یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 47665
سلامت نیوز: شاید برای شما اتفاق افتاده كه دچار درد قسمت تحتانی كمر با انتشار به قسمت های پایین تر بدن شوید. این درد گاهی هم با ضعف پاها همراه است و حتی ممكن است بدون عارضه قبلی ایجاد شود و تا چند روز هم ادامه پیدا كند.

این مشكل به دلایلی از جمله فشار یا آسیب به اعصابی كه از كانال نخاعی خارج می شوند، ایجاد می شود. در منطقه ای در بخش تحتانی كمر رشته های عصبی انتهای نخاعی كنار هم قرار گرفته و عصب سیاتیك را تشكیل می دهند. افرادی كه مبتلا به سیاتیك هستند معمولاً نزدیك به 50 سال دارند. خوشبختانه 90 درصد افرادی كه سیاتیك دارند بدون هیچ مداخله جراحی بهبود پیدا می كنند.
معمولاً این بیماری زمانی رخ می دهد كه مركز ژله مانند دیسك بین مهره ای در قسمت مهره های كمر به داخل یا بخش میانی دیسك برآمدگی پیدا می كنند. این حالت سبب ایجاد فشار به اعصاب قسمت انتهایی كمر یعنی جایی می شود كه شاخه ای از طناب نخاعی در آن وجود دارد یا سبب وارد آمدن فشار به خود اعصاب سیاتیك می شود.

دیگر دلایل سیاتیك عبارتند از: خراب شدن جسم مهره یا آرتریت تخریب كننده به دنبال ساییدگی یا آسیب استخوان های مهره ای. این موضوع می تواند سبب تنگی نخاع شود كه ممكن است اعصابی را كه در كانال نخاعی هستند تحت فشار قرار دهد.

مشكلات عروقی ناحیه ای به دنبال ناهنجاری های عروق خونی در داخل و اطراف كانال نخاعی كه باعث بروز مشكلات خون رسانی و تغذیه منطقه می شوند. به ندرت، وجود توده های خوش خیم یا بدخیم و تومور در داخل كانال نخاعی، در فضای بین مهره ها و رشد تومور ممكن است سبب فشار به طناب نخاعی و اعصابی شود كه از آن خارج می شود.

سایر دلایل مثل ضربه، عفونت و التهاب هم می تواند بافت های عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. تشخیص شرح حال كامل به همراه معاینه جسمی برای تعیین موقعیت و منشأ اعصاب ملتهب شده و رد سایر علت های احتمالی هم ضروری است.
عكسبرداری با اشعه ایكس لازم است اما گاهی عكسبرداری نمی تواند مشكل را مشخص كند. عكسبرداری با اشعه ایكس می تواند بیماری اسپوندیلوزیس، دیسك های تنگ شده یا بیرون زدگی هایی را مشخص كند كه ممكن است نشان دهنده تومور نخاعی باشد.
سایر آزمون های تشخیصی عبارتند از: تصویربرداری به روش ام.آر.آی، تصاویری ایجاد می كند كه می توان دیسك های بین مهره ای، رباط ها و عضلات را همانند تومورها مشاهده كرد.
تصاویر سی.تی. اسكن از نخاعی كه در آن با استفاده از تزریق ماده حاجب به داخل نخاع، می توان طناب نخاعی و اعصاب را مشاهده كرد.
تسكین درد سیاتیك به وسیله داروهای مسكن معمولی و داروهای موسوم به بدون نسخه مثل داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل بروفن انجام می شود. گاهی یك پزشك ممكن است داروهای استروئیدی را برای رفع درد تجویز یا ترزیق كند یا التهابی كه همراه با سیاتیك ایجاد شده است، كاهش پیدا كند.
    
منبع: روزنامه کیهان
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha