در حالی که سال گذشته رئیس جمهور وعده داده بود که تمام رانندگان بالای 50 سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند اما سازمان تامین اجتماعی زیر بار این موضوع نمی‌رود و شهرداری مجبور شده که این دسته از رانندگان را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد؛ بیمه‌ای که به گفته رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران پاسخگوی نیازهای رانندگان نیست.

سلامت نیوز: در حالی که سال گذشته رئیس جمهور وعده داده بود که تمام رانندگان بالای 50 سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند اما سازمان تامین اجتماعی زیر بار این موضوع نمی‌رود و شهرداری مجبور شده که این دسته از رانندگان را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد؛ بیمه‌ای که به گفته رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران پاسخگوی نیازهای رانندگان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگرچه موضوع تاکسی‌ها همواره با افزایش کرایه و دعوای بین مسافران و یا دو شغله بودن رانندگان مطرح می‌شود و مشکلات زیادی را از ابتدای ورود تاکسی‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ایجاد کرده و می‌کند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از همین رانندگان تاکسی نیز که شغل اصلی و اول آنها تردد در سطح شهر و جابجایی مسافران است،  مشکلات متعددی دارند که یکی از آنها " نداشتن بیمه تامین اجتماعی" است.

براساس اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی های شهر تهران بیش از 80 هزار راننده تاکسی در تهران وجود دارند که بیش از 35 هزار نفر از آنها بین 50 تا 80 سال سن دارند و این در حالی است که هیچ یک از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند.

وعده رئیس جمهور و قول شورای شهر کارساز نشد

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در سال گذشته وعده داده بود "رانندگان بالای 50 سال تحت پوشش بیمه قرار بگیرند" وعده‌ای که شورای عالی بیمه تامین اجتماعی زیر بار آن نرفت و تنها پذیرفت که این افراد را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد؛ اقدامی که موجب شده بسیاری از رانندگان تاکسی با وجود سن بالا و امراض گوناگون قلبی و ... مجبور باشند در هر شرایط آب و هوایی به سطح خیابان‌های شهر بیایند و روزانه بیش از 8 ساعت کار کنند.

محمد احمدی بافنده در بیست و پنجم دی ماه سال 90 به مهر گفته بود: طبق آمار بین 8 تا 10 هزار نفر راننده بالای 50 سال در سیستم تاکسیرانی تهران فعالیت می‌کنند که تامین اجتماعی مسئولیت بیمه آنها را تقبل نمی‌کند؛ با این وجود شورای شهر اعلام کرده که اگر تامین اجتماعی بپذیرد مابه‌التفاوت بیمه افراد بالای 50 سال را از محل اعتبارات شهرداری پرداخت کند تا این موضوع به شکل اساسی حل شود.

بیمه تکمیلی برای رانندگان فراهم شد

این موضوع تا اواخر سال گذشته بی‌نتیجه مانده بود تا اینکه امروز، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به تهران سما اعلام کرد:"رانندگان تاکسی بالای 50 سال با تخصیص اعتبارات از سوی شهرداری تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند."


جدول سن تاکسیرانان شهر تهران





وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی تمام نیازهای تاکسیرانان را پاسخ نمی‌دهد، افزود: باید اقدامات لازم برای بیمه پایه آنان صورت گیرد.

یک بار برای همیشه

احمدی بافنده با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان تامین اجتماعی مشکل بیمه این افراد را حل کنند گفت: متاسفانه رانندگان تاکسی بالای 50 سال که سابقه بیمه نداشته‌اند تحت پوشش بیمه پایه قرار نگرفته‌اند و با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ این در حالی است که در بین این افراد هستند کسانی که بیش 40 سال است به عنوان راننده تاکسی به مردم خدمت می‌کنند.

تاکسیرانان بی خانمان

تاکسیرانان باسابقه که در دوره‌های مدیریت قبلی مشکل بیمه آنها از سوی مسئولان وقت شهرداری مورد غفلت واقع شده بود مشکلاتشان به همین جا ختم نمی‌شود، بسیاری از آنها فاقد مسکن بوده و مستاجر هستند؛ موضوعی که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای رفع آن صورت گرفته اما کافی نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفته است: رانندگان تاکسی با وجود شغل طاقت فرسایشان عموما فاقد مسکن هستند و سازمان تاکسیرانی تاکنون نتوانسته مشکل آنها را رفع کند.

احمدی بافنده با بیان اینکه برای رفع مشکل مسکن رانندگان تاکسی شهرک پرند درنظر گرفته‌شده‌است، افزود: قرار است برای 15 هزار نفر از رانندگان در قالب یک تعاونی برای تامین مسکن اقدام کنیم اما متاسفانه برخی از رانندگان تاکسی حتی آن هزینه اندک پیش پرداخت را برای یک آپارتمان یک خوابه ندارند.

 80 هزار و 566 راننده تاکسی در تهران فعالیت می‌کنند که سه هزار و 142 نفر از آنها بین 23 تا 30 سال، 14 هزار و 918 بین 31 تا 40 سال، 26 هزار و 621 بین 41 تا 50 سال،25 هزار و 222 نفر بین 51 تا 60 سال، هشت هزار و 346 نفر بین 61 تا  70 سال و دو هزار و 76 نفر بین 71 تا 80 سال هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha