یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷

قائم‌مقام رئیس کنگره انجمن دندانپزشکی ایران مؤثرترین فاکتور در بروز آفت در دهان را ژنتیک و استرس را عامل موثر در بروز آفت‌های دهانی بر شمرد.

سلامت نیوز :مهناز صاحب جمعی در آستانه برگزاری این کنگره با بیان اینکه زنان در دوره عادت‌های ماهیانه به علت تغییرات هورمونی آفت دهان بیشتر دیده می‌شود افزود: هنوز علت دقیق این عارضه مشخص نیست.

وی آفت را ضایعه دردناک دهانی به صورت منفرد یا متعدد دانست و گفت: افت نوعی بیماری خود ایمنی ناشی از اخلال سیستم ایمنی به حساب می‌اید.قائم مقام رئیس کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به وجود ضایعات آفتی در دهان و دستگاه ژنیتال ادامه داد: چندین عامل در بروز آفت موثر است که از آن جمله می‌توان به ارث، حساسیت به برخی موادغذایی، ضربه به محیط دهان، استرس، کمبود برخی از مواد در خون نظیر ویتامین‌های گروه B به ویژه B12 و اسید فولیک و آهن اشاره کرد.

صاحب جمعی درباره روند تشکیل آفت دهانی گفت: در ابتدا ناحیه‌ای از مخاط دهان قرمز و دردناک می‌شود سپس به تدریج به زخم کوچکی تبدیل و بخش مرکزی آن زرد و پس از 7 تا 10 روز خودبخود بهبود می‌یابد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی آفت‌های بزرگتر ازیک سانتی‌متر را که بهبودی آن بیش از یکماه طول بکشد را افت‌های ماژور نامید و افزود: نمای بالینی این ضایعات می‌تواند شبیه سرطان دهان باشد. نباید هر نوع زخمی را با آفت اشتباه گرفت ضایعات دهانی که بهبودی آنها از 2 هفته تجاوز کند را باید جدی گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه گاهی آفت با ضایعات دیگر اشتباه می‌شود ادامه داد: این بیماری‌ها می‌تواند شامل پمفیگوس، تب خال داخل دهانی یا زخم ناشی از تروما(ضربه) و حتی سرطان دهان باشد.صاحب جمعی گفت: در صورت وجود عوامل موثر در بروز آفت باید ابتدا این عوامل حذف شود به عنوان مثال کم‌خونی درمان شود کمبود ویتامین B برطرف یا مصرف غذاهای حساسیت‌زا نظیر گردو، خربزه، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، کاکائو و یا هر نوع قهوه به حداقل برسد یا پس از مصرف دهان شسته شود.

وی با بیان اینکه خوردن هر گونه مواد سفت و خشن می‌تواند سبب ضربه به مخاط دهان و شروع ضایع  شود افزود: استفاده از کورتیکو استروبیدهای موضعی برای رفع التهاب و کوتاه شدن دروه زخم و استفاده از دهانشویه طبی به عنوان تسکین دهنده از راه‌های درمان این عارضه دهانی است.به گفته قائم‌مقام رئیس کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران، سن و جنس تاثیری در بروز این بیماری ندارد اما آفت‌های دهانی در سنین متوسط بیشتر دیده می‌شود.

کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران (بزرگترین کنگره سالیانه دندانپزشکی ایران) امسال با شعار آموزش شکست‌ها راهبری به سوی موفقیت 19 تا 22 اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. بیش از 3 هزار نفر شرکت‌کننده برای استفاده علمی و پیش‌بینی می‌شود همین تعداد برای استفاده آزاد و بازدید از نمایشگاه جانبی در کنگره حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha