دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 47845
سلامت نیوز: یكی از مهم‌ترین مشكلات معلولان بحث بیمه است. در حالی كه هزینه‌های توانبخشی معلولان از قبیل گفتار درمانی و كاردرمانی بسیار گران است اما بیمه‌ها هیچ كدام از این موارد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این موضوع مشكلات زیادی را برای درمان معلوان به وجود آورده است. این درحالی است كه بیمه مكمل یكی از نیازهای اساسی معلولان است اما فقط 350 هزار نفر از معلولان تحت پوشش بیمه مكمل هستند و این موضوع به هیچ عنوان‌جوابگوی نیازهای آنها نیست.

هزینه‌های ناشی از معلولیت بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تهیه خوراك و پوشاك حدود 960 هزار تومان است. داشتن پرستار خانگی یكی دیگر از نیازهایی است كه تعداد زیادی از معلولانی كه در قادر به حركت نیستند و در بستر افتاده‌اند به آن احتیاج دارند اما بهزیستی فقط به معلولان ضایعه نخاعی حق پرستاری دریافت می‌دهد این درحالی است كه ممكن است فردی در خانه بسترگرا نباشد اما به علت فلج بودن از بدو تولد قادر به حركت نیست با این حساب باید به این افراد نیز حق پرستاری داده شود.

موضوع هزینه رفت و آمد برای معلولان از دیگر موضوعاتی است كه باید به آن رسیدگی شود این در حالی است كه هزینه رفت و آمد معلولان در سطح شهر بسیار بالاست. این موضوع در خصوص معلولانی كه با ویلچر تردد می كنند نمود بیشتری دارد.

از زمانی كه تعداد زیادی از خودروهای عمومی گاز سوز شده‌اند معلولان ویلچری نمی‌توانند از صندوق عقب این خودروها برای قرار دادن ویلچر استفاده كنند و به ناچار باید ویلچر را در صندلی عقب قرار داده و رانند ه نیز ناچار است مسافر دیگری را سوار نكند به این ترتیب فرد معلول باید تمام هزینه‌های تاكسی دربست را تقبل كند.

قیمت بالای تاكسی‌های دربستی یكی از علت‌هایی است كه معلولان را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق می‌دهد اما مشكلی كه در این باره وجود دارد این است كه هنوز سیستم حمل و نقل عمومی كشورمان به طور كامل برای معلولان مناسب‌سازی نشده است و عملا تعداد زیادی از معلولان خصوصلا معلولان ویلچر نشین نمی‌توانند از این ناوگان استفاده كنند.

از سوی دیگر موضوع عدم واردات بیش از 4 هزار خودرو ویژه معلولان از دیگر مشكلاتی است كه در جامعه معلولان وجود دارد.

این خودروها می‌بایست سه سال قبل وارد كشور می‌شدند اما با تمام پیگیری‌های انجام شده هنوز این خودروها به دست معلولان ‌نرسیده ضمن این كه 2.5 سال است كه سهمیه سوخت معلولان به كارت‌های سوخت آنها واریزنشده و ستاد سوخت هیچ‌گونه اقدامی برای تحقق این حق مسلم معلولان انجام نداده است.

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha