شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 47585
سلامت نیوز: مصرف ماهی و سایر غذاهای دارای اسیدهای چرب امگا-3 خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

ترکیبات چرب امگا-3 که با التهاب مقابله می کند می تواند سطح پروتئین مربوط به بیماری آلزایمر را در خون کاهش دهد.

محققان آمریکایی برای اثبات فرضیه خود روی بیش از 1200 مورد از افراد بالای 65 سال که به بیماری آلزایمر مبتلا نبوده اند مطالعاتی را انجام داده اند.

از شرکت کنندگان خواسته شد درباره رژیم غذایی خود توضیح دهند و پس از آن خون آنها برای بررسی میزان پروتئین «آمیلوئید بتا» آزمایش شد.

این پروتئین در مغز افراد مبتلا به آلزایمر جمع می شود و یکی از نشانه های اصلی ابتلا به این بیماری است.

در آزمایش های انجام شده سطح پایین پروتئین «آمیلوئید بتا» در خون افرادی مشاهده شد که مصرف اسیدهای چرب امگا-3 در رژیمشان بیشتر بود.

دکتر نیکولاس اسکارمیز از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک اظهارداشت: درحالی در این تحقیق اندازه گیری تجمع «آمیلوئید بتا» را در مغز دشوار بود، اما اندازه گیری سطح این پروتئین در خون به سادگی انجام شد که تا حدی نشان دهنده میزان تجمع آنها در مغز بود.

وی افزود: اندازه گیری از طریق آزمایش های بعدی درباره ارتباط اسیدهای چرب امگا-3 به سطح این پروتئین در مغز یا سطوح دیگری از پروتئین های مرتبط با بیماری آلزایمر می تواند اعتماد ما به تأثیرات و مزایای استفاده از غذاهای داری امگا-3 را افزایش دهد.

دانشمندان این تحقیق که نتایج آن را در مجله عصب شناسی منتشر کرده اند در کنار پروتئین «آمیلوئید بتا» اسیدهای چرب اشباع شده، اسیدهای چرب امگا-6، اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین های E، C، B12 و D و فولیکاسید و «بتاکاروتن» را نیز مورد آزمایش قرار داده اند و دریافتند که سایر اسیدهای چرب ارتباطی به سطح «آمیلوئید بتا» نداشته اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha