شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
سلامت نیوز: شاید باورتان نشود اما محققان آمریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند تاثیر قلدری بر کودکان بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌کردیم.دعوای والدین، سوء استفاده از کودکان و کتک زدن آنها از جمله خشونتهایی هستند که کودکان بسیاری از آن رنج می‌برند. متاسفانه محققان می‌گویند تاثیر روحی و جسمی قلدری بر کودکان به حدی است که می‌تواند حتی بر ماده ژنتیکی آنها یعنی دی- ان- آ آنها تاثیر بگذارد.

این محققان متوجه شدند دی ـ ان آ در کودکانی که قربانی قلدری می‌شوند و یا خشونت را تجربه می‌کنند به نوعی شکستن و پارگی دچار می‌شود که به طور طبیعی در اثر پیری ایجاد می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها اعلام کرده دومین عامل مرگ و میر کودکان بین 10 تا 24 سالگی در این کشور خشونت با کودکان است.

تقریبا 20 درصد کودکان 9 تا 12 ساله قربانی قلدری هستند. این متخصصان متوجه شدند نوارهای باریکی در انتهای کروموزوم این کودکان به نام تلومر، کوتاه می‌شوند. لازم است بدانید کوتاه شدن تلومرها نشانه‌ای از پیر شدن سلولهاست. اما در این کودکان سرعت کوتاه شدن تلومرها زیادتر از کودکانی است که قربانی خشونت و قلدری نشده‌اند. این روند سریع به این معنی است که چنین کودکانی زودتر از بقیه پیر شده و با بیماریها مواجه می‌شوند. البته این محققان معتقدند لازم است تحقیقات به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند تا تاثیر خشونت بر جسم و روح ایمن کودکان بی گناه مسجل شود.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha