دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 47841
سلامت نیوز: مدتی است عکس هایی مفهومی نظیر پایی که به سیگار زنجیر شده است بر روی پاکت های سیگار درج می شود این در حالی است که کشورهای غربی ملزمند عکس هایی مشمئز کننده نظیر تفوت ریه انسان سیگاری و غیر سیگاری و همچنین دندان ها و لثه های انسان سیگاری و غیر سیگاری را منتشر کنند .

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، در حالی که انتشار عکس هایی در خصوص مضرات مصرف سیگار با هدف آگاه سازی مردم از مضرات استفاده از آن الزامی شده و مدتی بر روی سیگارهای ایران نیز مانند سیگارهای اروپایی عکس هایی نشانگر تفاوت ریه های انسان غیر سیگاری و سیگاری منتشر می شد ، به تازگی شرکت دخانیات دست به انتشار عکس هایی جدید زده است که هر چند نشان دهنده بدی مصرف سیگار هست اما مشمئز کننده تلقی نمی شود .

 بر اساس این گزارش مدتی است عکس هایی مفهومی نظیر پایی که به سیگار زنجیر شده است و یا پایی که سیگار را له می کند، بر روی پاکت های سیگار درج می شود این در حالی است که کشورهای غربی ملزمند عکس هایی مشمئز کننده نظیر تفوت ریه انسان سیگاری و غیر سیگاری و همچنین دندان ها و لثه های انسان سیگاری و غیر سیگاری را منتشر کنند .

 این عقب نشینی آشکار به نظر می رسد به دلیل امتناع سیگاری های ایرانی از خرید سیگارهایی با عکس ریه و قلب صورت گرفته است . بر اساس آیین‌نامه مصوب تصویر ناهنجاریها باید حداقل 50 درصد بدنه پاکت سیگار را بپوشاند.

25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و همچنین 5/3 تا 4 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند.بر اساس گزارش های موجود سالانه در ایران 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که بخش عمده ای از این سیگارها وارداتی است و به صورت قاچاق وارد کشور می شود از این رو نظارت های بهداشتی لازم بر روی آنها صورت نمی گیرد .
بر اساس این گزارش گفته می شود سالانه 20 میلیارد نخ سیگار به صورت غیر قانونی وارد ایران می شود . به این ترتیب 40 درصد سیگار مصرفی در کشور از راه قاچاق تامین می شود .

 بر اساس گزارش های میدانی، خرید سیگارهای وارداتی که برچسب شرکت دخانیات را نداشته و تصاویر مشمئز کننده در خصوص مضرات مصرف سیگار بر روی آن درج نده از سوی سیگاری ها بیشتر است هر چند قیمت پاکت های فاقد تصویر بالاتر از پاکت های تصویر دار است اما افزارد ترجیح می دهند نسبت به خرید پکت هایی اقدام کنند که عکس ندارد . شرکت دخانیات ایران با تغییر رویکرد خود به استفاده زا تصویر مفهومی رو آورده و درصدد است با استفاده از این تصاویر خرید سیگارهای برچسب دار را تشویق نماید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha