یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 47667
سلامت نیوز: اگر شما هم از جمله والدینی هستید که در درک ریاضیات مشکل داشتید ممکن است دلتان بخواهد کاری کنید که فرزندتان بهتر از شما بتواند حساب و ریاضی را درک کند. اگر می‌خواهید فرزندتان را به ریاضی و اعداد علاقه‌مند کنید، به او نشان دهید که ریاضیات بخشی از زندگی روزمره ماست و او بالاخره برای کارهای روزمره‌اش نیاز دارد که از حساب استفاده کند و بنابراین با شروع مدرسه لازم است که مهارتهای حساب و کتاب را جدی‌تر یاد بگیرد. بنابراین بهتر است از دوران پیش از دبستان با او بازیهایی را تمرین کنید که مهارت درک حساب و شمارش را در او تقویت می‌کنند. نترسید حتی از دوران نوپایی می‌توانید به کودکتان کمک کنید که شمارش را یاد بگیرد و فرزند شما بسیار از این بازیها لذت خواهد برد. در این بازیها او یاد خواهد گرفت که چگونه اشیا را بر اساس رنگ، شکل و اندازه مرتب کند و بچیند. می‌تواند گروه‌ها و دسته‌بندی‌ها را یاد بگیرد و تا ده بشمارد. نگران نباشید.
فرزندتان با بازیهای ساده‌ای که در منزل وجود دارد، بدون نیاز به وسایل خاص و با همان وسایلی که در دسترس دارید، مهارتهای ساده و پایه‌ای ریاضی را یاد خواهد گرفت. در این مقاله ما بر اساس روش آموزش بازیهایی را دسته بندی کرده‌ایم که می‌توانید برای معرفی ریاضیات به کودک پیش دبستانی خود از آن استفاده کنید.

آموزش بصری:

1) بازی اعداد در گردش به دور شهر: وقتی که در حال سفرهای کوتاه درون شهری هستید و با ماشین دور شهر می‌چرخید به کودکتان یاد بدهید که در خیابان، تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای مغازه‌ها به دنبال اعداد بگردد. شما هم اگر خودتان عددهایی را پیدا کردید به فرزندتان نشان دهید و از او بخواهید که آن را بخواند. نگران نباشید کودک شما تا قبل از رفتن به دبستان می‌تواند به راحتی یاد بگیرد که تا 10 بشمارد واین اعداد را از روی شکلشان بشناسد.

2) نقطه بازی: عدد 1 را به 2 وصل کن. بعد از 2 چه عددی است؟ بله 3. پس 2 را به 3 وصل کن. این بازی قدیمی به کودک شما یاد خواهد داد که اعداد چگونه در پی هم می‌آیند. او باید اعداد نوشته شده روی کاغذ را به ترتیب به هم با خطوطی وصل کند تا شکلی جالب و تازه به دست بیاید و سپس می‌تواند شکل به دست آمده را رنگ‌آمیزی کند. می‌توانید از کتاب‌فروشیها، کتابهای رنگ‌آمیزی که با وصل کردن نقطه‌ها همراه است را به راحتی تهیه کنید و اگر پیدا نکردید می‌توانید خودتان نقطه‌هایی را روی دفتر نقاشی بکشید که در نهایت شکل مورد علاقه کودک، از وصل کردن نقطه‌ها به دست بیاید و آن وقت از فرزندتان بخواهید که نقطه‌ها را به هم وصل کند تا ببیند که چه شکلی پشت آنها پنهان شده است.

3) تلفن بازی: می‌توانید از کودکتان بخواهید که به جای شما شماره تلفن کسی را که می‌خواهید به او زنگ بزنید، بگیرد. برای این منظور ابتدا شماره مورد نظر را خوانا روی کاغذ بنویسید و جلوی فرزندتان بگذارید و از او بخواهید که یکی یکی اعدادی را که می‌گیرد از شماره‌گیر پیدا کرده و با انگشتش فشار دهد. البته بهتر است شما اعداد را با صدای بلند بخوانید که کودکتان نام هر عدد را هم کم کم یاد بگیرد. این تمرین علاوه بر یادگیری اعداد به فرزندتان می‌آموزد که اعداد را باید از سمت چپ به راست بخواند.

4) همه چیز را بشمارید: شما می‌توانید تمام چیزهایی را که فرزندتان در اطرافش می‌بیند بشمارید و به او نشان دهید که چگونه آنها را بشمارد. آدمهایی را که در صف ایستاده‌اند تا سوار ماشین بشوند. پله‌های خانه تا طبقه‌ای که در آن ساکن هستید، آجرهایی که کنار باغچه چیده شده است. کتابهای داخل هر طبقه ازکتابخانه، پاستیلهایی که داخل کیسه است. کفشهای توی جا کفشی، قاشق و چنگال و... خلاصه بسیاری از اشیای دور و بر می‌تواند سرگرمی جالبی برای کودک شما باشد و در عین حال شمارش را به او یاد دهد.

آموزش جسمانی:

1) شمارش و چیدن وسایل خانگی: تعدادی قاشق و چنگال و چاقوی استیل را که البته چاقویش تیز نباشد در یک سینی بگذارید و از فرزندتان بخواهید آنها را در دسته‌های هم شکل بچیند و بشمارد که در هر دسته چندتا قاشق و چنگال هست. این بازی را می‌توانید با جورابها (طبقه‌بندی براساس رنگ و اندازه) و حیوانات اسباب بازی (طبقه‌بندی بر اساس بزرگ و کوچک و شکل حیوانات) هم انجام دهید. از کودکتان بخواهید لباسهایی را که برای شستشو در ماشین لباسشویی می‌اندازید، دسته‌بندی کند و براساس رنگشان جدا کند و بشمارد. چندتا جوراب، چندتا تی‌شرت و چندتا شلوار داخل سبد هست؟ این بازی شمارش و گروه‌بندی اشیا را به کودک یاد می‌دهد.

2) جستجو به دنبال شکلهای هندسی: در اطراف خود به دنبال شکلهای هندسی باشید و آنها را به کودک‌تان یاد بدهید. مثلاً پنجره‌ها و در‌ها، میز و تلویزیون به شکل چهارگوش هستند. توپ، قابلمه‌ها و چرخهای ماشین به شکل دایره هستند. روسری، بادبان قایق و نوک حیوانات به شکل سه‌گوش است. شکلهای دیگر مانند بیضی، ستاره، شش‌گوش و پنج ضلعی را هم می‌توانید به فرزندتان نشان دهید. کودک شما تا 6 سالگی می‌تواند شکلهای مختلف را بشناسد و بکشد و شکلهای پیچیده را به شکلهای ساده تبدیل کند.

3) بازی با پازلهای شکلی و آجره‌ها: بازی و دستکاری اشکال سه بعدی هندسی و اسباب بازیهایی مانند جعبه اشکال(که کودک باید هر شکل را در جای مخصوص خود قرار دهد) می‌تواند به کودک شما هندسه را در سطح ابتدایی یاد بدهد و در ضمن مهارت حرکات ریز دست ومنطق فضایی او را تقویت کند.

4) کتاب بسازید: این کار هم مهارت خواندن و هم شمارش کودک را تقویت می‌کند. به کودک کمک کنید تا شکلهای مختلفی را از روزنامه‌ها و مجله‌ها با قیچی ببرد و با چسب کاغذ به ترتیب در یک دفترچه بچسباند به طوری که در صفحه اول کلماتی را بچسباند که با حرف الف شروع می‌شوند و به ترتیب تا آخر حروف الفبا. سپس می‌تواند شکلهای دیگری را هم که با همان حرف شروع می‌شود در همان صفحه بچسباند و بعد از پایان کار باید شکلهای موجود در هر صفحه را بشمارد وعدد مورد نظر را هم روی همان صفحه بچسباند یا بنویسد.

5) بازی اعداد با عصرانه: می‌توانید هنگامی که بیسکویتهای شکل‌دار کوچک یا پاستیل‌های خرسی رنگی به کودک می‌دهید یک صفحه کاغذ سفید بردارید و یک حوض یا یک باغ‌وحش را به شکل دایره‌های مختلف بکشید و از کودک بخواهید که هر شکل و یا هر رنگ پاستیل را در یک دایره قرار دهد و در پایان تعداد بیسکویت یا پاستیل موجود در هر دایره را بشمارد. می‌توانید خودتان آنها را کم و زیاد کنید و از کودک بخواهید دوباره بشمارد.

6) بازیهای الگویی: به کودک خود یک انگور سبز و یک انگور بنفش بدهید و از او بخواهید با الگوهای مختلف آنها را بچیند. مثلاً یک انگور سبز یک انگور بنفش و سپس یک انگور بنفش، دو انگور سبز. این کار را می‌توانید با اشکال رنگی هم بکنید و یا به شکل نقاشی در دفتر شطرنجی از کودک بخواهید الگوهای مورد نظر را تکرار کند. در ضمن می‌توانید در طبیعت اطراف الگوهارا پیدا کنید و به کودک نشان دهید. حلقه‌های زنجیر، مارپیچ حلزون، چیزهایی که جفت هستند مانند چشم و گوش و... این بازی مهارتهای حل مساله و توانایی تفکر انتزاعی کودک را تقویت می‌کند.

آموزش شنوایی:


1) سرود و شعر بخوانید: آوازها و شعرهایی هستند که شمارش در آنها نقش اساسی دارند. می‌توانید آنها را برای کودک بخوانید و بخواهید با شما تکرار کند. مانند توپ سفیدم قشنگی و نازی حالا من می‌خوام برم به بازی....... قل قل می‌خوره تو زمین ورزش یک و دو سه و چهار وپنج و شش

بازیهای آهنگین که شمارش وجمع و تفریق در آنها به کار می‌رود در هر شهر و روستا به شکل سنتی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای تقویت این مهارت در کودکتان استفاده کنید. نوارهای کاست و سی دی‌های آموزشی اعداد هم به این کار کمک می‌کنند.

2) از روی دستورالعمل، کیک یا غذایی را درست کنید. قاشقهاو کاسه‌های اندازه‌گیری و ظروفی که برای اندازه‌گیری مایعات و پودر استفاده می‌کنید را در اختیار کودک قرار دهید و از کودک بخواهید در حالی که شما از روی دستورالعمل بلند می‌خوانید مواد لازم را اندازه بزند و جدا کند تا برای پختن غذا آماده باشد. این یک بازی ساده و خوشمزه برای معرفی حجم و اندازه‌گیری به کودک است.

***

روشهایی برای تقویت مهارتهای ریاضی کودکان



1) سرود و شعردرباره اعداد بخوانید

2) از روی دستورالعمل و با کمک فرزندتان در اندازه‌گیری مواد کیک بپزید.

3) از کودکتان بخواهید الگوهای تکراری را دنبال کند و نقاشی کند.

4) هنگام عصرانه با بیسکویتها و مواد خوراکی بازی اعداد کنید.

5) کتاب بسازید و تصاویر را با کودک بشمارید.

6) به کودک اجازه دهید با پازلهای شکلی و آجره‌ها بازی کند و آنها را در جای مخصوص خود قرار دهد.

7) در محیط اطرافتان شکلهای هندسی مانند چهارگوش و دایره و... را به کودک نشان دهید و از او بخواهید اشکال را شناسایی کرده و بکشد.

8) از کودکتان بخواهید وسایل منزل را دسته‌بندی کرده و بشمارد.

9) از کودکتان بخواهید که به جای شما شماره تلفن کسی را که می‌خواهید به او زنگ بزنید، بگیرد.

10) به کودکتان یاد بدهید که در خیابان، تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای مغازه‌ها به دنبال اعداد بگردد.

11) نقطه بازی کنید به این شکل که از کودک بخواهید اعداد نوشته شده را به ترتیب با خط به هم وصل کند.

12) تا می‌توانید همه چیز را بشمارید. در اطراف کودک همه چیز آموزنده هستند، ماشینها، درختان، حتی نرده تختخوابش.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha