دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 47856
سلامت نیوز: اگرچه «ورزش» و تحرك امروزه جای خاصی برای خود باز كرده و فواید آن برای عامة مردم كاملاً آشكار شده است، اما پرداختن به این مقوله و ورزش كردن به طریقه علمی و اصولی، ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر كه هیچگاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

صدمات ورزشی بیشتر در بین ورزشكاران حرفه‌ای و به خصوص ورزش‌های سنگین مثل كشتی، وزنه‌براری و «فوتبال» بروز می‌كند و علل مختلفی نیز در ایجاد آن دخالت دارد كه به برخی از آن اشاره می‌شود:


عدم آمادگی بدن


ورزش زمانی اثربخش و مفید واقع خواهد شد كه ورزشكار قبل از شروع به حركات ورزشی و یا حضور در مسابقات، بدنی آماده داشته باشد و برای رسیدن به این مهم لازم است ابتدا با نرمش‌هایی خاص بدن خود را گرم كند و سپس به تمرینات اصلی بپردازد. این امر بسیار حائز اهمیت است و مربیان باید در این خصوص دقت لازم را به عمل آورند.

تمركز

ورزشكار همواره در حین تمرین یا مسابقه باید در لحظه‌ها و ثانیه‌ها تمركز لازم را داشته باشد به همین دلیل باید همواره از روان و روحیه‌ای سالم برخوردار بوده و نحوة مراقبت‌های ضروری را از خود با آگاهی از مسائل «روان‌شناسی» مد نظر قرار دهد كه البته اشرف داشتن به موضوع «روان‌شناختی ورزشی» جایگاه خاص خود را دارد.

محل تمرین یا مسابقات

مكان‌های تمرین یا مسابقات و حتی حاشیه‌های پارك‌ها یا شهرك‌های مسكونی كه برای پیاده‌روی، دویدن و نرمش در نظر گرفته می‌شوند، باید از نظر سطح و پستی و بلندی مورد بررسی قرار گیرند. به‌عنوان مثال دویدن در جادة شنی و یا مسیرهایی كه صاف و مستقیم نباشند خصوصاً برای افراد سالمند جایز نیست و اقدام به ورزش كردن در این‌گونه محیط‌ها ممكن است به آسیب‌های گوناگون منجر شود.

در هر حال محتمل است كه به هر صورت این اتفاق بیافتد كه در این صورت توجه به «اقدامات اولیه» لازم می‌شود و یادگیری این اقدامات به منظور كمك‌رسانی به مصدومین ضرورت پیدا می‌كند. در اینجا جهت آشنایی علاقه‌مندان به كمك‌های اولیه به چند موضوع مهم در این خصوص به طور خلاصه اشاره می‌كنیم.

* بهتر است «مصدوم» تا رسیدن پزشك تیم بی‌حركت بماند و عضو آسیب‌دیده نسبت به قلب بالا نگه داشته شود.

* محافظت و پیشگیری از آسیب بیشتر به هر طریق ممكن (به عنوان مثال با استفاده از وسایل كمك ارتوپدی) به عمل آید.

* بانداژ كردن محل آسیب‌دیده (تا حدی كه نباید خیلی محكم انجام شود كه در بازگشت خون وریدی به طرف قلب اختلال ایجاد كند) مفید بوده و موجب كاهش تورم می‌شود.

* در صورتی كه آسیب‌دیدگی شدید بوده و مثلاً باعث درد قفسه سینه شود به‌طوری كه مصدوم قادر به نفس كشیدن عادی نباشد، باید از تنفس مصنوعی و اكسیژن كمكی استفاده كرد.

بررسی وضعیت نبض و گردش خون فرد در این مرحله باید مدنظر قرار گرفته و ضمن توجه كامل به سطح هوشیاری مصدوم (شامل واكنش مردمك‌ها به نور، حركت چشم‌ها و...) از خونریزی، خون‌مردگی و یا شكستگی آگاه شویم.

تأثیر ماساژ با یخ

ماساژ با یخ به هنگام مصدومیت و بعد از آن تأثیر مثبتی در پیش‌گیری آسیب‌دیدگی داشته و در درمان آن نیز بسیار مؤثر است.

روش صحیح ماساژ دادن با یخ و مدت زمان آن نیز باید مهم تلقی شود. به همین جهت به نحوة استفاده مطلوب از یخ (به شرح زیر) توجه كنید:

* یك لیوان یك بار مصرف پر آب را داخل «فریزر» قرار داده و پس از انجماد آن را خارج ساخته داخل یك كیسه فریزر قرار می‌دهیم. و سپس پارچه‌ای به دور آن پیچیده و روی محل آسیب دیده می‌گذاریم و به مدت 20 تا 30 دقیقه ماساژ می‌دهیم. بهتر است این كار به آرامی صورت گرفته و در صورتی كه مصدوم تحمل سرمای كیسه یخ را نداشته باشد، مدت ماساژ كم و به دفعات آن افزوده شود. شایان ذكر است كه استفاده از ماساژ با یخ به هنگام مصدومیت باعث كاهش خونریزی، تورم و التهاب ناحیة صدمه دیده و مجروح شده و ادامة درمان با آن موجب از بین رفتن «درد» و در نهایت معالجة مصدوم خواهد شد.

منبع:روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha