازنگری شرح وظایف مامایی 2 سال طول کشید تا با همکاری هم دست‌اندرکاران انجام شود و اکنون خواستار اجرای کامل شرح وظایف در تمام طرح‌ها از جمله پزشک خانواده هستیم.نماینده ماماهای کشور در شورای عالی نظام پزشکی گفت: حذف مقطع کاردانی مامایی گام مثبتی بود و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و ایجاد 2 رشته کارشناسی ارشد ماما مشاور و ماما قانونی از آن جمله است و همچنین آموزش مداوم برابر ماماها ایجاد شد.

وی افزود: رونمایی از سند ارتقای خدمات مامایی نیز اقدام دیگری بود که در کنار اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و  اختصاص 4 هزار ردیف به ماماها انجام شد.مدرسی اضافه کرد: مجوز تاسیس 2 قطب مامایی در یک شهر که قبلاً فقط شامل پزشکان می‌شد شامل ماما هم شد.وی ادامه داد:‌ سال گذشته رشد تعرفه ماماها کمتر از 2 درصد اعلام شد و تعرفه پیشنهادی امسال ماماها 7 هزار و 800 تومان است و امیدواریم تعرفه‌ای که اعلام می‌شود نزدیک به این رقم باشد.

وی گفت: در نسخه ۰۲ پزشک خانواده واقعاً در حق ماماها احجاف شده است. در حالی که جایگاه شغلی ماماها مهم است اما در این برنامه ماماها استقلال ندارند.مدرسی افزود: بیانیه‌ای صادر شده مبنی بر متوقف شدن این طرح تا رفع موانع و امیدواریم وزیر بهداشت به آن توجه کنند چون با این نوع پیش‌نویسی با معضلاتی مواجه خواهیم شد.وی گفت: در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم نیز بحث بحث استاندارد‌سازی خدمات مامایی مطرح شد که وزیر بهداشت دستور پیگیری داد.عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: بیکاری ماماها هم معضلی است که بارها تکرار شده و اگر حل نشود چیزی جز بی‌انگیزگی برای جامعه مامایی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: اکثر ماماها بیکارند، ما در اقتصاد سلامت یک تعریفی داریم که سرمایه‌گذاری باید سودده باشد سرمایه‌گذاری که برای ماماها می‌شود اگر ماما بیکار باشد این سرمایه به هدر می رود.وی به عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها اشاره کرد و گفت: بارها و بارها مسئله بیمه خدمات مامایی را مطرح کرده ایم اما بیمه ها دلایل غیر قابل قبولی می آورند و متأسفانه مسئولان مشکلات ماماها را جدی نمی گیرند و باز هم سالی می گذرد و فقط نزدیک روز ماما که می رسد برخی یاد مشکلات ماماها می‌افتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha