از آنجایی که مثله کردن در اسلام حرام است انجام این کار و دیگر مسایل در اجرای پیوند انسان به انسان دیگر نیازمند فتوای شرعی ‌است.

سلامت نیوز : "مهدی فتحی" در گفت‌و‌گو با ایلنا در این باره گفت: البته رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است که هنوز در مراحل اولیه است. وی خاطرنشان کرد: اجرای پیوند انسان به انسان به طورحتم خوب است ازهمین رو به نظر ‌می‌رسد که با آن موافقت شود.

مثله کردن انسان فتوای شرعی ‌می‌خواهد

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بحث‌های شرعی و قانونی در اجرای پیوند انسان به انسان دیگر گفت: از آنجایی که مثله کردن در اسلام حرام است انجام این کار و دیگر مسایل در اجرای پیوند انسان به انسان دیگر همه فتوای شرعی ‌می‌خواهد. فتحی مسایل اخلاقی و اجتماعی در پیوند انسان به انسان دیگر را از چالش‌های دیگر در اجرای آن عنوان کرد و افزود: اهداء صورت و دست افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند از سوی خانواده‌ها خیلی سخت است و نمی‌توانند آن را از نظر روحی تحمل کنند این درحالی است که این مشکل در اهدا کلیه یا کبد از سوی خانواده‌ها وجود ندارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک پیوند دست و صورت را برای بهبود شرایط و کیفیت زندگی بیمارو نه نجات جان او دانست و افزود: در پیوند صورت از آنجایی که صورت بیمار تغییر ‌می‌کند و فرد با چهره‌ای متفاوت به جامعه وارد ‌می‌شود و در پیوند دست از آنجایی که فرد ‌می‌بیند دست فرد دیگری را دارد با خود حمل ‌می‌کند مباحث اخلاقی و اجتماعی زیادی را با خود به دنبال دارد. وی انجام پیوند انسان به انسان دیگر در دنیا را بحث برانگیز بر شمرد و افزود: ‌در حال حاضر براساس آماری که در کشورهای پیشرفته بدست آمده است تعداد مخالفان و بی‌طرف‌ها در انجام این نوع پیوند را حدود ۷۰ درصد و موافقان را ۳۰ درصد تشکیل ‌می‌دهد.

پیوند انسان به انسان دیگر پوشش صد درصد بیمه دارویی نیازدارد

رییس بخش جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) موضوع مهم در انجام پیوند انسان به انسان دیگر را پشتیبانی دولت و پوشش صد درصد دارویی بیمار عنوان کرد و افزود: بیمه‌ها باید داروی فردی را که این نوع پیوند را انجام داده است تا آخر عمر تقبل کنند. وی با بیان اینکه پیوند انسان از انسان دیگر همانند پیوند کلیه‌، کبد، مغزاستخوان نیست که با یک عمل تمام شود افزود‌: بیماری که این نوع پیوند را انجام داده است باید تا آخر عمر دارو مصرف کند تا بدنش عضو جدید را بپذیرد‌. استاددانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر این بیماران پوشش دارویی نداشته باشند حتما پیوند آن‌ها "ریجکت" ‌می‌شود به این معنی که عضوی که پیوند شده است دفع ‌می‌شود.

توانایی انجام پیوند انسان از انسان دیگر در ایران وجود دارد

فتحی با تاکید براینکه توانایی انجام پیوند انسان از انسان دیگر در ایران وجود دارد افزود: برای اجرای این نوع پیوند از نظر پزشکی مشکلی وجود ندارد و تنها چالش‌های شرعی، قانونی و اجتماعی آن مانده است. وی تصریح کرد: تیم پزشکی که در ایران توانایی انجام پیوند انسان از انسان دیگر را دارد از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha