سلامت نیوز: تاثیر مثبت غذا خوردن با خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدرتاثیر مثبت غذا خوردن با خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

اگر می خواهید از اعتیاد به مواد مخدر فرزندتان پیشگیری کنید، باید دست کم دو شب در هفته با فرزندتان غذا بخورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، این یافته دانشمندان در شماره ماه سپتامبر سال 2011 مجله انجمن پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر آمریکا منتشر شده است.

این پژوهش نشان داده والدین هنگام غذا خوردن با نوجوانان از نوشیدن الکل، دود کردن سیگار و مصرف مواد مخدر پرهیز می کنند.

در این مطالعه دانشمندان دو گروه را با هم مقایسه کرده اند: نوجوانانی که با خانواده غذا نمی خورند یا دو بار در هفته این کار را می کنند و کسانی که بیش از 5 بار در هفته با خانواده شان غذا می خورند.

نوجوانانی که کمتر از دو بار در هفته با خانواده غذا می خورند:

- بیش از سه بار در هفته ماری جوآنا مصرف می کنند.

- دو بار در هفته سیگار دود می کنند.

- سه بار در هفته الکل می نوشند.

علاوه بر این، این بررسی نشان داده خانواده هایی که به ندرت با هم شام می خورند، تجربه دلنشینی از خانواده شان ندارند.

نوجوانانی که در این گروه هستند دوست دارند هنگام غذا خوردن ساکت باشند و زمان غذا خوردن شان با خانواده را کوتاه کنند.

پژوهشگران معتقدند نوجوانانی که به کرات با خانواده شام می خورند :

- در خانواده تنش ایجاد نمی کنند.

- والدین به این نوجوان افتخار می کنند.

- هنگام بروز مشکلات به راحتی می توانند از کمک های والدین بهره مند شوند.

خانواده هایی که هر شب با چند نفر از اقوام شام می خورند خطر اعتیاد فرزندشان به مواد مخدر و الکل را به نصف کاهش می دهند. دانشمندان تایید کرده اند ایجاد احساس مشترک هنگام تقسیم غذا در میز شام تاثیر بسیار مثبتی بر خانواده می گذارد.

دکتر بکی سچریست، مدیر برنامه آموزش والدین به نام " شانه به شانه: پرورش نوجوانان " در موسسه سلامت ملی مینه سوتا می گوید:" اکثر والدین برای اجرا و تمرین این ایده ساده با مشکل مواجه اند."

او ادامه می دهد:" مشکل اینجاست که والدین برای اجرای این ایده با کمبود زمان مواجه اند. بین برنامه های فعالیت پس از مدرسه، برنامه کاری والدین و مسائل گوناگون باید ارتباطی سیستماتیک ایجاد کرد."

دکتر بکی سچریست پیشنهادات زیر را ارائه داده است:" غذا خوردن همراه با خانواده را به نیازی اساسی بدل کنید. قانونی مناسب و خوشایند وضع کنید و به فرزندتان اعلام کنید دست کم باید سه بار در هفته با خانواده شام بخورد. نوجوانان را ترغیب کنید برای خوردن سه وعده غذا بر سر میز حاضر شوند. هر زمان که امکان دارد، نوجوانان را درگیر پخت غذای مورد علاقه شان کنید. نوجوان وقتی تجربه دلنشینی از پخت غذا داشته باشد سر میز غذا حاضر می شود."

پخت و پز غذا توسط نوجوان همیشه امکان پذیر نیست، برای پیشگیری از ایجاد جر و بحث بر سر موضوعات جنجالی - برای مثال، تکلیف مدرسه و گروه همسالان - تلاش کنید درباره موضوعاتی که کلیه اعضاء خانواده به آن علاقه دارند گفت و گو کنید.

سوال های بی انتها بپرسید. مثال ها عبارتند از:

- برای تفریح کردن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

- کار مورد علاقه ات چیست؟

-  چه تعریفی درباره موفقیت در ذهن داری؟

طرح کردن سوالات فوق سبب ایجاد رابطه ای پایدار میان والدین و نوجوان می شود. سعی کنید غذا خوردن همراه اعضاء خانواده را ادامه بدهید.

دکتر سچریست می گوید:" در بسیاری از خانواده ها وقتی کودکان بزرگ می شوند و به نوجوانی قدم می گذارند میزان وعده های غذایی که با هم می خورند به شدت کاهش می یابد. سعی می کنم به پسر 17 ساله ام اهمیت بدهم و دست کم صبحانه را با او بخورم. نوجوانان نیاز به راهنمایی، حمایت و ایجاد رابطه ای صمیمانه با والدین دارند."

تا به حال از خود پرسیده اید که چرا نوجوانان و افرادی که تازه به بزرگسالی قدم گذاشته اند برای غلبه بر فقر، خشونت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل به بزرگسالان وابسته اند؟

رشد و پیشرفت زمانی اتفاق می افتد که بتوانید با انعطاف پذیری و مدیریت صحیح موانع را پشت سر بگذارید. انعطاف پذیری صفت یا خصوصیتی نیست که شما با آن به دنیا آمده باشید.

برخی از نوجوانان به طور طبیعی انعطاف پذیری را می آموزند اما برخی دیگر نیاز به کمک دارند.

نقش والدین در رشد و افزایش انعطاف پذیری نوجوانان اهمیت زیادی دارد.

عواملی که انعطاف پذیری را افزایش می دهند عبارتند از:

- اعتماد به نفس

- هوش

- امیدواری

- خوشبینی

- محله های امن

- حمایت اجتماعی

- شرکت کردن در فعالیت های فوق برنامه

رشد انعطاف پذیری بر اساس ایجاد ارتباط

رابطه ای عاطفی و حمایتی با دست کم یک فرد بزرگسال نقش زیادی در افزایش انعطاف پذیری نوجوان و شادی بزرگسال ایفاء می کند. خانواده، عامل مهمی در زندگی نوجوان است.

ایجاد رابطه مثبت با والدین، همسالان، پدر بزرگ و مادر بزرگ، همسایگان، معلم ها، مربیان و ... کمک زیادی در ایجاد و افزایش شادی نوجوانان دارد.

کودکانی که احساس می کنند والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ و ... به او اهمیت می دهند در مدرسه شادتر هستند، اعتماد به نفس شان بیشتر است و برای موفقیت همسالانشان تلاش می کند.

بازی های درون مدرسه، نقش مهم و حمایتی انعطاف پذیری

با توجه به این که فرزندتان تجربه خوبی از فعالیت ها و بازی های دوران تحصیل اش دارد، می توانید به او در مبارزه با تغییرات فیزیکی، هوشی، روحی روانی و ارتباط با دوستان و خانواده کمک کنید.

اهمیت دوران گذار

در طول دوران کوتاه و مهم جوانی، نوجوان تغییرات زیادی می کند. وقتی فرزندتان از دوران دبستان و راهنمایی به دوران دبیرستان قدم می گذارد، تغییرات مهمی در او ایجاد می شود که تاثیر زیادی در تصمیم او برای مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر می گذارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر فرزندانی که تازه به نوجوانی قدم گذاشته اند

- از تغییرات فیزیکی و روحی روانی فرزندتان آگاه شوید.

- این تغییرات احتمالا فرزندتان را به فردی مضطرب، افسرده، فاقد اعتماد به نفس و خجول بدل می کند.

- درست است که فرزندتان در جست و جوی استقلال است، اما هنوز به حمایت و انضباط نیاز دارد. حمایت تان را از او دریغ نکنید.

- رویدادهایی که قرار است در خانه اتفاق بیفتند را برنامه ریزی کنید، برای فرزند نوجوان تان حد و مرز تعیین کنید و مطمئن شوید تکالیف مدرسه را به درستی انجام می دهد.

- به خاطر داشته باشید والدین نقش زیادی در رشد انعطاف پذیری فرزندان دارند. شما بزرگترین الگو برای عدم مصرف مواد مخدر فرزندتان هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha