رئیس جامعه جراحان ایران گفت: فشارها به جامعه پزشکی هیچگاه به اندازه امروز نبوده است، قرار نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را جامعه پزشکی بپردازد، برای تعیین تعرفه‌های پزشکی هم باید شق القمر کنیم زیرا هنوز دولت شورای عالی بیمه سلامت را تشکیل نداده و همین تعرفه های غیر واقعی عامل زیرمیزی است.

باید شق‌القمر کنیم تا تعرفه‌های پزشکی تعیین شود
سلامت نیوز :  ایرج فاضل صبح امروز در افتتاحیه سی و ششمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد به چالش‌های جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ ما همیشه در جامعه پزشکی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم اما فشارها هیچگاه به این حجم زیاد نبوده است و یکی از چیزهایی که باید فریاد بزنیم میزان سرمایه گذاری در زمینه سلامت است.

وی تصریح کرد: امروز به دلایل مختلف از جمله اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که تبعات آن دامنگیر همه شده است، افزایش روز‌افزون هزینه‌های پزشکی، کسری سالانه بودجه بخش حوزه سلامت، کم کاری شرکت‌های بیمه و عدم پرداخت مطالبات بیمارستان فشار بیشتری را به ما وارد می‌کند.به گفته فاضل اخیراً وزیر بهداشت از بیمارستان‌ها خواسته که در مصرف صرفه جویی کنند در حالی که صاحبنظران نمی‌دانند در کدام بخش بیمارستانی می‌توان صرفه جویی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: بی توجهی دولت و کارگزاران بخش سلامت که یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه است باعث شده تا فشار مضاعفی به جامعه پزشکی وارد شود؛ همیشه بخشی از درآمد ناخالص نفت به سلامت اختصاص داده می‌شود که این مبلغ بسیار ناچیز است؛‌به عنوان مثال قرار بود پارسال 3 هزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفت به بخش سلامت اختصاص دهند که تا ماه‌های پایانی سال دولت از این کار طفره رفت و بالاخره بیش از دوسوم را پرداخت نکرد و بقیه این مبلغ به فراموشی سپرده شد.

رئیس ششمین کنگره سالانه جامعه جراحان افزود: همین طور طبق قانون 10 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید به بخش سلامت اختصاص یابد در حالی که معلوم نیست این درآمد کجاست. با این بی‌توجهی‌ها بسیاری از مواد قانونی برنامه پنجم توسعه اجرا نشده است.فاضل تاکید کرد: ایجاد بیمه پایه همگانی که مصوبه قانونی است معلوم نیست کجاست. تشکیل شورای عالی بیمه سلامت که در حقیقت مسئول تعرفه‌های پزشکی هم هست موفق نشده تجمیع بیمه های درمانی را عملی کند و اکنون روی زمین مانده و ظاهراً مثل اینکه بی اعتنایی به قانون مد شده و به مرور قانون‌شکنی رسم می‌شود.

رئیس جامعه جراحان ایران بیمه‌ها را بزرگترین مشکل پزشکان و مردم عنوان کرد و افزود: کارکرد بیمه‌ها به هیچ وجه رضایت بخش نیست، بیمه باید گره‌گشای مردم باشد نه اینکه برای جمع‌آوری مال ایجاد شود. بیمه‌ها گاهی اعشاری(بخشی) از تعهدات خود را تا یکسال پرداخت می‌کنند یا اصلاً پرداخت نمی‌کنند.وی گفت: از هر خیابانی که عبور می‌کنید بانک‌های متعدد و در کنار آن یک دفتر بیمه ایجاد شده و قسمت عمده‌ای از درآمد بیمه‌ها صرف پرسنل‌شان می‌شود ما بارها پیشنهاد کرد‌ه‌ایم که یک بیمه قدرتمند،‌واحد، با حداقل پرسنل ایجاد شود.وزیر اسبق بهداشت خاطرنشان کرد: به حکم قانون تعیین تعرفه‌ها باید پس از سازمان نظام پزشکی بر عهده شورای عالی بیمه سلامت باشد اما این شورا تاکنون تشکیل نشده و ما باید جایی را پیدا کنیم که شق‌القمر کند و تعرفه‌ها را تعیین کند.

رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی افزود: یک زمانی در مجلس با کار کارشناسی،‌ سازمان نظام‌پزشکی را مسئول تعیین تعرفه‌ها کردند چرا که هیچ جایی به اندازه نظام پزشکی به این کار آگاه نیست اما بعداً در مجلس بعدی عده‌ای آمدند و این قانون را تغییر دادند و اختیار تعرفه را از نظام پزشکی گرفتند تا به شورای عالی بیمه سلامت که هنوز وجود ندارد سپرده شود.وی ادامه داد: با این اوضاع معلوم نیست که موسسات پزشکی با چه نرخی حساب و کتاب خود را باید تنظیم کنند؛ جامعه پزشکی فقط برای ایجاد کنگره نیست و وقت آن رسیده که با این بی‌سامانی ها که وجود دارد خود جامعه پزشکی اندیشمندانه به این کار رسیدگی کند.

فاضل اضافه کرد: بارها پیشنهاد دادیم که نرخ‌های کشور‌های فقیر مجاور را بگیریم و بر اساس یک معدل تعرفه‌های پزشکی را مشخص کنیم چرا که با این نرخ‌های پوسیده و نخ‌نما هیچ تناسبی با تورم و هزینه‌های عجیب و غریب ندارد.وی گفت: فقط یک سری مسائل را به جامعه پزشکی تحمیل می‌‌کنند به خصوص پزشکانی که در بخش دولتی فعالند دستمزدهای ناچیزی می‌گیرند و تعرفه نامناسب از عوامل مهم پدیدآورنده زیر میزی است. قرار نیست یارانه را ما بپردازیم؛ ما یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه هستیم ولی همیشه از آن طرف نگران فقر مردمیم. این وظیفه حکومت است که هزینه‌ها را تنظیم کند نه جامعه پزشکی.وی اذعان داشت: ما پزشکان باید قداست حرفه‌ای خود را حفظ کنیم برخورد ما تعیین کننده جایگاه ماست و سلامت بیمار باید در سرلوحه کارهای ما باشد و درآمد اقتصادی در رده‌های پایین‌تر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha