یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 47763

به نظر برخی اطباء طب سنتی و اسلامی، این طب در صورتی جایگاه اصلی خود را در سطح جامعه پیدا می‌کند که به موازات طب کلاسیک حرکت کند. اما در مقابل برخی محققین طب سنتی ایرادات بسیاری را به طب کلاسیک وارد می‌دانند که باعث سطحی نگری در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها شده است. برداشت برخی از این اظهارات اطباء طب سنتی زیر سوال بردن طب‌های درمانی دیگر است.

سلامت نیوز : دکتر احمدعلی آقارفیعی، جراح عمومی و محقق طب سنتی در مصاحبه با  سینا نیوز با بیان این مطلب که منظور طب اسلامی نفی سایر علوم نیست، افزود: «مبانی طب اسلامی در ابتدا باید درک شود؛ به عنوان مثال بحث مزاج‌ها که پایه درمان طب معصومین و حکمای بزرگ بوده است از طب کلاسیک حذف شده است. بنابراین اگر طب کلاسیک بتواند بر اساس مبانی اصیل پزشکی و طبابت قدیم عمل کند ابتدا باید تمام پزشکان به درستی این مبانی را یاد بگیرند.»

آقا رفیعی افزود: «در کنار مبانی پزشکی از تکنولوژی و امکانات جدید باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس می‌توان تلفیقی بین طب اسلامی و صنایع جدید ایجاد شود.»
وی درباره علت مخالفت پزشکان طب کلاسیک به سینا نیوز گفت: «علت این مخالفت مطالعه نکردن برخی از کتب بزرگ ما چون قانون بوعلی و مبانی شناخت انسان، طبیعت، روش‌های درمانی در طب اسلامی، گیاهان دارویی و کلیه روش‌های اصلاح مزاج می‌باشد.» این محقق طب اسلامی و سنتی در ادامه با بیان اینکه جامعه جهانی نیاز مبرم به بازگشت مبانی قوی دارد، افزود: «حاکمیت طب سنتی در تاریخ علم را بیش از ۵۰۰ سال است؛ در حالی که تاریخ اصلی علم بر اساس مبانی اسلامی از آغاز خلقت انسان و با حضور انبیاء شروع شده است.»

تدریس قانون بوعلی در دانشگاه‌های کشورهای جهان اولی
آقارفیعی از تدریس قانون بوعلی در برخی کشور‌ها از جمله ژاپن خبر داد و ادامه داد: «طب اسلامی و ایرانی علاوه بر قانون بوعلی چندین هزار روایت و آیات طبی در قرآن با تفاسیر مختلف دارد که این موضوع برای ثابت کردن انواع روش‌های درمانی این طب کافی است.»
دکتر احمدعلی آقارفیعی در پایان خاطرنشان کرد: «در بوستون آمریکا به صورت ماهانه کنگره طب اسلامی برقرار است. نتیجه می‌گیریم که علت مخالفت دست اندرکاران طب کلاسیک در قدم اول کمبود آگاهی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha