یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
سلامت نیوز: مروری بر پرونده‌های همسركشی نشان می‌دهد خیانت زن یا شوهر دلیل و انگیزه اصلی بسیاری از این جنایت‌ها است حسین باهر- رفتارشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی- معتقد است چون مطالعات كافی درباره خیانت زوجین انجام نشده است نمی‌توان دلایل آن را به طور كامل تشخیص داد و از تكرار این وقایع جلوگیری كرد.

‌به طور كلی آیا می‌توان برای خیانت علل مشابهی را معرفی كرد؟
در وهله اول باید توجه داشت تعریف خیانت مثل هر اصطلاح دیگری در عرض زمان و مكان متفاوت می‌شود ضمن اینكه برخی رفتارها در بعضی فرهنگ‌ها خیانت محسوب می‌شود اما در فرهنگ‌های دیگر این طور نیست بنابراین با توجه به گستردگی فرهنگی تعاریف متفاوتی از خیانت وجود دارد و به همین دلیل علل این‌گونه رفتارها هم گوناگون است و نمی‌توان به چند دلیل خاص اشاره كرد. به طور كلی باید گفت آمار دقیقی برای دسته‌بندی علل خیانت و همچنین تقسیم‌بندی افرادی كه مرتكب این رفتار می‌شوند در اختیار نداریم. به نظر من مراكز مطالعات زنان، مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و... باید تحقیقاتی را در این زمینه انجام بدهند تا آمار دقیقی در این‌باره به دست‌ آید. حتی وزارت ارشاد بهتر است به تحقیقات اینچنینی بپردازد هرچند هر دو سال یك‌بار تحقیقاتی در موارد عمومی آسیب‌شناسی خانواده انجام می‌شود اما مطالعات آكادمیك دقیق دراین‌باره صورت نمی‌گیرد و از آن تحقیقات پرزرق و برق نتیجه‌ای به دست نمی‌آید حال آنكه باید به صورت علمی این رفتارها را مطالعه كنیم تا بتوانیم از آنها جلوگیری كنیم باید علل ایجابی و سلبی خیانت‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا راهكارهای پیشگیری مشخص شود.

‌بنابراین نمی‌توان دلیلی هم برای رواج رفتارهای خیانت‌كارانه یافت؟
از بین رفتن قباحت و تبدیل شدن قباحت به وقاحت به طور كلی دلیل رواج خیانت است ضمن اینكه برخی رفتارها كه در نسل‌های گذشته به طور مطلق یا نسبی حسن یا قبح تلقی می‌شد اكنون آن بازخوردهای سابق را ندارد علاوه بر این وجود شبكه‌هایی مانند فارسی‌وان نیز در این زمینه نقش دارند. این شبكه‌ها زنانی مانند ویكتوریا- قهرمان یكی از سریال‌ها- را به عنوان الگوی زنان معرفی می‌كنند حال آنكه ما باید به افراد جامعه الگوهای بومی را معرفی كنیم.

‌ممكن است زن یا مرد به هر دلیلی از زندگی مشترك ناراضی باشند و در این شرایط در معرض رابطه عاطفی تازه‌ای قرار بگیرند در این صورت چه باید كرد؟
در شرایط منطقی فرد وقتی می‌خواهد رابطه جدیدی را شروع كند، باید رابطه قبلی را تمام كند. وقتی قراردادی بین زوجین امضا شده باید به آن وفادار باشند در غیر این صورت برای گرفتن حق خود باید به دادگاه مراجعه كنند بنابراین هیچ زن یا مردی حق ندارد به این بهانه كه در عسر و حرج قرار دارد یا خیانت دیده است به طرف دیگر خیانت كند. طلاق در این شرایط تنها راه قانونی و شرعی است ضمن اینكه باید از لحاظ فرهنگی نیز سخت كار شود ولی در نهایت باید گفت این موضوع در تمام ابعاد به تحقیق نیاز دارد كه جای خالی آن احساس می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha