یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
سلامت نیوز: شاید هنگام رانندگی یا هنگام فعالیت‌های روزمره اجتماعی یا هنگام انجام فعالیت‌های اداری در محل كار با درد شدید در ناحیه قفسه سینه‌ مواجه شده باشید. این احساس كه با ایجاد حالت سوزش و گرمازدگی توام است، با مراجعه به پزشك متخصص و پس از انجام اقدامات اولیه تشخیصی و آزمایشی، «گرفتگی عروق كرونری» تشخیص داده می‌شود.

 براساس تحقیقات انجام‌شده در انجمن قلب ایران، در عصر معاصر یكی از بیماری‌های شایع میان مردم جهان به‌خصوص میان ایرانیان، بیماری «انسداد عروق كرونری» است. عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند كه از جمله این عوامل می‌توان به بی‌تحركی در زندگی روزمره شخصی، خوردن سس‌های چرب به همراه انواع گوشت‌های پركلسترول سرد یا گرم، خوردن غذاهای سنتی پركلسترول یا استفاده همیشگی از روغن‌های محلی و حیوانی اشاره كرد.

اما سوال اساسی اینجاست كه آیا درد ناحیه قفسه سینه همیشه بیانگر ابتلا به بیماری «انسداد عروق كرونری» است؟ در جواب باید گفت كه احساس درد در ناحیه قفسه سینه، نشانه اصلی مشكل‌دار بودن قلب و همچنین ابتلای فرد به بیماری «انسداد عروق كرونری» محسوب نمی‌شود، بلكه ممكن است فرد دچار مشكلات گوارشی، روان‌شناختی، عیوب یا مشكلات جسمانی، به‌ویژه ریوی شده باشد. تشخیص قطعی این مشكلات از دیگر علایم مربوط به تنگی دریچه‌های كرونری در ناحیه ماهیچه قلب، با آزمایش‌های علمی‌ای كه توسط متخصصان در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، امكان‌پذیر است. البته علایم دیگری نیز مانند خستگی شدید، كاهش فعالیت‌های روزانه، تنگی نفس و سردردهای شدید و مزمن، نشانه‌ بارز ابتلای فرد به عارضه گرفتگی عروق كرونری است.

 اما به راستی در تشخیص گرفتگی شریان‌های قلبی از چه روش‌های تشخیصی‌ای می‌توان بهره جست؟ در جواب باید گفت كه با یك بررسی اجمالی می‌توان از روش‌های نوار قلب، تست ورزش، اكوكاردیوگرافی، اسكن هسته‌ای قلب و آنژیوگرافی كمك گرفت. از سوی دیگر، از میان روش‌های ذكرشده، تست آنژیوگرافی سنتی در تشخیص نهایی بیماری به پزشك بسیار كمك می‌كند. در پایان به مبتلایان گرفتگی عروق كرونری توصیه می‌شود در صورتی‌كه آزمایش‌هایی مثل تست ورزش و اسكن هسته‌ای قلب، «انسداد عروق كرونری» را مشخص كرده باشد، می‌توانند برای آنژیوگرافی اقدام كنند. علاوه‌براین، آنژیوگرافی به پزشك كمك می‌كند با توجه به وضعیت قلبی بیمار، بهترین روش درمانی (اعم از بالون‌گذاری یا عمل جراحی باز و سایر روش‌های جراحی دیگر) را برای درمان بیمار انتخاب كند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha