یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 47714

محققان آمریکایی هشدار دادند، مصرف داروهای گیاهی و مکمل همراه با داروهای شیمیایی ممکن است خطرناک باشد.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی هشدار دادند، مصرف داروهای گیاهی و مکمل همراه با داروهای شیمیایی ممکن است خطرناک باشد. به نقل از سایت «هلث نیوز»، ترکیب کردن این ۲ نوع دارو، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.

مصرف مکمل های معروف مانند سیر، زنجبیل، چای کوهی و چای سبز همراه با داروهای شیمیایی تأثیر خطرناکی به جا می گذارد. به گفته محققان جوانان، زنان باردار و مادران شیرده بیشتر در معرض خطر قرار دارند و لازم است که پزشکان بیماران خود را از این موضوع مطلع کنند.

محققان تأکید کردند، مکمل های سیر که برای کاهش فشار خون مصرف می شود، ممکن است با داروهای ضد لخته شدن خون و «سیکلوسپورین» نوعی داروی ضعیف کننده سیستم ایمنی برای پیشگیری از پس زدن پیوند، تداخل پیدا کند. مصرف همزمان آب گریپ فروت با دارو عملکرد آنزیم هایی را که داروها را در روده ها تجزیه می کند، تحت تأثیر قرار می دهد. از آن جا که اثر یک لیوان آب گریپ فروت بیش از ۲۴ ساعت در بدن باقی می ماند، مصرف آن هنگام استفاده از داروهایی از جمله استاتین و داروهای روان پزشکی توصیه نمی شود.

* سیر، زنجبیل و ژینکو فشار خون را کاهش می دهد اما خطر خون ریزی را افزایش می دهد. بیماران قلبی که از داروی وارفارین استفاده می کنند، ممکن است دچار خون ریزی بیش از حد هنگام عمل جراحی شوند.* چای کوهی که خاصیت ضدافسردگی طبیعی دارد، تأثیر خطرناکی روی داروهای مرتبط با سیستم ایمنی بدن پس از پیوند عضو می گذارد و منجر به پس زدن عضو می شود.* دارچین قند خون را کاهش می دهد و مصرف آن هم زمان با داروی دیابت برای بیماران دیابتی خطرناک است.* چای سبز و خفچه باعث افزایش فشار خون می شود و در نتیجه اثر داروهای فشار خون را کاهش می دهد.

* بابونه، زنجبیل و ژینکو که حاوی ماده مغذی کاهش دهنده خون یا رقیق کننده خون است بر آسپرین و وارفارین که برای پیشگیری از حمله قلبی مصرف می شود، اثر منفی می گذارد.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha