یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 47717
سلامت نیوز: موج نخست ایدز سال 65 شناسایی و نخستین مورد ابتلا به آن در کشور شروع شد و طی یکی، دو دهه با افزایش ناگهانی ایدز در بین مصرف‌کنندگان تزریقی موادمخدر و زندانیان در کشور مواجه شدیم و موج سوم ابتلا به ایذر از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده است و از همین جهت می‌توان این موج را با بحث‌های سلامت جنسی مرتبط دانست.

هم‌اکنون آمار ابتلا به ایدز در این رابطه در حال افزایش است؛ در واقع الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود. هفت درصد از مبتلایان به ایدز «در معرض خطر مسائل اخلاقی و رفتاری» قرار دارند و با توجه به افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبه‌رو شویم، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

از سال 65 تا سال گذشته 8/ 9‌درصد از افراد از طریق روابط جنسی مبتلا به ایذر شده‌اند؛ در صورتی که این آمار در سال 89، 8/ 20 درصد بوده است همچنین تخمین‌زده می‌شود، 50 تا 60‌هزار مورد ابتلا در کشور وجود داشته باشد که این افراد از وضعیت و آلودگی خود اطلاع

ندارند که خوشبختانه در حال حاضر در تمام شهرستان‌های کشور، مراکز و پایگاه‌های مشاوره راه‌اندازی شده و در طول دو سال گذشته هم رسانه‌ها بخصوص صداوسیما و خبرگزاری‌ها حرکت مناسبی درباره آگاه‌سازی مردم انجام داده‌اند که اگر این روند ادامه پیدا کند و این همکاری‌ها بیشتر تداوم یابد ما انتظار داریم به اهدافی که در برنامه‌ریزی کشوری پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم و بتوانیم گسترش این بیماری را بیشتر کنترل کنیم.

عمده برنامه‌های وزارت بهداشت در رابطه با بحث‌های سلامت جنسی در جامعه، به برنامه‌هایی معطوف است که در راستای کنترل و پیشگیری از ایدز در جامعه مطرح می‌شود. ما با توجه به سیاست‌های موجود از این طریق سعی داریم آگاهی‌های جنسی در این رابطه را افزایش دهیم چرا که این امر به نوعی مبنای مهمی در سلامت اجتماعی افراد تلقی می‌شود و در برنامه‌های ما نیز این مسائل به شکلی دیده شده است.

از نظر ما مردم مهم‌ترین منبع توسعه هستند، آنان وقتی می‌توانند منبع مناسب برای توسعه باشند که از سلامت برخوردار باشند، از سوی دیگر زنان نیز نیمی از جمعیت هر کشور و در واقع نیمی از نیروی توسعه‌دهنده هر جامعه را تشکیل می‌دهند و چنانچه زنان سالم باشند،‌توسعه پایدار محقق می‌شود، بر همین اساس ما عمده شعار‌های‌مان در این زمینه بر پایه زنان سالم،‌محور خانواده و جامعه سالم است.

دكتر احمد‌شیبانی/معاون غذا و داروی وزیر بهداشت
منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha