سلامت نیوز: آیا علم می‌تواند روزی نابینایان را بینا کند؟ تحقیقات و یافته‌های جدید و مشترک «بیمارستان چشم اکسفورد» و «بیمارستان کینگ کالج» لندن، به تحقق چنین آرزوی دیرینی قوت بخشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، پروفسور «روبرت مک لارن» و همکارش «تیم جکسون» چشمی بیونیک یا الکترونیکی ساخته‌اند که می‌تواند تاریخ ساز شود.

چشم الکترونیکی که آنها طراحی کرده اند شامل یک کیت کوچک و یک تراشۀ میکروالکترونیکی است. کیت بر روی سر و پشت گوش قرار می‌گیرد و تراشۀ میکروالکترونیکی ۳ میلیمتریِ ۱۵۰۰ پیکسلیِ حساس به نور، با عمل جراحی در پشت شبکیه چشم کار گذاشته می شود.

تیم جکسون، جراح چشم می‌گوید:وقتی تراشه به کار انداخته می شود ناگهان نابینا اگرچه بطور ابتدایی اما می‌بینند و با گذشت زمان می‌تواند تصاویر را بهتر تجزیه و تحلیل کنند، مثلا اشیای روی میز را و شاید تا حدودی نیز شکل اشیاء را.

چشم بیونیک یا الکترونیکی تاکنون کورسوی امیدی به دنیای تاریک دو نابینای بریتانیایی تابانده است.

رابین میلر یکی از این دو نفر است که می گوید: دو روز پس از عمل، وقتی تراشه الکترونیکی به کار انداخته شد، برای من و تیم تحقیق شگفتی ساز شد. پس از ۲۵ سال و برای اولین بار رویای رنگانگی داشتم، قسمتی از مغز من که سال‌ها به خواب رفته بود آماده بود تا با این تجربه جدید بیدار شود.

چشم الکترونیکی جدید اگرچه درمان قطعی محسوب نمی‌شود و نابینایان با آن فرا‌تر از در و پنجره را تشخیص نمی دهند اما بخشی از یافته‌ها و آزمایشاتی است که پیشرفت و توسعه اش می تواند دنیای تاریک نابینایان را برای همیشه روشن کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha