شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
سلامت نیوز: كاملا طبیعی است كه وقتی به هر دلیلی كار خود را از دست می‌دهید، خشمگین باشید و احساس كنید آسیب دیده‌اید. ولی در چنین وضعیتی اصلا نباید روحیه خود را ببازید. بسیاری از كارها وجود دارند كه می‌توانید با انجام آنها كنترل اوضاع را در دست بگیرید و روحیه خود را حفظ كنید. گاهی از دست دادن یك شغل به معنی ایجاد فرصت‌های بهتر زندگی است. در این دوران می‌توانید با تمركز بیشتر به اهداف‌تان فكر كرده و یا حتی در مورد شغل خود تجدیدنظر كنید. شاید با كمی تمركز بتوانید به ایده‌های بهتری دست یابید.

از دست دادن شغل و بیكاری

شغل ما بیش از یك منبع در آمد ساده است؛ چرا كه روی دیدگاه‌مان و نظر دیگران نسبت به ما تاثیر می‌گذارد. در واقع شغل ما به نوعی به ما معنی و مفهوم می‌دهد و شاید به همین دلیل است كه در زمان بیكاری دچار استرس شدید می‌شویم. گاهی از دست دادن شغل بیش از یك بیكاری ساده و از دست دادن درآمد است و پیامدهای ناگوارتری دارد همچون:  از دست دادن هویت حرفه‌ای   از دست دادن عزت و اعتماد به نفس   از دست دادن هدف   از دست دادن امنیت   از دست دادن فعالیت‌های هدفمند
غصه خورن به خاطر از دست دادن كار، كاملا طبیعی است.  غم پاسخ طبیعی به از دست دادن موضوعی است كه می‌تواند شغل انسان باشد. بیكاری باعث می‌شود كه احساس‌های متفاوتی همچون خشم، درد، ترس و یا عدم پذیرش را تجربه كنید و این احساسات كاملا طبیعی هستند و كاملا حق دارید كه ناراحت باشید. البته به یاد داشته باشید كه بسیاری از (نه لزوما همه آنها) انسان‌های موفق، بعد از شكست به موفقیت می‌رسند و انسانی موفق است كه از شكست‌ها تجربه كسب كند و با افزایش تلاش خود به سمت اهداف گام بردارد. وقتی یك اتفاق بدی رخ می‌دهد، اگر بتوانید بر خودتان غلبه كنید، قوی‌تر و انعطاف‌پذیر خواهید شد.

 راه‌های غلبه بر استرس بیكاری

 با احساس‌تان روبه‌رو شوید: ترس، افسردگی و اضطراب، پیدا كردن كار و بازگشت به كار را مشكل‌تر می‌كنند؛ بنابراین بسیار مهم است كه با احساسات خود روبه‌رو شوید و با روش‌هایی سالم با این احساسات مبارزه كنید. به چالش كشیدن و دور كردن احساسات منفی به شما كمك می‌كند تا با این مشكل كنار بیایید و گام او را در جهت یافتن شغلی جدید بردارید.
 احساسات خود را یادداشت كنید: هر احساسی را كه در مورد بیكاری دارید، بنویسید، هر آنچه را كه باید به رئیس‌تان می‌گفتید و نگفتید و هر آنچه را كه نباید می‌گفتید. این كار موجب می‌شود كه تخلیه شوید؛ به‌خصوص اگر شما را علی‌رغم خواست‌تان اخراج كرده باشند.
 واقعیت را بپذیرید: با اینكه بیكاری مشكل بزرگی است، ولی سعی كنید این واقعیت را بپذیرید. به جای اینكه دائم به نقطه ضعف‌های خود فكر كنید و اینكه چه كارهایی باید می‌كردم و چه كارهایی نباید می‌كردم، این ناعادلانه بود و ... سعی كنید با این مسئله كنار بیایید؛ چرا كه هر چه زودتر این موضوع را بپذیرید، زودتر به مرحله بعدی و یافتن شغل جدید خواهید رسید.
 خودتان را سرزنش نكنید: اینكه بعد از بیكاری، دائم خودتان را سرزنش كنید و مقصر بدانید، بسیار ساده است، اما برای یافتن شغل جدید، به اعتماد به نفس نیاز دارید. هر فكر منفی را از سرتان دور كنید و خود را متقاعد سازید كه اگر شغل‌تان را از دست داده‌اید، به علت ناكارآمدی شما نبوده، بلكه ناشی از ركود اقتصادی و ... بوده است.
 درس بگیرید: از این شكست درس بگیرید. اگر به از دست دادن شغل با دقت بنگرید، تجربه‌ای از آن خواهید گرفت و قوی‌تر خواهید شد.
 پناه بردن به عزلت و تنهایی: اگر چه ممكن است به طور موقت موثر باشد، ولی در درازمدت خود به یك مشكل بزرگ تبدیل خواهد شد. اگر در جمع دوستان و خانواده و فامیل باشید و آنها به شما انرژی مثبت بدهند، اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهید یافت؛ اما اگر در میان افرادی باشید كه به شما ترحم می‌كنند، خشم و سرخوردگی شما بیشتر خواهد شد، این افراد از فلاكت و بدبختی دیگران خوشحال می‌شوند.
   استعمال دخانیات و مصرف الكل: بسیار اشتباه است و اگر چه در كوتاه‌مدت موجب آرامش می‌شود، ولی خیلی زود به یك اعتیاد مخرب تبدیل خواهد شد.

فعال باشید
تاثیر اطرافیان را روی خود نادیده نگیرید. در دوران بیكاری نیز فعال باشید و اجازه دهید اطرافیان‌تان متوجه شوند كه شما به دنبال كار جدید می‌گردید. فعالیت شما باعث می‌شود همه چیز در كنترل‌تان باشد و باور نمی‌كنید كه چه موقعیت‌های خوبی سر راه شما قرار می‌گیرد. فقط باید اراده كنید و بخواهید. اطرافیان با تشویق‌ها و انرژی‌های مثبت می‌توانند شما را در یافتن شغل جدید هدایت كنند. احساس‌تان را با اطرافیان‌تان در میان بگذارید و سعی نكنید این استرس و ناراحتی را به تنهایی به دوش بكشید. اگر نیاز به كمك دیگران داشتید، بدون خجالت و با غرور و افتخار از دیگران كمك بخواهید؛ در غیر این صورت منزوی می‌شوید و اوضاع بدتر می‌شود.
 در برخی از كشورها مراكز كاریابی كار وجود دارد. در این مكان‌ها افرادی كه به دنبال فرصت‌های شغلی هستند، دور هم جمع می‌شوند و انگیزه و انرژی می‌گیرند و حتی در برخی مواقع پیشنهادی متفاوتی نیز خواهند داشت. شما نیز می‌توانید با مراجعه به سایت‌های كاریابی و یا بخش نیازمندی روزنامه‌ها و ... به دنبال كار جدید باشید. اكثریت قریب به اتفاق شغل‌ها، آگهی نمی‌شوند و فقط از طرف مدیر شركت به سایرین اعلام می‌شود كه به دنبال فرد جدیدی هستند؛ بنابراین بهتر است از اطرافیان خود بخواهید كه اگر متوجه چنین موضوعی شدند، شما را در جریان بگذارند و به همین دلیل لازم است تمام اطرافیان از بیكاری شما مطلع باشند.

مراقب سلامتی خودتان باشید
استرس از دست دادن شغل و بیكاری می‌تواند عوارض جدی در سلامت فیزیكی و روحی شما داشته باشد. اكنون بیش از همیشه لازم است از خودتان مراقبت كنید و این بدان معناست كه باید با مدیریت استرس، مراقب نیازهای روحی و جسمی خود باشید و این مسئله در اولویت است.

شناخت مهارت و استعداد‌های شخصی

 هنگامی كه در جست‌وجوی كار هستید، خود را به كل فراموش نكنید و زمانی را برای تفریح، استراحت و آرامش خود در نظر بگیرید. اگر به لحاظ ذهنی، عاطفی و فیزیكی وضعیت خوبی داشته باشید، مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت.  به طور منظم و حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته ورزش كنید. ورزش، استرس و نگرانی را از شما دور و روحیه و انرژی‌‌تان را تقویت می‌كند.  به مقدار كافی بخوابید. خواب تاثیر زیادی در روحیه و بهره‌وری دارد. سعی كنید در شبانه‌روز 7-8 ساعت بخوابید؛ زیرا خواب كافی استرس را كنترل و تمركز را برای یافتن موقعیت‌های جدید بیشتر می‌كند.  به تمرین روش‌های تمدد اعصاب بپردازید. این روش‌ها، همچون تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا پادزهر قوی استرس هستند و احساس شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورند.  در جست‌وجوی كار باشید: نگرش و چشم‌انداز شما در یافتن كار مناسب بسیار مهم است. از جست‌وجوی كار خسته نشوید و اگر جست‌وجوی شما بیش از حد انتظارتان طول كشید، با رعایت نكات زیر روحیه خود را همچنان حفظ كنید.

یك برنامه روزانه منظم داشته باشید تا انگیزه پیدا كنید. هر روز سر یك ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و به جست‌وجوی كار بروید و در یك ساعت مشخص نیز به خانه باز گردید، درست مثل زمانی كه سر كار می‌رفتید.  اگر شكست خوردید، هیچ گاه اهداف بزرگ خود را به خواسته‌های كوچك‌تر تغییر ندهید. به جای تلاش برای رسیدن به تمامی اهداف خود به یكباره، آنها را دسته‌بندی كرده و خواسته‌های مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و با توجه به آن خواسته‌ها دنبال كار باشید و اگر باز هم در جست‌وجوی شغل مورد نظرتان شانس نیاوردید، ممكن است لازم باشد كمی در اهداف‌تان تجدید نظر كنید.  فهرستی از نقاط قدرت و مثبت خود تهیه و در آن تمامی مهارت‌ها و صفات شخصیتی و موفقیت‌ها و دستاوردهای‌تان را یادداشت كنید و همواره با نگاه كردن به این فهرست انرژی بگیرید و متوجه استعدادهای‌تان باشید. 

بیكاری و از دست دادن شغل ممكن است موجب كاهش اعتماد به نفس در شما شود و شما احساس بی‌فایده بودن كنید. سعی كنید در انجام كارها داوطلب شوید و به دیگران كمك كنید تا حس مفید بودن در شما تقویت شود. داوطلبانه می‌توانید برخی از شغل‌ها و كارهای جدید را امتحان كنید و یا در شبكه‌های اینترنتی و حمایتی عضو شوید.  روی چیزهایی تمركز كنید كه می‌توانید كنترل آنها را در دست بگیرید. شما نمی‌توانید به جای كارفرما تصمیم بگیرید؛ پس نگران این موضوع نباشید و به جای اتلاف انرژی خود برای چیزهایی كه كنترل روی آنها ندارید، بر مسائل مهم‌تر و قابل كنترل تمركز كنید. در آخر اینكه یك رزومه عالی از خود تهیه كنید تا بتوانید آن‌را به مراكز كاریابی ارائه دهید.

نقش خانواده
بیكاری یك عضو خانواده روی تمامی افراد خانواده تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین آنها را در جریان روند كار قرار دهید و تصمیمات خود را با آنها مطرح و مشورت كنید. اینكه بیكاری را از سایر اعضای خانواده مخفی نگه‌دارید، فقط اوضاع را وخیم‌تر می‌كند. با هم كار كردن اعضای خانواده موجب بقا و پیشرفت خانواده می‌شود. حتی در زمان بروز مشكلات، آنها را در جریان قرار دهید و پیشنهادها و قول‌هایی را كه به شما داده‌اند، با آنها مطرح كنید و اگر می‌توانند در این رابطه به شما كمك كنند، از آنها كمك بخواهید. طبیعی است كه سایر اعضای خانواده برای ثبات آینده خود نگران بیكاری شما باشند؛ پس در این مورد با آنها صحبت كنید و اطمینان بدهید كه فرصت شغلی بهتری خواهید یافت. گاهی بیكاری و مشكلات را فراموش و با خانواده خود تفریح كنید و یك كار سرگرم كننده انجام دهید تا روحیه خانواده همچنان مثبت باقی بماند. كودكان ممكن است دچار ناراحتی عمیق بشوند و بیكاری پدر و مادر برای آنها سخت باشد. به جای مخفی كردن و از سر باز كردن آنها، موضوع را كاملا برایشان توضیح دهید تا حتی در جریان جزئیات مالی شما نیز قرار بگیرند. وقتی شما چیزی را از آنها مخفی می‌كنید، متاسفانه قوه تخیل آنها، بدترین حالت را تصور می كند؛ شرایطی كه ممكن است از قبول واقعیت برای آنها مشكل‌تر باشد. نباید موضوع را به گونه‌ای مطرح كنید كه كودك شما را مقصر بیكاری بداند و احساس كند برای آن شغل به اندازه كافی كارآمد نبوده‌اید؛ چرا كه در این صورت شما را به خاطر مشكلات مالی و عاطفی پیش آمده مقصر می‌داند. اجازه دهید كودكان‌تان در خانه به شما كمك كنند و همچون یك تیم، هر كس وظیفه‌ای را به عهده بگیرید. مثلا می‌توانید از آنها بخواهید بعد از مدرسه خرید خانه را انجام دهند، با این كار حس مفید بودن می‌كنند.

منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha