قرار است به جای یک مرد، دو زن متخصص به صورت نیمه‌وقت استخدام شود. قبلا گفته شده بود که به جای دو زن یک زن استخدام خواهد شد، اما انگار با واکنش افکار عمومی طرح اشتغال نیمه‌وقت زنان شکل دیگری به خود گرفته است.

سلامت نیوز: قرار است به جای یک مرد، دو زن متخصص به صورت نیمه‌وقت استخدام شود. قبلا گفته شده بود که به جای دو زن یک زن استخدام خواهد شد، اما انگار با واکنش افکار عمومی طرح اشتغال نیمه‌وقت زنان شکل دیگری به خود گرفته است.

دو زن به جای یک زن یا دو زن یه جای یک مرد؟ فرقی نمی‌کند، قرار است همه حق و حقوق کاری زنان نصف شود تا کیان خانواده حفظ شود، کیانی که این روزها با این وضعیت اقتصادی حال و روز خوبی ندارد و معلوم نیست چرا باید با طرح‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان حفظ شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، امروز معاون سرمایه اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده باز هم مزایای طرح استخدام نیمه‌وقت زنان را برشمرده و این بار گفته که به جای یک مرد، دو زن متخصص به صورت نیمه‌وقت استخدام می‌شود. قبلا گفته شده بود که قرار است به جای یک زن دو زن استخدام شود، اما انگار با واکنش افکار عمومی حالا قرار است، به جای یک مرد دو زن استخدام شود. البته اصل ماجرا فراقی نمی‌کند، چون به هرحال هنوز هم هر دو زن برابر یک نفر است!

به هرحال این طرح برابر ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه اجرا می‌شود که به دولت اجازه داده در ازای خروج هر سه نفر از مشاغل تصدی‌گری و هر یک نفر از مشاغل حاکمیتی، یک نفر را استخدام کند؛ بنابراین با اجرای طرح استخدام نیمه‌وقت می‌توان به جای یک نفر، دو زن متخصص را به صورت نیمه وقت استخدام کرد.

البته معاون مرکز امور زنان و خانواده در خصوص جزئیات طرح استخدام نیمه‌وقت زنان گفته این طرح به صورت داوطلبانه است و زنان مشمول این طرح از بدو ورود به صورت نیمه‌وقت استخدام می‌شوند و تا پایان دوره کاری، کارمند نیمه‌وقت باقی خواهند ماند و طبعا میزان حقوق و کسورات بازنشستگی آنها هم متناسب استخدام نیمه‌وقت دریافت می‌شود.
در طرح استخدام نیمه‌وقت زنان به ازای هر ردیف استخدامی مجاز سازمان‌های دولتی، دو زن به صورت نیمه‌وقت و با ساعت کاری نیمه (22 ساعت در هفته) مشغول به کار خواهند شد و به تبع آن از حقوق و مزایای بازنشستگی معادل نصف حقوق و مزایای مصوب کارمندان رسمی دولت بهره‌مند می‌شوند. به این ترتیب تعداد زنان شاغل دولتی دو برابر خواهد شد؛ ضمن آنکه بار مالی جدیدی نیز بر دوش دولت گذاشته نخواهد شد.

در عین حال برخی حقوقدانان به مغایرت طرح استخدام دو زن پاره وقت به جای یک زن تمام وقت با اصول 19، 20 و 22 قانون اساسی اشاره کرده‌اند و می‌گویند طرح پیشنهادی مرکز امور زنان ریاست جمهوری مبنی بر استخدام دو زن پاره وقت به جای یک زن تمام وقت با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.


اشتغال نیمه‌وقت با استخدام نیمه‌وقت چه فرقی دارد؟
معاون سرمایه اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده تاکید می کند که طرح «استخدام نیمه وقت زنان» را با «اشتغال نیمه‌وقت» فرق دارد. طرح اشتغال پاره‌وقت برای زنانی است که کارمند رسمی و پیمانی دستگاه‌ها هستند و به دلیل ضرورت‌ها و مشکلات زندگی، تعداد ساعت کاری خود را به میزان مشخصی کاهش می‌دهند و پس از رفع آن مشکل دوباره به وضعیت استخدامی خویش بازمی‌گردند. این در حالیست که در طرح استخدام نیمه‌وقت، زنان از بدو ورود به دستگاه، به صورت نیمه‌وقت استخدام می‌شوند.

اگرچه بسیاری از زنان شاغل می‌خواهند باری از مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان بکاهند، اما معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور از زنان کارمندی که شغل تمام وقت سبب آسیب رسیدن به زندگی شخصی شان می‌شود، خواسته تا بدون نگرانی، برای انجام کار به صورت نیمه وقت یا پاره وقت درخواست دهند، اما حقوق آنها نصف می‌شود. حتی خاطرنشان کرده که کاملا «طبیعی است وقتی کارمندی نصف سایر کارمندان کار می کند، باید نصف آنان نیز حقوق دریافت کند.»

جالب اینکه بار بازنشستگی هم بر دوش این زنان افتاده و مسئولان گفته‌اند که «نگران نباشند زیرا قانونگذار برای رفع این دغدغه پیش‌بینی کرده که با پرداخت کسورات بازنشستگی به طور کامل از طرف بانوان گرامی خدمت نیمه وقت آنان از حیث بازنشستگی تمام وقت محسوب خواهد شد.»

اگرچه دولت مدعی است یکی از دلایل دولت برای اجرای استخدام نیمه‌وقت زنان تعداد زیاد زنان تحصیل کرده و دارای تخصص است، از طرف دیگر انواع طرح‌ها از جمله دورکاری و کاهش ساعات کاری زنان بهانه‌ای برای تحکیم بنیان خانواده را دارد، اما اساسا این سوال مطرح است که با طرح‌هایی این چنینی و سوق دادن زنان به خانه‌نشینی بنیان خانواده محکم می‌شود؟

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha