سلامت نیوز: آیا مسخره شدن بخشی از دوران كودكی محسوب می شود؟ بسیاری از مردم بر این عقیده اند كه والدین بیش از حد این قضیه را بزرگ می كنند ولی فراموش نكنید برخی از افراد مسن هنوز هم نام كسانی را كه در مدرسه آنها را مسخره می كردند، به یاد دارند.

وقتی برای حل این مشكل روشی وجود دارد چرا نباید از آن استفاده كنیم؟
از كجا می شود فهمید كه كودكی مورد آزار قرار گرفته است؟
معمولا كودكان راجع به آزار دیدن در مدرسه مستقیما به شما حرفی نمی زنند. در عوض ممكن است به شما بگویند: «من امروز نمی خواهم به مدرسه بروم».
اگر این صحنه بارها تكرار شود باید موضوع را جدی بگیرید، در غیر این صورت ممكن است وضعیت تأسف باری پیش آید. اگر كودك شما از آزار دیدن در مدرسه ابراز ناراحتی كرد چه باید بكنید؟
در این گونه موارد باید به كودك اجازه دهید در این باره حرف بزند. به او نگویید: «تو چه كار كرده ای كه مسخره ات كردند؟» با این كار درواقع خود را به چاه بی پایانی می افكنید. فرض را بر این قرار ندهید كه كودك شما مقصر است. مسخره كردن همیشه هم دلیل منطقی ندارد. در ضمن برای كودك شما علت ماجرا مهم نیست بلكه خود ماجراست كه اهمیت دارد. بدون اینكه در مورد قضیه داوری كنید به حرف های كودك خود گوش دهید. سعی نكنید در همان ابتدا مشكل را حل كنید.
فقط كافی است از او بپرسید: «چه اتفاقی افتاده است؟ الآن چه احساسی داری؟»
سعی كنید راجع به كسی كه این كار را انجام داده بیشتر بدانید. به كودكتان نگویید: «عجب بچه بی عرضه ای!»
شما درواقع تنها بخشی از ماجرا را می دانید. برای كودك مهم این است كه به حرف هایش گوش دهید و برای احساسات او اهمیت قائل شوید. پس از شنیدن داستان كامل می توانید گام بعدی را بردارید.
عكس العمل تند والدین، واكنش كودكان را به همراه خواهد داشت. اگر به اصطلاح با توپ پر به مدرسه بروید كودكتان دیگر علاقه ای به حرف زدن در این مورد نشان نخواهد داد.
پس، چه باید كرد؟
به كودكتان اجازه دهید در این مورد اظهارنظر كند و از او این سؤالات را بپرسید: «فكر می كنی دفعه بعد بهتر است چه كار كنی؟ به نظر تو چه اقدامی موثر واقع می شود؟»
كودك باید به این نتیجه برسد كه خودش می تواند این مشكل را حل كند.
فرض كنید پسر شما بخواهد در مقابل فرد توهین كننده بایستد و به او دشنام دهد. به جای مخالفت، از او بپرسید آیا عواقب عمل خود را می داند یا خیر. او باید بداند كه با این كار وضعیت بدتر خواهد شد.
ممكن است كودك شما شانه هایش را بالا بیندازد و بگوید: «من می توانم از دست او فرار كنم»
ولی شما باید بگوئید كه او هر بار نمی تواند این كار را انجام دهد و در ضمن عواقب ناگوار این اقدام را به وی یادآوری كنید. در ضمن اهمیت زیادی دارد كه از كودكتان بپرسید: «چه چیزی باعث می شود احساس بهتری پیدا كنی؟»
حواستان باشد به تنهایی مشكل را حل نكنید. مسأله مهم این است كه كودك احساس كند می تواند از عهده حل آن برآید. درصورتی كه این مهارت را به او یاد دهید تا پایان عمر می تواند از آن استفاده كند.

¤ اگر كودك درمورد آزار در مدرسه حرفی نزند چه باید كرد؟
او باید احساس كند كه جای امنی برای پناه بردن وجود دارد. اگر احساس كردید كودك نمی تواند در این باره با شما حرف بزند فرد مورد اعتماد دیگری مانند عمه، دایی، معلم، مشاور، مربی یا دوست خانوادگی را وارد ماجرا كنید. تا زمانی كه در این مورد صحبت نكنید نمی توانید به عمق آن پی ببرید.

¤ چه زمانی باید درمورد این مسئله با معلم فرزندتان حرف بزنید؟
خیلی زود. به محض اینكه كودكتان در این مورد آغاز به حرف زدن كرد اقدام كنید. اگر او بیشتر از یك بار در هفته پیش شما بیاید و بگوید: «بچه ها مرا دست می اندازند» با معلم او تماس گرفته و قرار ملاقات بگذارید. معلم ها نیز همانند سایرین هستند و درصورتی كه قرار ملاقات بگذارید بهتر به حرفهایتان توجه می كنند. مواظب باشید، غالباً وقتی كودكی مورد آزار قرار می گیرد معلم از آن بی خبر است زیرا این كار در حضور او انجام نمی گیرد.
یادتان باشد در ملاقات با معلم حالت پرخاشگرانه نداشته باشید. او در این مورد مقصر نیست بلكه تنها گناهش این است كه در جریان قرار ندارد. معلم فرزندتان را در جریان كل ماجرا قرار دهید و از او بخواهید مراقب باشد.
اگر آزار كودكتان متوقف نشد بهتر است به مدیر مدرسه مراجعه كنید و از او بپرسید: «چه وقت آثار مثبت دخالت شما را می بینیم؟ قدم بعدی چیست؟»
از او بخواهید مسأله را با هیچ كس درمیان نگذارد.

¤ اگر كودك تهدید به آزار جسمی شده باشد چه باید كرد؟
در این صورت باید پلیس را در جریان قرار دهید. تهدید كودك به آزار جسمی عواقب خطرناكی دارد. برای كودكی كه از طرف فردی ناشناس مورد تهدید قرار می گیرد رفتن به مدرسه به یك عذاب تبدیل می شود. در این صورت او نمی تواند برروی دروس تحصیلی خود تمركز كند و در شرایط بحرانی قرار می گیرد.
اگر هویت فرد ناشناس مشخص نشود باید از ایمن بودن فرزندتان در مدرسه اطمینان حاصل كنید.

¤ آیا كودكان به تنهایی می توانند این مشكل را حل كنند؟
كودكان باید بدانند افرادی كه در مدارس آنها را مورد آزار قرار می دهند درواقع بزدل هستند. بیشتر آنها همزمان دو نفر را مورد آزار قرار نمی دهند و با تحقیر دیگران، احساس قدرت می كنند.
بیشتر این كودكان در انتظار تأیید همسالان خود هستند.

منبع: روزنامه کیهان
    
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha