شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 47580

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به اینكه برای هر یك‌میلیون ایرانی فقط یك آلرژیست وجود دارد و داروهای پرمصرف آلرژی نیز بیمه نیستند، گفت: تهران، اهواز و كرج نیز سه شهر نخست آلوده جهان به حساب می‌آیند.

سلامت نیوز: رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به اینكه برای هر یك‌میلیون ایرانی فقط یك آلرژیست وجود دارد و داروهای پرمصرف آلرژی نیز بیمه نیستند، گفت: تهران، اهواز و كرج نیز سه شهر نخست آلوده جهان به حساب می‌آیند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، محمد قراقوزلو در حاشیه همایش هفته جهانی آسم و آلرژی با انتقاد از عملكرد برخی پزشكان‌ اظهارداشت: عفونت‌ها، استرس و اضطراب، خستگی از كار، آلودگی هوا و دود و بو موجب ایجاد آلرژی و تحریك آلرژی در آدمی می‌شود كه متاسفانه تهران، اهواز و كرج سه شهر نخست آلوده جهان هستند و همین موجب شده تا این بیماری‌ها تشدید شود. وی افزود: متاسفانه پزشكان فهرستی از غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آسم و آلرژی تهیه كرده و در اختیار بیمار قرار می‌دهند كه این كار صحیح نیست زیرا متهم نخست آلرژی غذاها نیستند. البته آجیل، بادام شامی یا زمینی، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم‌مرغ، گندم، سویا و غلات غذاهای موذی و حساسیت‌زا و تشدید‌كننده آلرژی محسوب می‌شوند.
وی در پاسخ به اینكه چرا در سطح كشور كلینیك‌های تخصصی آلرژی نداریم، افزود: این علم در سطح دنیا جدید است و تعداد كل آلرژیست‌های ایرانی بیشتر از 60 نفر نیست، البته رشته فوق تخصصی آلرژی تنها در سه دانشگاه علوم پزشكی تدریس می‌شود كه می‌طلبد دانشجویان رشته پزشكی و مسوولان بیشتر به این رشته تخصصی توجه داشته باشند.
قراقوزلو در این همایش اظهار داشت: تا 50 سال قبل بیماری‌هایی مانند كزاز، سرخك، سل، جزام و بیماری‌های عفونی مردم را تهدید می‌كرد ولی با حذف بسیاری از بیماری‌ها و توسعه صنعت و تكنولوژی شاهد هستیم كه آلرژی از 10 به 25‌درصد در جهان افزایش یافته است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه یكی از دلایل ایجاد آلرژی، ارثی بودن این بیماری است، گفت: همچنین یكی دیگر از عوامل آن ورود ماده حساسیت‌زا در بدن است ولی آلرژی مسری نیست. وی افزایش سزارین در ایران را بسیار تاسف‌بار عنوان كرد و افزود: استاندارد سزارین در ایران هشت برابر جهان است، همچنین شیر خشك جایگزین شیر مادر شده و این موارد هم در ایجاد آلرژی در بدن كودك تاثیرگذار است.

رییس انجمن آسم و آلرژی از ویزیت‌های غیرضروری برخی پزشكان انتقاد كرد و افزود: كلینیك‌های زالو درمانی، بادكش درمانی و استخدوس هندی برای درمان آلرژی راهكار نیست هرچند طب سنتی در جایگاه خودش بسیار ارزشمند بوده و هرچه داریم از طب سنتی است ولی متاسفانه برخی افراد سودجو از این راه تنها درآمد كسب می‌كنند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha