رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به بیكاری ماماها اظهار كرد: بیكاری ماماها یك دغدغه است كه به طور دائم تكرار می‌شود و لازم است متولیان نظام سلامت به آن توجه كنند. در حال حاضر دوسوم ماماها مشكل بیكاری دارند كه این یك مشكل بسیار مهم در كشور محسوب می‌شود.

سلامت نیوز :  دكتر شهاب‌الدین صدر در مراسم تجلیل از ماماها، افزود: مامایی حرفه مقدسی است چراكه در امر حیات انسان نقش تعیین‌كننده‌ای دارد.

وی با اشاره به مطرح نبودن كنترل موالید در دولت دهم،‌ اظهار كرد: این موضوع از جهاد اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد. در امر حیات انسان‌ها نكته مهم آن است كه آنها به درستی رشد كنند و به افراد مفیدی برای جامعه تبدیل شوند. امروزه نیروی انسانی و كارآمد و ماهر اهمیت زیادی دارد.نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر سیاست شورای سازمان جهانی بهداشت این بوده است كه انسان سالم محور توسعه پایدار است. این نگاه درست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به اهمیت كار مامایی اظهار كرد: فعالیت ماماها، در مراقبت از مادران پیش از زایمان و پس از آن اهمیت بسیاری دارد. اگر ما به كارنامه شاخص‌های سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنگریم، متوجه می‌شویم كه فعالیت ماماها یكی از افتخارات نظام ماست.به گفته صدر، در سال 57 از حدود 274 مادر باردار از هر 100 هزار مادر باردار، فوت می‌كردند و مرگ و میر كودكان زیر پنج سال 174 در 100 هزار تولد بود و مرگ و میر كودكان زیر یك سال، 127 در هزار نفر بود. این در حالی است كه شاخص مرگ و میر مادران باردار در حال حاضر به 20 مادر در هر 100 هزار نفر رسیده است و مرگ و میر كودكان زیر یك سال به 11 تا 12 كودك در هر هزار نفر رسیده است. این موفقیت حاصل نشده است به جز با تحقق هماهنگی كل اعضای تیم سلامت. البته بخش مهمی از این موفقیت مرهون زحمات ماماهاست.

وی در ادامه گفت: در سال 57 حدود 50 درصد از زایمان‌ها در شرایط غیربهداشتی به وسیله افراد فاقد صلاحیت انجام می‌شد اما در حال حاضر 95 درصد زایمان‌ها را افراد ماهر در شرایط نسبتا مناسب انجام می‌دهند.صدر با اشاره به بیكاری ماماها اظهار كرد: بیكاری ماماها یك دغدغه است كه به طور دائم تكرار می‌شود و لازم است متولیان نظام سلامت به آن توجه كنند. در حال حاضر دوسوم ماماها مشكل بیكاری دارند كه این یك مشكل بسیار مهم در كشور محسوب می‌شود.وی افزود: براساس شاخص‌های بین‌المللی برای هر یك‌هزار نوزاد نیازمند به 30 تا 50 ماما هستیم. از سوی دیگر سالانه یك میلیون و 300 هزار نفر متولد می‌شوند. با توجه به نرخ رشد جمعیت كشور، نباید مامای بیكار داشته باشیم و بیكار بودن ماماها نشان‌دهنده آن است كه ساختار نظام سلامت ملی در زمینه ماماها به درستی تعریف نشده است.

رییس سازمان كل نظام پزشكی افزود: اگر شرح وظایف مصوب و قانونی در كشور اجرا شود، مشكل انعقاد قرارداد ماماها با صندوق‌های بیمه و بیكاری آنان حل می‌شود. بنابراین شرح وظایف مصوب و قانونی ماماها باید اجرا شود و مبنای قرارداد با صندوق‌های بیمه قرار گیرد.رییس كل سازمان نظام پزشكی گفت: اگر قرار باشد كه نسخه 02 به شكل كنونی اجرا شود احتمال توفیق آن كم است مگر معجزه‌ای رخ دهد.دكتر صدر در ادامه افزود: اعتبارات لازم برای اجرای نسخه 02 در بودجه سالیانه دیده نشده است و برای اجرای مطلوب آن لازم است بودجه نظام سلامت افزایش یابد. البته این طرح حاوی نكاتی مثبتی مانند رایگان بودن خدمات برای بیماران است. اما تحقق آن نیازمند تخصیص اعتبارات است.

صدر افزود: به صورت كلان طرح پزشك خانواده در نظام سلامت ملی طرح موثری می‌تواند باشد و این طرح باید باعث اصلاح نظام سلامت ملی شود ولی متاسفانه با وجود ویرایش‌های مختلفی كه در دولت‌های مختلف روی آن شده است این طرح هنوز اشكالات عدیده‌ای دارد و به منظور اجرای مطلوب آن لازم است اصلاحاتی روی آن انجام شود.صدر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: شرح وظایف مصوب قانونی ماماها هم باید اجرا شود و هم مبنای قرارداد با صندوق‌های بیمه قرار گیرد. لازم است بیمه‌ها از لاك تجاری بودن خارج شوند و به سلامت مردم بیشتر بیندیشند.نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: لازم است ظرفیت پذیرش ماماها در دانشگاه‌ها را كنترل كنیم تا بر اساس نیاز جامعه ماما جذب كنیم. در حال حاضر نیز لازم است كسانی كه در رشته مامایی فارغ التحصیل شده‌اند به گونه‌ای مطلوب به كار گرفته شوند.

وی تاكید كرد: رشته مامایی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات توفیقات زیادی داشته است. با توجه به توسعه رشته‌های كارشناسی ارشد و pHd مامایی ماماها می‌توانند به جایگاه بهتری دست یابند. با توجه به وضعیت تورم بر اساس مصوبه نظام پزشكی به دولت اعلام كردیم كه تعرفه‌ها لازم است 30 درصد افزایش یابد تا بار پرداخت هزینه‌های درمانی به مردم تحمیل نشود این در حالی است كه در حال حاضر حدود 50 درصد از هزینه‌های درمان را مردم می‌پردازند این در حالی است كه باید این میزان بر اساس برنامه پنجم توسعه 30 درصد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha