محققان انگلیسی موفق به ساخت وسیله جدیدی شده‌اند كه می‌تواند میكروب‌های موجود در فضای بسته را طی چند دقیقه نابود كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این محققان می‌گویند كه ابزار طراحی شده برای این كار از روش طبیعی عفونت زدایی هوای تازه از طریق تلمبه زدن یك جریان مداوم و پیوسته از رادیكال‌های هیدروژن فعال در اتمسفر تقلید می‌كند.

به گفته دانشمندان، این دستگاه عفونت زدایی هوا كاربرد قابل توجهی در پاكسازی هوای بیمارستان‌ها از میكروب‌ها خواهد داشت.


دیوید مك دونالد دستیار مخترع این وسیله و رییس دفترعلمی موسسه علوم INOV8 در انگلیس در این باره گفت:‌ كسب همین نتایج به سادگی با بازگذاشتن تمام پنجره‌های بیمارستان امكانپذیر است اما در واقع به دلیل شرایط خاص بیماران عملی نیست.

این دانشمندان پدیده مزبور را بیش از 15 سال پیش از طریق آزمایشاتی در آزمایشگاه‌های دفاعی شیمیایی و بیولوژیكی دولت انگلیس در پورتون داون، شناسایی كردند.

این محققان ثابت كردند كه در فضای باز رادیكال‌های هیدروكسیل از طریق واكنش‌های طبیعی بین ازن موجود در هوا و مواد شیمیایی آلی حاصل از گیاهانی چون درخت كاج تولید شده و به سرعت میكروب‌ها را می‌كشند.

این وسیله اكسیژن را به درون می‌كشد و آن را در معرض جریانهای الكتریكی برای تولید یك پلاسمای خنك غنی از ازن قرار می‌دهد. سپس این ازن با مواد شیمیایی موسوم به ترپنزها واكنش انجام داده و درون دستگاهی می‌مانند كه به محض روشن كردن دستگاه میكروب‌ها در زمانی كمتر از یك ساعت نابود می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha