رئیس شورای عالی نظام پزشکی با صدور بیانیه‌ای اشکالات برنامه پزشک خانواده را برای جلوگیری از عوارض ناخواسته و منفی طرح فعلی پزشک خانواده و نظام ارجاع گوشزد کرد.

سلامت نیوز : در این بیانیه که توسط سعید پناهی، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ابلاغ شده، آمده است: پزشک خانواده و نظام ارجاع  که توسط غالب صاحبنظران عرصه سلامت کشور به عنوان راهبرد ضروری در اصلاحات نظام سلامت تلقی شده است، از نظر اجرایی در نقطه عطف خود قرار گرفته است.

هرچند تاکنون متولیان اجرای آن، نتایج طرح ها و برنامه‌های خود را در نقاط پایلوت ارائه نکرده‌اند اما سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظیفه قانونی خود و در راستای اهداف تعیین شده در ماده 2 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی به جهت حفظ و حمایت از حقوق بیماران در کنار حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی، با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و برگزاری همایش "پزشک خانواده و نظام ارجاع  چشم اندازها و چالش ها" زمینه آن را فراهم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تا متولیان نظام سلامت، مدیران، صاحبنظران و اندیشمندان سلامت کشور در کنار آحاد جامعه پزشکی و منتخبانشان در هیئت‌های مدیره شهرستانها، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور و شورای عالی نظام پزشکی به بررسی نقاط قوت و چالش های فراروی برنامه ارائه شده تحت عنوان پزشک خانواده بپردازند.هر چند در مقاطع مختلف چالش های فرا روی این طرح کلان ملی به منظور تحقق اهداف عالیه و بهینه سازی ساز و کارهای اجرایی آن به مراجع ذی ربط منعکس شده است، اما شورای عالی نظام پزشکی به نمایندگی از آحاد جامعه پزشکی کشور ضمن تاکید مجدد بر لزوم استقرار نظام ارجاع به عنوان راهکار نجات نظام سلامت، جهت جلوگیری از کاستی‌ها و تقلیل عوارض ناخواسته آتی‌، موارد زیر را به عنوان یک فرصت بهبود ضروری و لازم می‌داند.

1-  خلاء فرهنگ سازی هم برای گیرندگان و هم برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی بسیار مهم و قابل تامل است بدیهی است برای هر طرح ملی و کلان پس از فراهم کردن زمینه فرهنگی آن می‌توان انتظار توفیق داشت که نمونه بارز و نزدیک آن طرح هدفمندسازی یارانه است.

2-  آموزش اعضای تیم سلامت به ژه پزشکان به عنوان عناصر اصلی و مدیران طرح بر اساس وظایف و اهداف پیش بینی شده در طرح نیاز به آموزش های دقیق و کارشناسی شده دارند که خلاء آن کاملاً محسوس است.

3-  از آنجا که تجربه 5 ساله اجرای فاز اول این طرح در مورد روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال حاضر در اختیار دستگاههای اجرایی است. است با انجام پژوهشهای منطقی و واقعی و به دور از سلایق بخشی، نقاط ضعف و قوت آن تبیین و با آسیب شناسی فراز و نشیبهای اجرای آن و طراحی‌های لازم و کسب تجربه از رویدادهای گذشته شرایط تعالی فازهای آتی اجرای این پروژه بزرگ ملی فراهم شود.

4-  شرط استمرار و ماندگاری ارائه خدمات توسط تیم سلامت توجه به نظرات صاحبان اصلی این فرآیند است و از آنجایی که گلوگاه اجرای این طرح بزرگ ملی اعتماد و اقبال ارائه دهندگان خدمات است. هرگونه نگاه انقباضی در تامین اعتبارات مورد لزوم اجرای این طرح آفت بزرگی خواهد بود و لذا لازم است دولت و مجلس حال حاضر که در آستانه ارائه و بررسی بودجه سال 91 هستیم با گشاده دستی منطقی یکبار برای همیشه با تامین اعتبارات مکفی برای اجرای این طرح زمینه ساز چشاندن حلاوت اجرای این پروژه بزرگ ملی در کام مردم شریف کشورمان شوند.

5-  باز توزیع منابع و تخصیص آن جهت اجرای فازهای فعلی و آتی این طرح با توجه ویژه به تامین تسهیلات و تمهیدات لازم رفاهی و اجتماعی برای همکاران خدوم و تلاشگر اعضای تیم سلامت صورت پذیرد .

6-  با توجه به ساختار پیچیده ارائه خدمات سلامت در شهرهای کوچک و بزرگ و به دلیل نقش انکارناپذیر بخش خصوصی و غیر دولتی در کالبد خدمات مزبور لازم است به طور شفاف و روشن جایگاه بخش غیر دولتی در ابعاد مختلف این طرح دیده شود و از ظرفیتهای نهفته در بخش غیر دولتی جهت تحقق اهداف ملی این طرح استفاده لازم به عمل آید بدیهی است نقش سازمان نظام پزشکی در ابعاد سیاستگذاری، عملیاتی ، اجرایی و نظارتی مراحل مختلف این طرح بزرگ ملی باید به خوبی تبیین شود متاسفانه کم رنگ بودن حضور بخش غیر دولتی به عنوان گروه مورد وثوق مردم در فاز اول این طرح در بخش بیمه روستائیان و در مراحل بعدی طرح می تواند آثار زیانباری را به دنبال داشته باشد.

7-  احتراز از هرگونه شتابزدگی در اجرای این طرح ملی از نقاط اساسی برای محقق شدن توفیق آن است استفاده از کارشناسی های بخشهای مختلف، استفاده از تجارب مراحل قبلی طرح همراه با متانت اجرایی و دوری از هرگونه تعجیل آسیب رسان می تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

8-  طراحی دستورالعمل های اجرایی پرنوسان و بدون توجه به واقعیات عرضه سلامت و بدون بهره وری از پس خوراند نظرات آحاد تیم سلامت به عنوان صاحبان اصلی فرایند نه تنها به اجرایی شدن طرح منجر نخواهد شد بلکه می تواند موجب سردرگمی ، اتلاف وقت و انرژی و تشدید اختلافات فیمابین وزارتین بهداشت و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گردد.

9-  هم راستایی طرح پزشک خانواده با اسناد بالادستی نظام از جمله برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404ضروری است.

10-با توجه به اهداف نظام آموزشی کشور و تربیت نیروهای متخصص گروه پزشکی و لزوم تقویت جایگاه مامایی و پرستاری در نظام سلامت و به منظور اجرای صحیح و تحقق یافتن اهداف این طرح نیاز است که خدمات پرستاری منحصراً توسط گروه پرستاری و خدمات مامایی صرفاً توسط گروه مامایی صورت پذیرد.

11-با عنایت به نقش انکارناپذیر سازمان نظام پزشکی در نظام سلامت و با توجه به وظایف و اختیارات قانونی سازمان نظام پزشکی حضور موثر سازمان در ترکیب اعضای ستاد ملی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع ضروری است.

12-اصلاح سیستم پرداخت و تعیین سرانه منطقی و واقعی ضرورتی انکارناپذیر است.

13 - اصلاح سیستم پرداخت، و تعیین سرانه منطقی و واقعی ضرورتی انکارناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha