رییس جامعه جراحان ایران گفت: صندوق‌های بیمه بزرگترین مشكل پزشكان و مردم در مقوله سلامت هستند و كاركرد آنان به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

رییس جامعه جراحان: بیمه‌ها بزرگترین مشكل پزشكان و مردم در مقوله سلامت هستند
سلامت نیوز :  دكتر ایرج فاضل در سی و ششمین كنگره سالانه جامعه جراحان ایران كه امروز در مركز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: اگر این صندوق‌های بیمه وجود نداشته باشند كمتر مشكل پیدا می‌كنیم. صندوق‌های بیمه نباید برای مال اندوزی تاسیس شوند بلكه باید گره گشای مشكلات مردم باشند چرا مردم باید در جامعه ما برای درمان بیماریهای خود زیر خط فقر بروند. از سوی دیگر نیز صندوق‌های بیمه تنها مقداری از تعهدات خود را پس از ماه‌ها تاخیر به گروه‌های پزشكی می‌پردازند.

وی در ادامه گفت: بانكهای مختلفی در كشور ایجاد شده و در كنار بیشتر آنها یك شركت بیمه نیز راه اندازی شده است. این صندوق‌ها وسیله‌ای برای كسب درآمدهای هنگفت شده‌اند اما این وضعیت قابل ادامه نیست بلكه لازم است همه این صندوق‌ها جمع آوری شوند و یك صندوق بیمه قدرتمند با حداقل پرسنل تشكیل شود.فاضل با اشاره به تعرفه‌های درمان اظهار كرد: بر اساس قانون، تعرفه‌ها باید واقعی شوند ولی هیچگاه این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر هیچ مرجعی در كشور برای تعیین تعرفه وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی افزود: در سالهای گذشته قانون نسبتا مترقی نظام پزشكی در مجلس به تصویب رسید. بر اساس این قانون تعیین تعرفه‌ها به عهده سازمان نظام پزشكی بود و هیچ سازمانی در كشور به اندازه سازمان نظام پزشكی صلاحیت لازم و آگاهی كافی برای تعیین تعرفه‌ها را ندارد اما متاسفانه سالهای بعد عده‌ای از نمایندگان تمام هم و غم خود را معطوف به مثله كردن این قانون كردند و حق تعیین تعرفه را از سازمان نظام پزشكی گرفتند و به عهده شورای عالی سلامت گذاشتند.

فاضل در ادامه گفت: تا زمان به وجود آمدن تشكیلات جانشین برای تعیین تعرفه‌ها، نظام پزشكی باید تعرفه‌ها را تعیین كند. از سوی دیگر جامعه پزشكی فقط برای راه اندازی كنگره تاسیس نمی‌شود. در حال حاضر وقت آن رسیده است كه جوامع پزشكی به تعرفه‌ها رسیدگی كند و این كار چندان مشكل نیست.رییس جامعه جراحان ایران تاكید كرد: بسیاری از پزشكان در بخش دولتی كار می‌كنند و ما نگران آنان هستیم چرا كه این پزشكان با تعرفه‌های ناچیز باید زندگی خود را بگذرانند و كسانی كه این تعرفه‌ها را به پزشكان تحمیل می‌كنند عامل به وجود آمدن پدیده زیرمیزی هستند.وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر شورای عالی سلامت مسئول تعیین تعرفه‌های پزشكی است این در حالی است كه پس از گذشت حدود دو ماه از سال جاری این تعرفه‌ها هنوز مشخص نشده است.

وی تاكید كرد: ما سالهاست كه یارانه‌های پزشكی را تحمل می‌كنیم و با نرخ‌های پوسیده‌ای كه متعلق به عهد عتیق است و تناسبی با شرایط اقتصادی كنونی ندارد زندگی خود را می‌گذرانیم اما قرار نیست كه همیشه ما این یارانه‌ها را پرداخت كنیم.رییس جامعه جراحان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: یكی از مسائل عمده در كشور میزان سرمایه گذاری روی سلامت است. امروز به دلیل وجود مسائل مختلف از جمله اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها،‌ افزایش روزافزون هزینه‌های پزشكی، كسری سالانه بودجه فقیر نظام سلامت، تحریم‌ها، سهل انگاری و كم كاری صندوق‌های بیمه و پرداخت نكردن مطالبات بیمارستان‌ها با مشكلاتی مواجه هستیم.

وی تاكید كرد: بودجه نظام سلامت نه تنها كافی نیست بلكه هر ساله با كسری‌هایی مواجه می شود.فاضل افزود: اخیرا وزیر بهداشت خواستار صرفه جویی در بیمارستان‌ها شدند،‌ این خواسته دلسوزانه است اما در كدام قسمت می‌توان صرفه جویی كرد؟ این در حالی است كه مشكلات موجود در نظام سلامت از كم توجهی دولت و مسئولان به امر سلامت نشات می‌گیرد.وی تصریح كرد: سلامت یكی از مهمترین شاخص‌های توسعه است ولی سهم كمی از درآمد ناخالص ملی به بخش سلامت تخصیص داده می‌شود. در قانون بودجه سال 90 قرار بود سه هزار میلیارد دلار از درآمد مازاد فروش نفت به بخش سلامت اختصاص داده شود اما تا ماه‌های پایانی سال محقق نشد و بالاخره بیش از دو سوم آن را پرداخت نشد. از سوی دیگر طبق قانون باید 10 درصد از درآمد ناشی از هدفمند سازی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص پیدا كند ولی معلوم نیست كه این پول كجاست؟رییس جامعه جراحان ایران تصریح كرد: بسیاری از مواد قانونی برنامه پنجم بلاتكلیف مانده است این در حالی است كه بر اساس این قانون باید بیمه‌های پایه همگانی تشكیل می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha