یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
سلامت نیوز: «در راستای اجرای سلسله طرح‌های امنیت محله‌محور در ۷۲ ساعت گذشته، تعداد زیادی از اراذل سطح ۲ و ۳ تهران در ۳۷۵ محله پایتخت دستگیر شدند.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری 141 نفر از اراذل و اوباش سطح 2 و 3 در محلات تهران خبر داده و گفته است 95 درصد این افراد زیر 25 سال سن دارند. سردار حسین ساجدی‌نیا به ایسنا گفته است: «در راستای اجرای سلسله طرح‌های امنیت محله محور در 72 ساعت گذشته تعداد زیادی از اراذل سطح 2 و 3 تهران در 375 محله پایتخت دستگیر شدند.» به گفته این فرمانده پلیس، افراد دستگیرشده عموماً از اراذل و اوباش نوپا و کم‌سابقه هستند که با درخواست و معرفی از سوی مردم دستگیر شده‌اند. او تاکید کرده که این افراد ضمن شناسنامه‌دار شدن مورد رصد پلیس امنیت قرار خواهند گرفت. «به دلیل برخوردهای مکرر با اراذل و اوباش سطح یک کمتر شاهد فعالیت و خودنمایی این افراد در سطح پایتخت هستیم به گونه‌ای که در طرح امروز توانستیم نوچه و اراذل نوپا را شناسایی و دستگیر کنیم.»
اما نکته جالب و تامل‌برانگیز اظهارات ساجدی‌نیا اشاره‌ای است که او به سن دستگیرشدگان طرح ضربتی 72 ساعت گذشته داشته است. بنا به گفته‌های او تنها 5 درصد دستگیرشدگان بیش از 25 سال سن داشته‌اند. موضوعی که به تعبیر فرمانده انتظامی تهران بزرگ باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
اگرچه ساجدی‌نیا تاکید کرده در میان 141 اوباش دستگیرشده تعداد زیادی سارق و قاتل فراری که تحت پیگرد پلیس آگاهی بودند نیز وجود داشته‌اند، اما آماری که او از سن و سال این افراد می‌دهد و با توجه به اینکه این افراد جزء اراذل و اوباش سطح یک (سابقه‌دار و شناخته‌شده) نیستند، می‌توان اذعان کرد علیرغم طرح‌های ضربتی چند سال اخیر برای جمع‌آوری اراذل و اوباش نه تنها از تعداد این بزهکاران کاسته نشده که نسل دیگری از آن‌ها پا به عرصه گذاشته‌اند. نسلی که از جوانان و نوجوانان زیر 25 سال تشکیل شده است. مسئله‌ای که می‌تواند جای بسیاری برای نگرانی داشته باشد و نیازمند چاره‌اندیشی است.
اگرچه نظارت و رصد رفتار این دستگیرشدگان پس از آزادی می‌تواند راه‌حلی برای این معضل اجتماعی باشد، اما واکاوی دلایل و تبیین چرایی وجود چنین طبقه‌ای از جوانان علیرغم همه تلاش‌های امنیتی و انتظامی می‌تواند تاثیرات بهتر و بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha