سلامت نیوز: اگر شما هم با خوردن یک گاز بستنی دچار سردرد شده و یا به عبارتی مغزتان تیر می‌کشد به این خبر توجه کنید. محققان می‌گویند علت تیر کشیدن مغز در اثر خوردن بستنی، تغییراتی است که در جریان خون مغز با خوردن بستنی ایجاد می‌شود.

 اما دوست داران بستنی ناراحت نباشند امیدهایی هست که آنها هم بتوانند از خوردن بستنی لذت ببرند. اگر چه بعضی افراد حتی با خوردن یک جرعه آب یخ یا با یک لیس‌زدن از بستنی دچار سردردهای خودبخودی می‌شوند اما راز علت این مشکل سالها از محققان پنهان مانده بود. تا اینکه تحقیق تازه نشان داد که تغییرات سریع جریان خون مغز می‌تواند این درد عجیب را توجیه کند.

محققان می‌گویند حتی مزمزه کردن آب یخ هم می‌تواند بطور ناگهانی جریان خون در سرخرگ اصلی مغز را زیاد کند و همین مساله است که سردرد آشنایی را برای فرد ایجاد می‌کند. محققان معتقدند این واکنش بدن برای گرم نگه داشتن مغز در شرایط سرما انجام می‌شود و باعث می‌شود فشار مغز در این شرایط بالا برود و برای فرد سردرد ایجاد کند.

البته لازم است بدانید بسیاری از انواع سردرد مانند میگرن هم به علت تغییر ناگهانی جریان خون در مغز بوجود می‌آیند و البته با این کشف جدید محققان امید هست که با کنترل این جریان بتوان راههای موثرتری برای درمان سردردهای مختلف پیدا کرد.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha