یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 47715
سلامت نیوز: برخی پزشكان عقیده دارند برای كودكان بسیار جوان انجام تمرینات قدرتی با وزنه ها و یا تجهیزات بدنسازی مناسب نیستند، چرا كه بدن و استخوان های آنها به سرعت در حال رشد است و برخی شواهد  مبنی بر اینكه چنین ورزش هایی ممكن است سبب جراحت و دیگر مشكلات گردند وجود دارند .

 در هر حال در هرم فعالیت بدنی كودكان در ایالات متحده امریكا ، با استفاده از متخصصین گروهای مختلف علوم پزشكی، الگوهایی برای فعالیت بدنی كودكان ارائه گشته است كه پیشنهاد می كنند تمرینات بدنی منظم در جهت تقویت عضلات، برای همه كودكان مهم می باشد،  چرا كه نه تنها به ساخت یك فیزیك بدنی خوب و سوختن كالری در آنها كمك می كند، بلكه ریسك ابتلا به استئو پروز یا پوكی استخوان را در سالهای بعدی زندگی آنان كاهش می دهد. این پزشكان می گویند تا زمانی كه وزن متعادل است تمرینات بدنسازی و پرورش اندام  را می توان با احتیاط های لازم انجام داد و و با تكرار تمرینات ،قدرت عضلات افزایش می یابند. آنها همچنین انجام تمرینات كششی را نیز توصیه می كنند. ولی بر طبق گفته های آكادمی اطفال امریكا ، كو دكان نمی بایست تلاش هایی در جهت انجام ورزش هایی چون بلند كردن وزنه های سنگین و ورزش های قدرتی و بدنسازی و استفاده مكرر از وزنه هایبسیار سنگین انجام دهند. به عنوان قاعده كلی باید تاكید نمود كه با یك حساب سرانگشتی رشد اغلب دختران تا سن 16 سالگی  و رشد اغلب پسران نیز تا 18 سالگی به اتمام نمی رسد و تا رشد نوجوانان كامل نشود ، انجام فعالیت های بدنسازی خیلی سنگین توصیه نمی گردد.

همچنین كودكان زیر6 سال نمی بایست در ورزش های تیمی شركت كنند، چرا كه تا این سن ممكن است به خوبی نتوانند معنی كار گروهی را درك نمایند . ممكن است بچه های كوچكتر برای دویدن مسافت های طولانی و یا تمرینات سنگین آمادگی نداشته باشند و آسیب هایی به ماهیچه های عصلانی-اسكلتی آنان وارد شود و هر كودكی كه در دو های استقامتی و تمرینات سنگین شركت می كند می بایست مرتبا تحت نظر متخصص باشد و دریافت مواد غذایی او به خوبی تنظیم گردد.

واضح است كه برخی از فعالیت ها خطرناك تر از بقیه هستند ، برای مثال ورزش اسب سواری بیشترین احتمال تصادف و اتفاق را در میان تمام ورزش ها دارد .كوهنوردی، فوتبال و حتی دوچرخه سواری نیز احتمال برخی خطرات و صدمات را در كودكان دارند و بدون شك بسیاری از ورزش ها به هرحال می توانند گاها موجب تصادف و آسیب به كودك شوند و تقریبا كمتر ورزشی است كه به هیچ وجه امكان حادثه یا صدمه نداشته باشد. نكته قابل ذكر آنست كه به طور كلی انجام هر تمرین بدنی در كودكان و بزرگسالان كه ممكن است خطرات بالقوه ای را  داشته باشد می بایست تحت نظارت و مراقبت انجام گردد .

بر همین اساس، توصیه متخصصین علوم پزشكی بر این است كه بهتر است به كودكتان اجازه دهید زندگی فعالی را به همراه هیجان و ورزش داشته باشد تا اینكه بخواهید او را در خانه محبوس كنید تا تلویزیون تماشا كند كه مبادا  آسیبی به او برسد چرا كه با این كار كودك فقط برای مدت زمانی كوتاه در امان است ولی در طولانی مدت ریسك چاقی و بیماری در وی افزایش می یابد و لذا در طولانی مدت، طول عمرش كوتاه تر می گردد.

سوال: بهترین ورزش برای كودكی كه از ورزش گریزان است، چیست؟

این امر اساسا بستگی به علت عدم علاقه كودكان دارد. اگر كودك شما ورزش را سخت می پندارد در این صورت می بایست او را با ورزشهای خانوادگی مانند دو چرخه سواری و شنا و  پیاده روی تشویق كنید.

از ورزش های رقابتی یا موقعیت هایی كه كودكتان را مجبور می كند تا با كودكانی كه آنها را به خوبی نمی شناسد ورزش كند ، اجتناب كنید.

شاید بهترین راه حل این باشد كه یك الگوی پیاده روی در راه مدرسه را شروع كنید .در انگلستان پیشنهاد می شود كه كودكان می بایست در راه مدرسه از دو چرخه سواری و یا پیاده روی استفاده كنند و مدارس می بایست برای نظارت بر انجام پیاده روی های روزانه در بچه ها، همكاری كنند. به نظر می رسد كه اغلب كودكانی كه به ورزش تمایل دارند به سرعت در می یابند كه حقیقتا از ورزش لذت می برند.

داشتن اضافه وزن تقابلی با ورزش كردن ندارد ولی اگر كودكی اضافه وزن  دارد ابتدا او را به نزد یك پزشك ببرید تا یك بررسی فیزیكی بر روی وی انجام دهد. آنچه مسلم است شیوع چاقی و افزایش وزن در كودكان اهمیت ورزش منظم را برای ارتقاء سلامت نسل جدید بیش از پیش نموده است، اما مانند هر كار دیگری كه برای كودكان آغاز می نمایید شروع و ادامه ورزش، نیاز به برنامه ریزی منظم دارد.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha