ظاهرا مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند كه برای مقابله با آلودگی هوای كلانشهرها به جای توسل به وزش باد و تعطیل كردن مدارس و اداره‌ها باید به فكر راه‌های بهتری باشند. شدت آلودگی هوا در كلانشهرها به حدی رسیده است كه شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست برای مقابله با این آلودگی مصوبه‌ای را در خصوص ارتقای استاندارد‌سازی آلایندگی خودروها و موتورسیكلت‌ها به تصویب رسانده است.

سلامت نیوز: ظاهرا مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند كه برای مقابله با آلودگی هوای كلانشهرها به جای توسل به وزش باد و تعطیل كردن مدارس و اداره‌ها باید به فكر راه‌های بهتری باشند. شدت آلودگی هوا در كلانشهرها به حدی رسیده است كه شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست برای مقابله با این آلودگی مصوبه‌ای را در خصوص ارتقای استاندارد‌سازی آلایندگی خودروها و موتورسیكلت‌ها به تصویب رسانده است.

 تعطیلی اداره‌ها و مدارس در سال‌های گذشته از نخستین راهكارهایی بود كه‌هنگام آلودگی هوا اجرایی می‌شد اما نتیجه آن چندان كه باید و شاید نتیجه بخش نبود. با توجه به این كه كارشناسان بر این عقیده‌اند كه منشا 70 درصد آلودگی هوای تهران و كلانشهرهای كشور ناشی از منابع متحرك است، انتظار می‌رود با اجرای دقیق این مصوبه، میزان آلاینده‌ها در كلانشهرها به نحو چشمگیری كاهش پیدا كند. به گفته علی محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفظت از محیط زیست «بر اساس این مصوبه تمامی خودروهای تولید داخل از ابتدای سال آینده باید با استاندارد آلایندگی یورو 4 و خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 5 و موتورسیكت‌ها نیز از اول مهرماه با استاندارد یورو 3 تولید شوند.»

اما موضوع استاندارد‌سازی خودروهای داخلی چند سالی است كه مطرح می‌شود و مقاومت خودروسازان در برابر این مسئله باعث شده تا پیشرفت چندانی در كشور مشاهده نشود. سال گذشته بود كه مسئله حذف كنیستر در خودروها سر و صدای زیادی به پا كرد اما در گذر زمان به فراموشی سپرده شد. موضوع بنزین‌های تولید داخل كه با كیفیت پایین اما با قیمت بالا به شهروندان عرضه می‌شد نیز از دیگر موضوعاتی است كه صدای كارشناسان محیط‌زیست را بلند كرده اما مسئولان دولتی بر این نكته اصرار دارند كه بنزین داخلی همطراز با بنزین‌های اروپایی است و مشكل چندانی ندارد. اما معصومه ابتكار، رئیس کمیته محیط زیست استان تهران معتقد است: «میزان آلاینده بنزن در پمپ بنزین‌ها 60 برابر حد مجاز است و این مسئله مشكلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است.»

وی تاكید می‌كند:‌ «تركیبات آلی فرار بنزین آلودگی هوای تهران و كلانشهرها را تشدید می‌كند. این در حالی است كه اگر بنزین و استانداردهای آن جدی گرفته شود با این مشكلات در كلانشهرها كمتر مواجه می‌شویم.» به گفته ابتكار طرح كهاب (كاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) وزارت نفت كه برای حل مشكل بخارات بنزین قرار بود در پمپ بنزین‌ها اجرایی شود،‌نتایج مثبتی در پی نداشته و باعث كاهش آلاینده‌ها در پمپ بنزین‌ها نشده است.»‌



آغاز استاندارد‌سازی خودروهای داخلی

مصرف بالای سوخت خودروهای تولید داخل از موضوعاتی است كه بعد از هدفمندی یارانه‌ها بیشتر به آن توجه می‌شود. به گفته حسین هاشمی، مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت «متوسط مصرف سوخت خودروهای ساخت داخل ۲ لیتر یعنی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است و خودروسازان نتوانستند خود را با اهداف طرح هدفمندی یارانه‌ها تطبیق داده و خودروهای کم مصرف جدید تولید کنند.» وی تاكید می‌كند: «به نظر می‌رسد عدم رعایت استانداردهای بالاتر اروپایی در خودروهای داخلی مشکل ریشه‌ای‌تری داشته باشد و به این مسئله بازگردد که اصولا خودروسازان در بعضی خودروها امکان ارتقای استاندارد را ندارند و از استاندارد نبودن سوخت به عنوان یک وسیله برای پوشاندن این ضعف خود استفاده می‌کنند.» اما علی محمد شاعری عقیده دارد كه «شركت‌های خودرو‌سازی زیرساخت‌های اجرای استاندارد آلایندگی یورو 4 را برای تمام یا برخی از محصولات خود فراهم كرده‌اند.»

رسیدگی به وضعیت موتورسیكلت‌های تولید داخل نیز از دیگر موضوعاتی است كه شاعری به آن اشاره كرده و می‌گوید: «تمام موتورسیكلت‌های چهارزمانه در محدوده‌های تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست از اول مهرماه سال جاری منطبق با استاندارد آلایندگی یورو 3 باید تولید و عرضه شوند.»



معاینه فنی خودروها سخت‌تر می‌شود

كنترل سالم بودن كاتالیست‌ها و وجود كنیستر در خودروها یكی از الزاماتی است كه سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ در هنگام معاینه فنی خودروها برای مراكز معاینه فنی تعریف كرده است بر این اساس مراكز معاینه فنی موظف شدند هنگام انجام معاینه فنی خودروها نسبت به كنترل سالم بودن كاتالیست و وجود كنیستر خودروها اقدام كنند و در صورت معیوب بودن هركدام از این وسایل از ارائه برگه معاینه فنی به خودرو خودداری كنند.

شاعری با اشاره به این نكته كه مالكان خودروها نیز موظف شدند نسبت به تعویض كاتالیست‌های پر شده خود اقدام كنند، می‌گوید: «خودروسازان نیز موظف شدند نسبت به توزیع كاتالیست و كنیستر در نمایندگی‌های مجاز خود اقدام كنند.»

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha