شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 47604
سلامت نیوز: دیان 35® دارویی است که برای درمان جوش های شدید در نظر گرفته شده است. در عین حال وظیفۀ پیشگیری از بارداری را هم به عهده دارد. اما باید توجه داشته باشید که این داروی دیان 35® عوارض جانبی مهمی هم دارد. بنابراین مدت مصرف این دارو باید محدود باشد و به محض اینکه درمان جوش تمام شد، باید روش جلوگیری از بارداری را سریعاً تغییر داد.

درمان ضد جوش، به علاوۀ پیشگیری از بارداری
در موارد وجود جوش های شدید و مقاوم به درمان های دیگر (آنتی بیوتیک ها، ایسترتینون و غیره.)، می‌توان از درمان هورمونی خاصی استفاده کرد، خصوصاً برای زنانی که دچار هجوم جوش های دوران قاعدگی هم می‌شوند. این دارو دیان 35® نام دارد و انواع دیگر آن عبارتند از: (Holgyème®, Lumalia®, Minerva 35®). این داروها حاوی هورمون های جنسی پروژسترون هستند که مانع تخمک گذاری می‌شوند. بنابراین تأثیر پیشگیری از بارداری را هم دارند.

فقط باید بدانید که این دارو و انواع دیگر آن را نباید برای مدت طولانی مصرف کرد زیرا خطرناک هستند. این در حالی است که زنانی که از تأثیر ضد جوش این دارو و پیشگیری کننده از بارداری آن راضی هستند، می‌خواهند درمان شان را فقط برای تأثیر جلوگیری از بارداری آن طولانی تر کنند. این در حالی است که دیان35®، یک قرص پیشگیری نیست اما این درمان ضد جوش های شدید، خطرات و عوارض جانبیش بیشتر از داروهای ضدبارداری مرسوم است.  

در کانادا، از سال 2002، مسئولان هشدارهایی دربارۀ این دارو منتشر کرده اند. این عوارض توسط مارتین وینکلر روی وب سایت شخصی اش، افشا شد.

بر اساس مطالعاتی که در انگلیس انجام شد، خطر التهاب وریدی و آمبولی در بین زنانی که از این دارو استفاده می‌کنند، 4 برابر بیشتر از زنان دیگری است که از روش های پیشگیری مرسوم بهره می‌برند.
به یاد داریم که التهاب وریدی مربوط می‌شود به تشکیل لختۀ خون در وریدِ یکی از اعضای بدن که منجر به انعقاد خون در شریان ریوی می‌شود، و مشکلات تنفسی و قلبی را با خود به همراه خواهد داشت.

استفاده از دیان 35® در عمل
دیان 35® و انواع دیگر آن نباید فقط به خاطر تأثیر جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند.
دیان 35® برای زنانی که مبتلا به جوش های شدید و مقاوم در مقابل درمان های دیگر هستند، و همچنین برای زنان مبتلا به هیروستیم تجویز می‌شود.

 مصرف دیان 35® باید 3 تا 4 دوره بعد از محو شدن جوش ها، متوقف شود. زیرا این دارو، که علاوه بر ضد جوش بودن، تنها فایده اش جلوگیری از بارداری است، خطر ابتلا به آمبولی را تا 4 برابر کسانی که از داروهای جلوگیری از بارداری مرسوم استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

این درمان برای افرادی که سابقۀ فردی یا خانوادگی انسداد شراین و آمبولی را دارند، توصیه نمی‌شود.
ضمناً توجه داشته باشید که زنان مورد درمان با این دارو بیشتر از دیگران عوارض قلبی عروقی نشان داده اند. بنابراین مراقبت ها، در مدت مصرف این دارو باید تشدید شود.
 
منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha