یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
سلامت نیوز: استرس جزو لاینفك و تقریبا همیشگی زندگی ماشینی امروز مردم دنیا است. البته استرس تنها مختص و محدود به دنیای مدرن نیست. بشر از ابتدای خلقتش با این حس و اثراتش آشنایی داشته و حتی بخشی از واكنش‌های خود را نسبت به وقایع به كمك این حس تنظیم می‌كرده است. اما استرسی كه امروزه روانشناسان و جامعه‌شناسان از آن صحبت به میان می‌آورند، حالتی فیزیولوژیك و روانی است كه اثرات ناخوشایند و گاه فلج‌كننده‌ای بر زندگی انسان دارد. ریشه بیماری بسیاری از بیماران اعصاب و روان را كه از ضعف اعصاب یا حملات شدید عصبی به ستوه آمده‌اند، باید در استرس جست‌وجو كرد.

اما برای مقابله با استرس چه باید كرد؟ آیا راهكارهایی برای غلبه بر استرس وجود دارد؟ روش‌های مقابله با استرس كدامند؟ در ادامه به برخی روش‌های مقابله با استرس اشاره می‌شود. تنفس آرام و عمیق از ناحیه دیافراگم، یكی از موثرترین روش‌ها برای مقابله با استرس و كنترل آن است. در حالی كه تنفس سریع و كوتاه باعث می‌شود كه نتوانید بر استرس و تنش غلبه كنید. آرام باشید و با چند تنفس عمیق سعی كنید خود را كنترل كنید. این كار باعث می‌شود كه سرعت تنفس شما به حد نرمال برسد. اگر نمی‌توانید به شرایط استرس‌زا غلبه كنید، از نظر روحی خود را تقویت كنید. ابراز بی‌اعتنایی كنید، آه بكشید، شانه‌ها را به حالت آرامش انداخته و از خود بپرسید: كی به كیه ؟

بارها و بارها خوانده‌اید، اما تا حالا عمل كرده‌اید؟! آرام گرفتن و استراحت یا به اصطلاح رها كردن بدن از شرایط پر تنش باعث می‌شود كه فشار خون كم شده، تنفس آرام‌تر شده، سرعت قلب و متابولیسم كمتر شود و در نهایت بدن بتواند تعادل خود را حفظ كند. اینكار تنها 15 دقیقه طول می‌كشد. به پشت دراز كشیده، پاها را رها كنید، دست‌ها را در دو طرف بدن قرار دهید، چشمانتان را ببندید و با كشیدن آه، تنش را از بدن خارج كنید. آرام نفس بكشید، بعد از هر تنفس كمی مكث كنید.


تنش را از ساق پا، پا و انگشتان پا رها كنید. همین كار را با اندام‌های بالایی انجام دهید. شانه‌ها را به حالت استراحت پایین بیندازید. سعی كنید ماهیچه‌های صورت را از حالت منقبض خارج كنید و چین و چروك آن را بزدایید. از بروز این تغییر در ماهیچه‌ها آگاه باشید. یعنی این اتفاق را احساس كنید.

 منبع: روزنامه ملت ما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha