شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 47647
سلامت نیوز: شما هم اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید بهتر است از زیر کارهای خانه در نروید. لابد می‌گویید چه ربطی دارد! بهتر است بدانید نتیجه یك تحقیق جدیدکه در مجله عصب‌شناسی منتشر شده است نشان داده، انجام كارهای روزمره خانه مانند ظرف شستن، غذا پختن و تمیز كردن منزل خطر ابتلا به آلزایمر را حتی در افراد بالای 80 سال کم می‌کند!

محققان مركز پزشكی دانشگاه راش در شیكاگو اعلام كرده‌اند فعالیت‌های بدنی شامل ورزش و حتی كارهای روزمره منزل مانند غذا پختن، ظرف شستن و تمیز كردن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کم کند.

در این تحقیق، از 716 داوطلب حاضر با میانگین سنی 82 سال خواسته شد كه ضمن استفاده از دستگاهی به منظور بررسی عملكردهای روزانه، به تست‌های شناختی برای بررسی وضعیت حافظه و قدرت تفكر پاسخ دهند. پس از سه سال 71 نفر از این افراد به بیماری آلزایمر مبتلا شدند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، افراد با فعالیت روزانه كمتر دو برابر افراد فعال در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. این مسأله تقریبا به اثبات رسیده است كه تمرینات بدنی منظم یك روش بسیار كارآمد برای كاهش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل است. جالب است بدانید در افراد مسن است ورزش منظم می‌تواند این خطر را تا 45 درصد كاهش دهد.

نگویید که دیگر برای ورزش کردن پیر شده‌اید، محققان می‌گویند افرادی كه قادر به انجام تمرینات ورزشی نیستند، می‌توانند با انجام كارهای ساده در منزل مانند آشپزی و تمیز كردن خطر ابتلا به آلزایمر را کم کنند. فعالیت بدنی منظم، ‌كنترل وزن، ترك سیگار، رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از آنتی اكسیدان و ماهی چرب از مهمترین عوامل پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر در افراد مسن است.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha