رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر با بیان اینکه سن ابتلا به بیماریهای ژنتیکی کاهش پیدا کرده است گفت: کاهش سن ابتلا به سرطان پستان، دیابت و بیماریهای قلبی می‌تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

سلامت نیوز :  دکتر کورورش اعتماد در همایش روز جهانی تالاسمی افزود: «تغییر شیوه زندگی باعث افزایش امید به زندگی در کشور شده است به طوری که در چند دهه گذشته ۲۰ سال امید به زندگی داشته‌ایم که این عوامل باعث شده است تا با بیماریهایی مواجه شویم که در سطح جمعیت کشور و نظام خدمات سلامت نسبت به گذشته متفاوت باشد.
وی ادامه داد: مداخلات بهداشتی و سلامتی اقدامات و تغییرات ساختاری باعث شده است تا بیماریهای عفونی کم شود ولی با کشور ما در حال حاضر با مشکل بیماریهای نو پدید مثل ایدز و غیره روبرو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ دکتر اعتماد در خصوص جایگاه علم ‍ژنتیک یاد آور شد: مداخلات ژنتیکی در سلامت صرفنظر از انتقال وراثتی و ماهیت به خاطر اتفاقات محیط و عوامل محیطی بر تغییر ‍ژن باعث شده است که رفتارهایی در سطح جامعه رخ دهد تا رویکرد و انتظارات ما تغییر پیدا کند. وی ادامه داد: با توجه به راه انداز pmd به عنوان یکی از شاخصه‌های سلامت و توسعه این شاخص به ۳۰ در صد هزار تولد زنده رسیده است. مداخلاتی که تا کنون صورت گرفته با توجه به بستر جامعه نمی‌تواند این شاخص‌ها را تغییر دهد. رئیس مرکز بیماریهای غیر واگیر افزود: بخش عمده‌ای از بیماریهای ‍‍ژنتیک منجر به مرگ می‌شود. همچنین ۵ درصد تولدهای زنده به بیماری ژنتیک مبتلا هستند و سن بروز این بیماری‌ها کاهش پیدا کرده است. وی عنوان کرد: تالاسمی ماژور در کشور هزار و پانصد مورد است که این آمار در حال حاضر در برخی از استان‌ها به صفر رسیده است ولی به طور سالانه ۱۵۰ مورد تالاسمی ماژور در کشور داریم. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر به فعالیت برنامه ژنتیک اشاره کرد و گفت: برنامه تالاسمی غربالگری، بیماریابی، برنامه‌هایی در زمینه شناسایی نوع بیماری، ارائه بسته خدماتی با هدف افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از موارد جدید تالاسمی با هدف کاهش و پیشگیری از بیماری مورد توجه قرار می‌گیرد. وی گفت: با توجه به مشکلات و معضلی که در بحث کنترل بیماریهای غیر واگیر داریم به این نتیجه رسیدیم تا تجربه و مراقبتهای بیماریهای تالاسمی می‌تواند از بیماریهای دیگر جلوگیری کند. ولی در دیابت و سرطان کولورکتال(سرطان کولون و رکتوم) این موضوع نتیجه بخش و مقرون به صرفه نیست.
دکتر اعتماد بیان کرد: ۴۰۰ مورد عمل جراحی برای سرطان کولورکتال انجام شده که به درمان کامل منجر شده است. وی همچنین تاکید کرد: بر اساس ساختار و به تدریج برای ایرانیان فایل سلامت الکترونیک، نظام ثبت سکته قلبی و سایر بیماری‌ها راه اندازی شده تا در تمام بیمارستان‌ها در قالب شجره نامه تمام وابستگان افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha