دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 47854
سلامت نیوز: یكی از مشكلات شایع در كودكان، شب‌ادراری است ​برخی والدین با آن دست به گریبانند. می‌توان گفت شب‌ادراری دلایل مختلفی دارد كه با رفع این عوامل این عارضه به آسانی درمان می‌شود.

از آنجا كه شب‌ادراری معمولا در روحیه كودكان اثرات نامطلوب، بویژه دردراز مدت برجای می‌گذارد، لذا تشخیص صحیح دلیل و درمان آن می‌تواند در شكل‌گیری آینده روانی سالم كودك بسیار موثر باشد.

تاكنون اغلب تصور می‌شد ​ شب‌ادراری در كودكان بیشتر به دلیل مشكلات مثانه است و بیشتر پزشكان به این علت توجه بیشتری می‌كردند، اما در مطالعات جدید مشخص شده كه یكی از علل عمده شب‌ادراری، یبوست است و اگر بیماری یبوست دركودكان بموقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، سبب بروز شب‌ادراری می‌شود.

در این پژوهش، دانشمندان روی 30 كودك و بزرگسال مبتلا به شب‌ادراری مطالعه کردند و دریافتند كه اغلب این افراد دارای مثانه طبیعی هستند و مشكلی دراین مورد ندارند، اما مشكل اصلی انباشته شدن زایعات مواد غذایی و مدفوع در روده بزرگ این افراد است كه جای مثانه را تنگ كرده و مانع حركات طبیعی آن برای دفع می‌شود، به همین دلیل آنها نتیجه‌گیری كردند كه در واقع بروز یبوست عامل اصلی شب‌ادراری است.

در این مطالعه بیشتر این افراد یعنی حدود 25 نفر (83 درصد) از آنها با داروها و درمان‌های ضد یبوست به آسانی درمان شدند.

محققان در این مطالعات دریافتند كه به دلیل بروز یبوست كه باعث انباشته‌شدن حجم زیاد مدفوع در كنار مثانه می‌شود، حجم مثانه كاهش یافته و به همین دلیل است كه كودك دچار شب‌ادراری می‌شود.

معمولا با بروز اولین علائم مشكل شب‌ادراری، اغلب والدین تلاش می‌كنند ​كودكان را از مصرف آب و سایر مایعات برحذر دارند در حالی كه این كار​، كاملا اشتباه است، زیرا كمبود آب در بدن، مشكل یبوست را تشدید می‌كند.

یكی از محققان توصیه می‌كند از والدین كودكان مبتلا به شب‌ادراری پرسیده شود آیا شكم این كودكان به طور منظم كار می‌كند یا نامنظم است و اگر نقص و نامنظمی‌ در دفع ادرار و مدفوع دیده شود باید به این موضوع حساس‌شده و آن را پیگیری كنند.

محققان معتقدند با تشخیص بموقع و درمان، هنگام یبوست به آسانی می‌توان از بروز شب‌ادراری و بیماری‌های دیگر پیشگیری كرد لذا این محققان به والدین توصیه كرده‌اند كه مراقب كودكان خود باشند و در صورت بروز مشكل در كاركرد دستگاه گوارش و عمل دفع حتما به پزشك مراجعه كنند تا از بروز عواقب و آسیب‌های بعدی پیشگیری شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha