سلامت نیوز: دبیر بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با هشدار نسبت به اقدام برخی پزشکان غیر رادیولوژیست در زمینه مداخله در فعالیت پزشکان رادیولوژیست گفت: متاسفانه شاهدیم، برخی پزشکان متخصص با هدف انتفاع مادی ، کار اصلی خود را رها کرده و با قرار دادن  دستگاه سونوگرافی در مطب  به فعالیت در این زمینه می پردازند که این امر سلامت جامعه را به مخاطره می اندازند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر غلامرضا بخشنده پور که در آستانه برپایی "بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران" که 26 تا 29 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برپا می شود، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: در اکثر موارد این پزشكان  بدون گذراندن دوره و  دریافت مدرک  نسبت به سونوگرافی اقدام می كنند این درحالیست كه وزارت بهداشت  به  برخی از  پزشکان غیر رادیولوژیست که دوره و مدارک مربوط را داشته باشند ، تنها برای تشخیص  و تكمیل معاینات، اجازه استفاده از دستگاه سونوگرافی را می دهد و بر اساس قوانین این وزارتخانه این پزشكان  اجازه نوشتن گزارش سونوگرافی و دریافت وجهی بیش از مبلغ ویزیت را ندارند.

وی ادامه داد: هم اینك  شاهدیم بسیاری از پزشکان از جمله متخصصان قلب و عروق ، مغز و اعصاب ، غدد ، بیهوشی و به ویژه پزشکان متخصص زنان و مامایی در مطب های خود سونوگرافی را با دریافت هزینه ای چندین برابر مراکز رادیولوژی انجام می دهند.

دكتر بخشنده پور اظهار داشت: رادیولوژیستی که سونوگرافی را انجام می دهد به عنوان یک فرد بی طرف، بیماری را که توسط سایر متخصصان ارجاع  داده می شود، سونوگرافی كرده، سپس وضعیت بیمار را برای تصمیم گیری به پزشک مربوط گزارش می دهد. به عبارتی  در تشخیص بیماری کمک می كند و نقشی در ادامه درمان ندارد.

وی با اشاره به اینكه  برخی پزشكان غیر رادیولوژیست خود بیمار را معاینه، سپس سونوگرافی و بعد درمان را اعم از جراحی یا غیرجراحی انجام می دهند،‌گفت:  در چنین شرایطی امکان سو استفاده و اشتباه تشخیصی و درمانی وجود دارد.

دبیر بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران اظهار داشت: اگر مراجع قانونی نظیر وزارت بهداشت، بیمه ها و نظام پزشکی  برای حل  این موضوع  که در اکثریت موارد به منظور انتفاع مادی از سوی پزشكان  صورت می گیرد، اقدام سریعی  انجام ندهند، شاهد گسترش این خود ارجاعی و بدنبال آن انجام سونوگرافی های غیر ضروری و درمان های طبی و جراحی غیر علمی و نالازم خواهیم بود.

وی نتیجه این روند را  تحمیل هزینه به اقتصاد درمان کشور و ضرر و زیان مالی و معنوی برای هموطنان دانست و افزود:  بارها شاهد اعمال جراحی غیر ضروری بوده ایم که بر اساس همین سونوگرافی ها انجام گرفته است.

دكتر بخشنده پور گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی پزشکان رادیولوژیست، علاوه بر تعرفه های پایین و غیر کارشناسی و نامتناسب با تورم، ورود پزشکان غیر رادیولوژیست به عرصه تشخیص است که علاوه بر به خطر انداختن سلامت بیماران، حیثیت شغلی رادیولوژیست ها را نیز به مخاطره انداخته است.

وی تصریح کرد: مراکز رادیولوژی با تعرفه های مشخص شده از سوی مراجع قانونی نظیر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به فعالیت مشغولند و اکثر آنها با شرکت های بیمه طرف قرارداد هستند. این در حالیست که پزشکان غیر رادیولوژیستی که در مطب سونوگرافی می کنند از بیمار بیمه قبول نمی کنند و مثلا برای انجام یک سونوگرافی ساده که تعرفه آن در مطب های رادیولوژی و سونوگرافی 15 تا 20 هزار تومان است، مبلغ 50 تا80 هزار تومان از بیمار طلب می کنند.

دبیر بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران یادآور شد: متاسفانه بیماران به دلیل تفاوت تعرفه پزشکان فوق  با مراکز رادیولوژی، چنین تصور می کنند که خدمات بهتر در مطب های پزشکان انجام می شود و نه مراکز رادیولوژی.

وی با اشاره به اینكه  بیش از 90 درصد رادیولوژیست ها در کشور به انجام سونوگرافی و رادیولوژی مشغولند  و انجام سونوگرافی توسط افراد غیر رادیولوژیست،  علاوه بر اینکه هزینه های درمانی بیماران را بصورت غیر ضروری  بالا می برد در مواردی سلامت جسمی و روانی آنان را در معرض خطر قرار می دهد، افزود : بیماران، پایین بودن
تعرفه سونوگرافی در مراکز تصویربرداری را نسبت به مطب های پزشكان غیر رادیولوژیست به اشتباه به ناكافی بودن سواد  پزشک رادیولوژیست یا دقیق نبودن دستگاه های او نسبت داده،  اعتماد آنان به رادیولوژیست ها سلب می شود، این در حالی است كه رادیولوژیست ها ملزم به رعایت تعرفه هایی هستند که مراجع قانونی نظیر سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تعیین می كنند.

دکتر بخشنده پور تصریح کرد: هر روز تکنولوژی به ویژه در زمینه وسایل تصویربرداری در درمان بیماری های مختلف نقش بیشتری را پیدا كرده و هم اینك  تقریبا تمام درمان ها، اعم از درمان های طبی و جراحی بر پایه روش های مختلف تصویربرداری انجام می شود.
 
وی افزود: یکی از دلایل گرایش سایر متخصصان به استفاده از دستگاه های رادیولوژی، اهمیت دستگاه های تصویربرداری در تشخیص بیماری هاست، اما نبود نظارت بر عملکرد  پزشکان، سبب شده که در مواردی متخصص غدد که برای ارزیابی تیروئید دستگاه سونوگرافی را در مطب خود قرار داده، سونوگرافی شکم و لگن را نیز  انجام دهد.

دبیر بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با تاکید بر اینکه امروزه رشته رادیولوژی  به حداقل 15  شاخه فوق تخصصی تقسیم شده است،  گفت: به طور مثال متخصص نورورادیولوژی که  به طور تخصصی به تصویربرداری از مغز، اعصاب و ستون فقرات می پردازد، حیطه کاریش با مثلا رادیولوژیستی که بیماری های سیستم اسکلتی و عضلانی یا بیماری های زنان یا رادیولوژی اطفال را تصویربرداری می کند، متفاوت است که این تقسیم بندی برای ارایه خدمات تشخیصی فوق تخصصی و در بالا ترین سطح است .
وی یکی از مهم ترین مخاطرات ورود افراد غیر رادیولوژیست به حیطه رادیولوژی را مربوط به  تشخیص های غیر واقعی و  اعمال جراحی غیر ضروری عنوان کرد و افزود: در صورتی که نیاز به عمل جراحی هم از سوی پزشک معالج  و  هم بر اساس اقدامات تشخیصی از سوی رادیولوژیست تایید شود با توجه به اینکه دو نظر انجام عمل جراحی را مورد تایید قرار داده اند، بیمار با اطمینان بیشتری به انجام عمل جراحی تن می دهد. اما مواردی که  پزشک جراح، خود مثلا بر اساس سونوگرافی که انجام داده، تصمیم به جراحی می گیرد، احتمال خطا در تشخیص و نیز  اشتباه در ضرورت  عمل جراحی را نمی توان رد کرد.

گفتنی است، بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با هدف ارایه جدیدترین شیوه های تصویربرداری پزشکی از سوی انجمن رادیولوژی ایران و با حضور جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور 26 تا 29 اردیبهشت ماه  امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha