یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 47719
سلامت نیوز: قدرت شامه ما انسان ها باعث می شود از زندگی لذت بیشتری ببریم و از نعمت های خداوندی استفاده بهتری کنیم. گفته می شود، ۹۰ درصد حس چشایی ما به حس بویایی ارتباط دارد. علاوه بر آن قدرت بویایی برای آگاهی پیدا کردن از خطرات از جمله دود، نشت گاز و فاسد شدن غذا نیز لازم است. این حس موقعی تحریک می شود که ذرات میکروسکوپی در هوا پراکنده می شود و ما آن را استشمام می کنیم.در این مطلب به نقل از سایت «Prevention» به چند علت از دست رفتن حس بویایی اشاره می شود.

سرما خوردگی

هنگام جویدن غذا، بو از طریق سقف دهان که به بینی ارتباط دارد منتقل می شود.بر اثر سرماخوردگی و مسدود شدن مجرای بینی با خلط اضافه و تورم، به طور موقت قدرت حس بویایی کاهش می یابد.توصیه می شود افرادی که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده اند اگر به مدت بیش از ۶ هفته پس از بیماری دچار کاهش یا از بین رفتن حس بویایی شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.

حاملگی

۳۰ درصد زنان باردار در ۳ ماهه دوم یا سوم با کاهش قدرت بویایی مواجه می شوند. علت آن مقدار زیاد استروژن در این دوران است که باعث افزایش جریان خون در بدن می شود.

مویرگ های ریز جداره بینی متورم می شود و راه ورود ذرات به داخل بینی را مسدود می کند.

داروی فشارخون

مصرف داروی فشار خون بالا، عملکرد قلب را بهبود می دهد اما در برخی موارد برای حس بویایی مفید نیست.

عفونت دندان

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان روی حس بویایی نیز تاثیر می گذارد. عفونت موقعی رخ می دهد که باکتری در داخل لثه یا دندان گسترش پیدا کند. این امر باعث عفونت مزمن دندان یا آبسه آن می شود. این باکتری ها در کیسه های کوچک هوا قرار می گیرد و به استخوان گونه راه پیدا می کند و در نتیجه باعث التهاب، درد، تب و از دست دادن حس بویایی می شود.

پیری

همراه با ضعیف شدن قدرت بینایی و شنوایی، کاهش قدرت بویایی نیز از علایم دیگر پیری است که ۲۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال را متاثر می سازد. با بالا رفتن سن تعداد گیرنده های موجود در سیستم بویایی کاهش پیدا می کند بنابراین حساسیت به بو کمتر می شود.

کمبود ویتامین

مهم ترین نقش ویتامین B12، حفظ قدرت بویایی است، زیرا این ویتامین لایه ای محافظ دور عصب را برای انتقال سیگنال های الکتریکی حفظ می کند.کمبود این ویتامین زمانی رخ می دهد که این نوع ویتامین موجود در لبنیات، گوشت و تخم مرغ از طریق روده کوچک جذب نشود.

اختلال عصب

سال هاست که محققان تلاش می کنند، پارکینسون را در مرحله اولیه بیماری تشخیص دهند زیرا این بیماری هرچه زودتر درمان شود بهتر است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد کاهش و از بین رفتن قدرت بویایی، شروع علایم بیماری پارکینسون را چندین سال جلوتر می اندازد.

پولیپ بینی

سینوزیت، باعث التهاب، سردرد، تب و از بین رفتن حس بویایی می شود.

وارد شدن آسیب به سر

محققان می گویند، آسیب های خفیف یا شدید به مغز بر اثر ورزش یا تصادف، ممکن است برای حس بویایی مشکل ایجاد کند، علت این امر جابه جا شدن مغز درون جمجمه بر اثر برخورد شدید است که به پاره شدن اعصاب منجر می شود.

مواد تمیز کننده

استفاده زیاد از مواد تمیزکننده قوی هفته ای چند بار در مکان های بدون دریچه تهویه مانند حمام های کوچک باعث می شود بوی سم روی جداره حساس و سلول های حسی در بینی تاثیر بگذارد.

دیابت

آسیب دیدگی عصب ناشی از عوارض درازمدت دیابت اغلب با درد، بی حسی و... ارتباط دارد. اما در برخی موارد این آسیب دیدگی به عصب های حسی در قسمت کنترل کننده در بینی گسترش پیدا می کند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    آیا ضعف و گرسنگی میتواند موجب کاهش حس بویایی شود؟