دبیر انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران گفت: رعایت فاصله زمانی در مصرف دارو از تداخل دارویی برای سالمندانی که ۶ تا ۷ قلم دارو مصرف می‌کنند می کاهد.

سلامت نیوز : معصومه جرجانی در گفت و گو با فارس درباره تداخل دارویی در سالمندان افزود: با توجه به فیزیولوژی متفاوت بدن سالمند بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، حساسیت به مصرف دارو با افراد بالغ جوان متفاوت است. چون هر چه سن بالاتر می‌رود عملکرد کبد، کلیه‌ها و قلب تغییر می‌‌یابد.

وی تصریح کرد: همچنین میزان تولید برخی پروتئین‌ها و آنزیم‌ها که داروها را تجزیه می‌کنند و سبب جذب دارو در بدن می‌شوند در دوره سالمندی کم می‌شود.به گفته این فارماکولوژیست از طرفی هر چه به سمت سالمندی پیش می‌رویم از تعداد سلول‌‌های ما کاسته می‌شود و به عنوان مثال تعداد سلول‌های کلیه بسیار کمتر از سلول‌هایی است که در دوران جوانی داریم و همین سبب می‌شود تا سالمندان نسبت به جوان‌ها حساسیت بیشتری به داروها نشان دهند.جرجانی اضافه کرد: سالمندان به دلیل کهولت سن بیماری‌های متعدد دارند و همین موجب می‌شود تا داروهای متعدد مصرف کنند. برای تداخل دارویی تا جایی که امکان دارد می‌توان در چینش داروها از داروهایی استفاده کنیم که حداقل تداخل را داشته باشند.

وی افزود: بعضی از داروها حداقل تداخل دارویی را دارند و پزشک هنگام تجویز دارو حتماً باید به پیشینه مصرف دارویی را که ممکن است متخصص دیگری تجویز کرده توجه کند. مثلاً فرد کم‌کاری تیروئید دارد و همزمان صرع هم دارد، برخی داروهایی که برای صرع استفاده می‌شوند می‌توانند تجزیه داروی تیروئیدی را تسریع کنند و غلظت آن را پایین بیاورند و برای یک بیمار خاص دوز معمول جواب ندهد و مجبور شویم دوز دارو را بالا ببریم و در برخی بیماران پایین بیاوریم.

استاد گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یک روشی که در برخی جاها کارگشاست این است که یک بازه زمانی را بین داروهایی که با هم تداخل دارند رعایت کنیم متاسفانه در فرهنگی که زیاد می‌بینیم یک مرتبه فرد سالمند 6، 7 قلم دارو را با هم در یک زمان مصرف می‌کند که این روش مصرف بروز تداخل دارویی را خیلی بیشتر می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha