دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 47849
سلامت نیوز: خوردن غذاهای ناسالم بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی زندگی انسان از جمله قدرت باروری‌اش تاثیر منفی می‌گذارد. اگر انتخاب غذاهای ناسالم باعث كاهش قدرت باروری می‌شوند، پس به طور حتم داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل عكس آن عمل خواهد كرد یا به عبارت دیگر باعث تقویت قدرت باروری می‌شود. برای مثال، همان‌طور كه می‌دانیم اضافه وزن باعث كاهش قدرت باروری می‌شود، بنابراین باید در مصرف غذاهای پركالری و چرب اعتدال را رعایت كنید. البته همه چربی‌ها مضر نیستند و حتی برخی چربی‌ها در تخمك‌گذاری تاثیر بسزایی دارند.
بنابراین اگر شما هم مانند بسیاری از زوج‌ها می‌خواهید بچه‌دار شوید، باید بدانید كه داشتن یك رژیم غذایی سالم به‌خصوص برای زنی كه قرار است مادر شود جهت حفظ قدرت باروری امری ضروری محسوب می‌شود. یكی از تحقیقات اخیر نشان داده است كه قدرت باروری در زنان خیلی سریع‌تر از آنچه كه قبلا فكر می‌كردیم كاهش پیدا می‌كند. به گفته دانشمندان، قدرت باروری زنان تقریبا به‌طور متوسط از 27سالگی به تدریج كاهش پیدا می‌كند. بر اساس این تحقیقات، قدرت باروری زنان در 27سالگی 10درصد كمتر از زمانی است كه 19 تا 26 سال سن داشتند.

به‌طور حتم داشتن یك رژیم غذایی سالم به تنهایی برای باروری كافی نیست اما بر خلاف آنچه بیشتر زنان فكر می‌كنند، نقش بسیار مهمی در باروری ایفا می‌كند. با در نظر گرفتن این نكات می‌توانید قدرت باروری خود را افزایش دهید.

لبنیات پرچرب اما مفید
وقتی صحبت از غذاهایی می‌شود كه برای سلامتی مفید هستند، كمتر كسی به فكر پنیر، شیر و ماست پرچرب می‌افتد اما زمانی كه صحبت از باروری به میان می‌آید، لبنیات پرچرب نقش پررنگ‌تری پیدا می‌كنند. بر اساس تحقیقات اخیر انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، زنانی كه روزانه بیشتر از سه وعده لبنیات پرچرب مصرف می‌كنند، 85 درصد كمتر، از زنانی كه كمتر از یك بار در هفته از این لبنیات استفاده می‌كنند در خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمك‌گذاری هستند.

چربی، از نوع خوب
شاید همیشه شنیده باشید كه چربی‌ها بد هستند اما واقعا این طور نیست و در مورد باروری این قضیه فرق می‌كند. این موضوع خیلی پیچیده نیست. چربی‌های غیراشباع و اسید‌های چرب امگا-3 برخلاف چربی‌های ترانس و اشباع شده برای حفظ سلامتی ضروری هستند. علاوه بر این، آنها سطح انسولین خون را نیز تنظیم می‌كنند. دیابت یكی از معمول‌ترین بیماری‌هایی است كه باعث ایجاد مشكلات در بارداری می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، دو تا پنج درصد از زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند. بنابراین متعادل نگهداشتن سطح انسولین خون در زنان جوان از اهمیت بالایی برخوردار است. آووكادو، آجیل، تخمه و ماهی‌های روغنی از جمله سالمون و ماهی تن، منابع خوبی برای چربی‌های مفید به حساب می‌آیند. البته اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری گرفته‌اید، نباید بیشتر از دو وعده در هفته از ماهی‌های روغنی استفاده كنید.

قهوه‌ای، بهتر از سفید
در مورد كربو هیدرات‌ها هم با توجه به قدرت چاق‌كنندگی آنها همیشه چیز‌های بدی می‌شنویم اما همه كربوهیدرات‌ها از نوع بد نیستند. موضوع مورد بحث این است كه برخی از آنها در فرآیند تصفیه خواص خود را از دست می‌دهند. نان‌هایی كه از غلات كامل تهیه می‌شوند و نیز برنج و پاستای قهوه‌ای برخلاف نان، پاستا و برنج سفید تصفیه شده، منبعی غنی از فیبر محسوب می‌شوند و از همه مهم‌تر اینكه سطح انسولین و قند خون را ثابت نگه می‌دارند. بنابراین با خوردن آنها بدنتان را به مكانی سالم و باثبات برای رشد جنین تبدیل كنید.

چای به جای قهوه
اگر از آن دسته از افرادی هستید كه صبح‌ها قبل از رفتن به سركار حتما باید یك فنجان بزرگ قهوه بخورید، باید بدانید كه مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند قدرت باروری را كاهش دهد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه نوادا نشان داده كافئین با كاهش فعالیت ماهیچه‌ای در لوله‌های رحم (لوله‌هایی كه تخمك را از تخمدان به رحم منتقل می‌كنند) می‌تواند باعث كاهش توانایی باروری و كاهش احتمال لقاح در زنان شود. علاوه بر این كافئین احتمال حاملگی خارج از رحم را نیز بالا می‌برد (زمانی كه جنین در لوله رحم‌گیر می‌افتد و همان جا شروع به رشد می‌كند كه جایی نامناسب است و خطراتی به همراه دارد). برخی از تحقیقات نیز مصرف كافئین را با ناباروری مرتبط دانسته‌اند. بنابراین با كاهش مصرف قهوه به روزی یك فنجان (یا حتی حذف كامل آن) و جایگزین كردن آن با چای‌هایی مانند چای سبز، بابونه و نعنا این خطر را از خود دور كنید.

روی را از یاد نبرید
روی یكی از مهم‌ترین مواد معدنی لازم برای باروری به شمار می‌آید. اگرچه روی در ناباروری مردان نقش بیشتری دارد، اما زنان نیز باید برای بالا بردن قدرت باروری خود از منابع غنی روی استفاده كنند. به گفته متخصصان، كمبود روی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در كروموزوم‌ها و در نتیجه كاهش باروری شود. علاوه بر این كمبود این ماده معدنی كارآیی هورمون‌های استروژن و پروژسترون را نیز دچار اختلال می‌كند. زینك همچنین باعث منظم شدن سیكل قاعدگی می‌شود. جوانه گندم، دانه كنجد، تخم كدو، بادام زمینی و گوشت بره از جمله منابع غنی زینك به شمار می‌آیند.

ویتامین B، دوست بدن شما
ویتامین‌های خانواده B علاوه بر بالا بردن سطح انرژی بدن، نقش عمده‌ای در باروری زنان دارد. ویتامین‌های B6 و B12 ساخت و ساز و عملكرد هورمون‌های زنانه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین B12 میزان جذب اسید فولیك را بالا می‌برد (اسید فولیك از ایجاد اسپینا بیفیدا یا بیرون‌زدگی نخاع در جنین جلوگیری می‌كند). بهترین منابع ویتامین B عبارتند از گوشت قرمز، گوشت مرغ، عصاره مخمر، مارچوبه، كلم بروكلی، اسفناج، موز، زردآلو خشك، انجیر، لبنیات، تخم مرغ، آجیل و جوانه گندم.

میوه و سبزیجات، شاید مهم‌تر از همه

در میان توصیه‌های مربوط به تغذیه، مصرف میوه و سبزی به مقدار زیاد كمی كلیشه‌ای به نظر می‌رسد، اما همیشه این توصیه را جدی بگیرید. برای حفظ قدرت باروری باید از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده كرد. بهترین راه این است كه مطمئن شوید رژیم غذایی‌تان سرشار از میوه و سبزیجات است، به خصوص آنهایی كه رنگی هستند چرا كه هرچه میوه و سبزی خوش‌رنگ‌تر باشد، خواص آن نیز بیشتر است و این همان چیزی است كه شما نیاز دارید.

منبع: مجله سلامت زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha