سلامت نیوز: تا دو روز دیگر سند ارتقای خدمات مامایی رونمایی ‌می‌شود، سندی که قرار است جایگاه ماماها را بیش از پیش در نظام سلامت تثبیت کند و گره مشکلات این قشر را باز کند. از سویی رئیس سازمان نظام پزشکی خبر از بیکاری دوسوم ماماها می‌دهد.

در حال حاضر دو سوم ماماهای کشور بیکارند؛ این در حالی است که مشکلات زیادی دامن ماماهای شاغل را گرفته است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون، تا دو روز دیگر سند ارتقای خدمات مامایی رونمایی ‌می‌شود، سندی که قرار است جایگاه ماماها را بیش از پیش در نظام سلامت تثبیت کند و گره مشکلات این قشر را باز کند. از سویی رئیس سازمان نظام پزشکی خبر از بیکاری دوسوم ماماها می‌دهد و این موضوع را مشکلی بسیار مهم در حوزه سلامت می‌داند.
فرسنگ‌ها با استانداردها فاصله داریم
براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یک هزار تولد به 30 تا 50 ماما نیاز است. در حال حاضر در کشور ما سالیانه یک میلیون و 300 هزار کودک متولد می شوند که در ازای هر یک هزار تولد به 30 ماما نیاز داریم که اکنون در ازای هر یک هزار تولد 15 ماما در مراکز زایشگاهی و بیمارستان ها کار می کنند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی می‌گوید که ماماها در سطح کشور نامناسب توزیع شده‌اند و دو سوم ماماها هم بیکار هستند. وزارت بهداشت برای رفع این کمبود از اجباری شدن گذراندن طرح نیروی انسانی برای ماماها در دانشگاه‌ها خبر داده و قرار است بررسی‌های لازم به منظور رفع کمبود نیروی ماما در مراکز درمانی انجام شود.
نماینده گروه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی هم از 30 هزار مامای بیکار در کشور خبر داده است. ماماهایی که بعد از فارغ‌التحصیلان در این رشته روز به روز بر تعداد بیکاران آنها افزوده می‌شود. هم اکنون در کشور ما جمعیتی حدود 50 هزار نفری ماما وجود دارد که حدود 10 هزار نفر در بخش  دولتی و 4 تا 5 هزار نفر در بخش خصوصی شاغل هستند و بقیه بیکارند یا در مشاغلی غیر مرتبط کار می کنند.
 

مشکلات یکی دو تا نیست

برای سومین سال متوالی سازمان جهانی بهداشت شعار «جهان بیش از هر زمان دیگری به ماما نیازمند است.» را برای روز جهانی ماما انتخاب کرده است. پانزدهم اردیبهشت روز جهانی ماما است. هر سال مشکلات ماماها برجسته می‌شود و بعد از چند روز با وعده‌ها و شعارها به فراموشی سپرده می‌شود. مدتی قبل وزیر بهداشت جایگاهی را به عنوان مشاور خود در امور مامایی ایجاد کرد تا دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه این قشر اجرایی شود و مسکوت نماند.
یکی از مشکلات این قشر جامعه پزشکی، پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی است که به گفته مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در انتظار تصویب در شورای عالی بیمه است. بیمه‌های درمانی کشور به بهانه اینکه پوشش خدمات مامایی بار مالی زیادی برای آنها دارد از اقدام به این کار امتناع می‌کنند. بدون پوشش بیمه‌ای خدمات و داروها، بیماران به ماماها مراجعه نمی‌کنند و گرایش آنها به سمت متخصصان خواهد بود و این موضوع بیکاری بیش از پیش ماماها را تشدید می‌کند.

تداخل کاری ماما با متخصصان زنان از جمله مسائلی است که این قشر را با مشکل مواجه کرده است. یکی از مشکلات این قشر جدا نبودن زایمان طبیعی از حیطه کار متخصص زنان و زایمان است و با این وضعیت زمینه کار برای آنها وجود ندارد. بیشتر زنان به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند تا یک ماما.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی می‌گوید که 60 درصد زایمان‌ها در صورت حضور ماما به طور طبیعی و تنها 20 درصد در صورت وجود متخصص زنان و زایمان به شکل طبیعی انجام می‌گیرد.
برای حل این مشکل قرار است در بیمارستان‌های آموزشی گروه‌های مختلف برای آموزش ماماهای تازه فارغ‌التحصیل حضور داشته باشند و زایمان طبیعی را در بیمارستان‌های آموزشی ساماندهی شود. وعده‌ای که مسئولان وزارت بهداشت، قرار است چاره‌اندیشی کنند.
در گذشته ماماها به قابله شهرت داشتند، اما امروزه ماماها در کار خود تخصص بالایی دارند. با این وجود وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات جامعه مامایی هنوز عملی نشده و ماماها هم مانند پرستارن از وضعیت خود دلسرد و خسته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha