سلامت نیوز: اگر تا به حال فکر می‌کردید که رژیم‌های غذایی رنگارنگ فقط به منظور «کاهش وزن» طراحی می‌شوند بهتر است نظرتان را عوض کنید. طراحان رژیم‌های غذایی مختلف علاوه بر وعده کاهش وزن سعی می‌کنند با وعده‌های دیگری هم توجه ما را به خود جلب کنند؛ مثلا لاغری موضعی بدن، افزایش انرژی، زیبا کردن و‌... رژیم غذایی «2O» یکی از این رژیم‌های غذایی متنوع است که ادعا می‌کند علاوه بر کاهش وزن می‌تواند ظاهر ما را هم زیباتر کند.

اگر تا به حال فکر می‌کردید که رژیم‌های غذایی رنگارنگ فقط به منظور «کاهش وزن» طراحی می‌شوند بهتر است نظرتان را  عوض کنید. طراحان رژیم‌های غذایی مختلف علاوه بر وعده کاهش وزن سعی می‌کنند با وعده‌های دیگری هم توجه ما را به خود جلب کنند؛  مثلا لاغری موضعی بدن، افزایش انرژی، زیبا کردن و‌... رژیم غذایی «2O» یکی از این رژیم‌های غذایی متنوع  است که ادعا می‌کند علاوه بر کاهش وزن می‌تواند ظاهر ما را هم زیباتر کند. دلیل آن هم مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و اصلا طراحی رژیم غذایی برپایه مصرف آنتی‌اکسیدان‌هاست! این رژیم، به ظاهر خوش آب و رنگ و جالب به نظر می‌رسد اما ببینیم در این دنیای رنگی چه می‌گذرد و قرار است چطورلاغر شویم؟
 

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که بدن را در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل  بیماری زا یعنی رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند مانع از ابتلا به بعضی بیماری‌ها از جمله برخی از انواع  سرطان‌ها شوند. رژیم غذایی2O بر پایه مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بنا شده است. طراحان این رژیم غذایی معتقدند هر چه را که «نمی‌توانید بخورید» فراموش کنید و به جای آن همیشه ظرف غذایتان را از «غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان» پر کنید.

 

برمبنای آنتی‌اکسیدان
در رژیم O2 آنچه بیش از کالری غذاها مد نظر قرار می‌گیرد‌، میزان قدرت آنتی‌اکسیدانی آنهاست که با نام اختصاری« O R A C» شناخته می‌شود. طراحان این رژیم ادعا می‌کنند که رژیم غذایی مزبور می‌تواند ما را لاغر، پرانرژی و زیبا کند.

علاوه بر اینکه  بیاموزیم از غذاهای سالم استفاده کنیم. دامنه رژیم O2 فراتر از رژیم غذایی محض را در برمی‌گیرد. کسانی که از این رژیم استفاده می‌کنند باید تغذیه روزانه خود را یادداشت کنند، به‌اندازه کافی بخوابند، به طور مرتب ورزش کنند و استرس خود را کاهش دهند.

 

مراحل مختلف رژیم 2O

رژیم غذایی O2 یک برنامه غذایی 32 روزه است که در سه مرحله انجام می‌شود.
 

مرحله نخست: دوره چهار‌ روزه

مرحله نخست این رژیم یک برنامه «پاک‌کننده» چهارروزه است که طی آن 1200 کالری در روز مصرف می‌شود. در این مرحله هر روز 50هزار O R A C برای بدن تأمین می‌شود، ممکن است این رقم خیلی زیاد به نظر برسد ولی باید توجه کرد که بعضی از خوراکی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند؛ مثلا یک فنجان از نوعی توت به نام  «بلوبری» که در زبان ما «قره‌قات» نامیده می‌شود 9700 O R A C دارد. مرحله نخست این رژیم به فرد کمک می‌کند که احساس بهتری به دست آورد و برای ادامه رژیم تشویق شود.
 

مرحله دوم: دوره 14 روزه اول

پس از گذشت چهار روز مرحله دوم این رژیم آغاز می‌شود که دو هفته طول می‌کشد. در این مرحله روزانه دست‌کم 30 هزار O R A C و 1400 تا 1500 کالری برای بدن تأمین می‌شود. در صورت تمایل برای کاهش وزن بیشتر می‌توان این مرحله را به مدت طولانی‌تری ادامه داد.
 

مرحله سوم: دوره 14روزه دوم
مرحله سوم رژیم دو هفته طول می‌کشد. این مرحله شبیه به مرحله دوم است؛ با این تفاوت که در این دوره،  نشاسته و میوه بیشتری استفاده می‌شود. علاوه بر اینکه  در طول هر هفته مقداری تنقلات مثل شکلات هم مصرف می‌شود.

 

وعده کاهش وزن  با رژیم غذایی 2O

به گفته طراح این رژیم غذایی می‌توان در چهار روز نخست این رژیم از یک کیلوگرم تا دو کیلو و دویست گرم وزن بدن را کاهش داد که تقریبا نیمی‌از آن‌، وزن آب است و در مراحل بعدی این رژیم می‌توان از نیم تا یک کیلوگرم در طول هر هفته وزن را کاهش داد.

ویژگی این رژیم این است که دشوار نیست و می‌توان آن را به راحتی در طول سفر یا حتی گاهی در رستوران‌های خارج از منزل هم دنبال کرد. برای حفظ کاهش وزنی که در نتیجه این رژیم 32 روزه به دست آمده است توصیه می‌شود که شیوه تغذیه‌ای این رژیم پس از پایان 32 روز هم ادامه یابد.
 

رژیم 2O: خوب یا بد؟
سؤال اساسی درباره رژیم O2 این است که آیا لازم است ما در طول روز از 30 هزارO R A C در غذاهایمان برخوردار شویم و آیا آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری مؤثر برای کاهش وزن در نظر گرفته شوند یا خیر؟ درست است که رژیم O2 بر مبنای کالری کم و استفاده از خوراکی‌های مغذی قرار گرفته است اما نکته‌ای که در این رژیم قابل توجه است این است که در این رژیم مصرف خوراکی‌هایی مانند لبنیات و غلات سبوسدار نسبت به نیاز بدن کافی نیست.


بنابراین بهتر است غلات سبوسدار و لبنیات کم‌چرب به وعده‌های غذایی افزوده شود تا کلسیم و پروتئین کافی به بدن برسد و در عین حال بتوان حتی برای مدت بیشتری از نکات مثبت این رژیم استفاده کرد اما گذشته از اینها حتی اگر قصد نداریم به مدت طولانی از این رژیم استفاده کنیم توجه به نکات تغذیه‌ای که در این رژیم مورد توصیه قرار گرفته مفید است. اما در خصوص وعده‌ای که طراحان این رژیم درباره تأثیر آن در زیبا کردن ما می‌دهند می‌توان گفت به نظر نمی‌رسد این رژیم به تنهایی بتواند نقش خیلی مؤثری در این زمینه ایفا کند.


مجازها در رژیم O2
در چارچوب رژیم غذاییO2 می‌توانید میزان زیادی میوه و سبزی، غلات سبوسدار، لبنیات کم‌چرب، گوشت کم‌چرب، ماهی، حبوبات، روغن‌های سالم و انواع ادویه مصرف کنید.
اگرچه تأکید این رژیم غذایی بر این نکته است که روزانه 30 هزار O R A C مصرف شود، با این حال در این رژیم، کالری غذاها هم شمارش می‌شود.


برای مرحله نخست
صبحانه: یک تخم‌مرغ به اضافه سه عدد سفیده تخم‌مرغ با ریحان، چای سبز و آب با لیموترش
میان وعده: سیب با دارچین
ناهار: اسفناج با سرکه، 85 تا 115 گرم ماهی با ادویه، چهار عدد گردو و آب با لیموترش
میان وعده: کنگر فرنگی بخارپز و چای سبز
شام: سالاد کاهو و سبزیجات با یک قاشق چای خوری روغن زیتون، مارچوبه، 85 تا 115گرم گوشت کم چربی با ادویه، قره قات و آب با لیموترش

 

برای مرحله دوم
صبحانه: یک عدد هلو، 170 گرم ماست بدون چربی، چهار عدد گردو و دارچین
میان وعده: کرفس با بادام و دارچین
ناهار: سالاد شامل کاهو، شاهی آبی (بولاغ اوتی)،‌ آندیو، پیازچه، آووکادو، گوجه‌فرنگی، مرغ پخته، تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر
میان وعده: 170 گرم ماست بدون چربی، آب انار و نصف فنجان قره‌قات
شام: ماهی آزاد با تمشک

 

برای مرحله سوم

مانند مرحله دوم است، به اضافه یک وعده میوه یا غذای نشاسته‌دار در طول روز و یک عدد تنقلات که با دقت انتخاب شده باشد.


منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha