دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 47792
سلامت نیوز: به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید محمدکاظم تدین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: با توجه با اینکه امسال طرح بزرگ پزشک خانواده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد همانطور که می دانید طرح  پزشک خانواده بر مبنای سیستم ارجاع بنا شده است بدین معنی که فرد بیمار ملزم می شود در ابتدای امر به پزشک خانواده خویش که یکی از پزشکان عمومی شهر می باشد مراجعه کند و در صورت صلاحدید و نیاز از طرف پزشک خانواده  به سطح 2 یعنی پزشک متخصص و سطح 3 یعنی پزشک فوق تخصص ارجاع داده شود.
وی افزود: در این بین  کسی نمی تواند خودش به طور مستقیم به پزشک متخصص مراجعه نماید زیرا تمامی ارجاعات به پزشکان متخصص باید از  طریق پزشک خانواده صورت گیرد  و اگر خارج از این سیستم کسی به متخصص مراجعه کند بیمه هیچ کدام از هزینه ها را متقبل نخواهد شد. دکتر تدین با بررسی نقش این طرح در بهداشت جامعه ابراز داشت: یکی از منافع این طرح این است که ارتباط مالی بین بیمار و پزشک وجود نخواهد داشت و کلیه هزینه های ویزیت و تزریقات و همچنین داروهای در تعهد بیمه ها (به جز حق فنی داروخانه ها ) رایگان خواهد بود در مورد هزینه های مربوط به رادیولوژی و وآزمایشگاه نیز تنها پرداخت 30 درصد از این هزینه ها با بیماران است و 70 درصد مابقی را خود بیمه ها متقبل می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: هر پزشک می تواند جمعیتی بین 500 تا 2500 نفر را تحت سرپرستی خود بگیرد و برای تک تک آنها پرونده سلامت ایرانیان تشکیل دهد و با توجه به تعداد پزشکان موجود در سطح شهر جهرم،از این نظر با کمبود پزشک مواجه نخواهیم بود.

وی در خصوص عدم الزام مطب برای پزشکان ابراز داشت: ما در سطح شهر جهرم 11 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده که شامل درمانگاه ها ی شهری هستند تشکیل خواهیم داد در هر مرکز 17 نفر در قالب تیم سلامت شامل چهار نفر پزشک ،چهار نفر پرستار یا ماما، سه نفر کاردان یا کارشناس بهداشت خانواده ، یک نفر مبارزه با بیماریها ، یک نفر بهداشت محیط ، یک نفر آمار و مدارک پزشکی و یک نفر هم به عنوان نگهبان حضور خواهند داشت پزشکان می توانند هم در مطب شخصی خود و هم در صورت تمایل در این مراکز بیماران خود را ویزیت نمایند علاوه بر افراد ذکر شده یک نفر کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و یک نفر کارشناس تغذیه نیز عضو این تیم هستند که البته این دو نفر در مطب های شخصی خودشان به امر مشاوره خواهند پرداخت .

دکتر تدین تصریح کرد: میزان سرانه تعریف شده فعلی برای سال 90 به ازای هر شخص ، مبلغ 1750 تومان می باشد که در سال 91 این میزان افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم درباره زمان آغاز این طرح بیان کرد: با توجه مهم بودن این طرح ملی، ستاد راهبردی استان به ریاست استاندار فارس هر 20 روز یکبار  تشکیل جلسه می دهد و استان فارس به عنوان اولین استانی که وارد این طرح خواهدشد شناخته شده است و امیدوارم ظرف یکی دو ماه آینده این طرح بزرگ در استان فارس و شهر جهرم اجرایی گردد.
دکتر تدین ابراز امیدواری کرد: با اجرای آن در کل کشور به جمع 50 کشور پیشرو دنیا که طرح پزشک خانواده را اجرا می کنند بپیوندیم  به طوریکه سال 91 سال تحول عظیم در حوزه بهداشت و درمان کشور باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha