دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 47858
سلامت نیوز: طب سنتی براساس تجربیات و آزمایش‌های مختلف شكل می‌گرفت و حالا این تجربیات به ما انتقال پیدا كرده است. شیوه درمانی موسوم به آب‌درمانی یكی از تكنیك‌های درمان‌های طبیعی است كه استفاده از آن از ایام دور در كشورهای مختلفی چون چین، هند، مصر، یونان و ژاپن مرسوم بوده است. این شیوه درمانی كه امروزه آن را با عنوان هیدورتراپی می‌شناسند از جمله شیوه‌های درمانی‌ای است كه به‌كارگیری آن تاثیرات مستقیمی بر حفظ سلامت و ایمنی بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن دارد. این شیوه علاوه بر آنكه برای رفع خستگی روزانه و تسكین كوفتگی‌های پس از تمرینات و مسابقات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سوی بسیاری از متخصصان برای درمان ضایعات و معضلات سیستم عضلانی و استخوانی نیز توصیه و تجویز می‌شود.
افرادی كه دارای بیماری‌هایی مانند آرتروز، التهاب مفاصل، رماتیسم و معضلات ستون فقرات هستند با استفاده از شیوه‌های آب‌درمانی می‌توانند بسیاری از دردها و ناراحتی‌های خود را تسكین و درمان كنند. قرار گرفتن این بیماران در آب و انجام نرمش‌های هوازی در آب برای این افراد این خاصیت را دارد كه آنها بدون آنكه ذره‌ای تحت فشار وزن‌شان قرار بگیرند، قادرند مفاصل و اعضای بدن خود را حركت دهند و كمترین درد و فشاری را احساس نكنند. آب به این جهت كه می‌تواند جاذبه و خاصیت ربایش زمین را خنثی كند به بیمار كمك می‌كند تا او در حالت غوطه‌ور و بدون وارد آمدن كمترین فشاری حركت كرده و دامنه وسیعی برای تحرك عضو آسیب‌دیده خود داشته باشد. این كار كمك می‌كند تا دردهای بیمار كه هنگام حركت مفاصل خشك یا آسیب‌دیده به دلیل اضافه شدن وزن بدن بر او، اضافه می‌شود، تسكین پیدا كند و شرایط جسمی بهتری برای طی كردن مراحل درمان داشته باشد.
براساس تحقیقات انجام شده استفاده از آب‌درمانی تاثیر بسیار زیادی در تسكین دردهای ناحیه كمر دارد. به گفته محققان افرادی كه به واسطه چاقی و اضافه‌وزن، كم‌تحركی یا نشستن بیش از حد دچار فشار زیاد در ناحیه ستون فقرات خود هستند با استفاده از متدهای آب‌درمانی می‌توانند فشار وارد شده به ستون فقرات و عضلات ناحیه كمری را كاهش داده و دردهای این ناحیه را تسكین دهند. در این شیوه درمانگر با ارایه تمرینات و نرمش‌هایی كه عضلات ناحیه كمر و نشیمنگاه را درگیر می‌كند به تقویت عضلات این ناحیه درون آب پرداخته و از میزان فشار ناحیه ستون فقرات كم می‌كند. به این ترتیب بیمار پس از چند جلسه آب‌درمانی با كاهش درد در این ناحیه روبه‌رو شده و بی‌نیاز از هرگونه مسكن خواهد شد.
یكی از رایج‌ترین موارد درمانی این شیوه درمان آسیب‌دیدگی‌های ورزشی مثل كوفتگی، دررفتگی تاندون، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و درمان التهاب‌های تاندونی است. در این شیوه متخصصان و درمانگران آب‌درمانی با تجویز حمام‌های آب گرم، سرد یا ولرم، بسته به نوع آسیب‌دیدگی افراد و ارایه تمرینات خاص به بیمارشان كمك می‌كنند تا بیمار مراحل درمان را پشت‌سر گذاشته و به مرور با قرار گرفتن در آب و تكرار تمرین‌ها و نرمش‌های خاص درون آب، سلامت خود را به‌دست آورد.
استفاده از كیسه‌های آب گرم نیز یكی دیگر از شیوه‌های تسكین دردها و التهاب‌های مفصلی و استخوانی در بدن است. درمانگران آب‌درمانی متناسب با آسیب وارد شده به مفاصل بیمار، استفاده از كمپرس آب گرم را به‌مدت 15 تا 25 دقیقه به بیمار توصیه می‌كنند. استفاده از این كمپرس تاثیر بسیار زیادی در تسكین دردها و التهاب ناحیه آسیب‌دیده دارد. درمانگران استفاده از این كمپرس را هر سه، چهار ساعت یك‌بار به بیماران‌شان توصیه می‌كنند.
در موارد محدودی استفاده از هیدروتراپی یا آب‌درمانی به بیماران توصیه نشده است. توجه داشته باشید كه برای استفاده از شیوه‌ها و تكنیك‌های آب‌درمانی حتما از مشاوره متخصص یا درمانگر آب‌درمانی بهره‌مند شوید.
به گفته كارشناسان افرادی كه دچار اختلالات گردش خون هستند نباید از آب‌درمانی استفاده كنند، زیرا قرار گرفتن در آب گرم درون استخر یا وان موجب تسریع جریان گردش خون در بدن شده و ممكن است برای این بیماران عوارضی جدی همراه داشته باشد.
متخصصان آب‌درمانی استفاده از هیدروتراپی را برای افرادی كه دچار جراحت یا زخم باز هستند، مجاز نمی‌دانند، زیرا استفاده از آب‌درمانی به‌ویژه آب گرم در افرادی كه دچار جراحت هستند ممكن است موجب خونریزی یا عفونت زخم شود.
افرادی كه دچار نارسایی قلبی یا تنفسی هستند بهتر است از تكنیك‌های آب‌درمانی برای درمان ناراحتی‌های خود استفاده نكنند.
متخصصان آب‌درمانی همواره به بیماران خود توصیه می‌كنند، در صورتی كه به متخصصان آب‌درمانی مراجعه می‌كنند حتما آنها را از بیماری‌ها و نارسایی‌های احتمالی خود به‌ویژه نارسایی قلبی و تنفسی مطلع كنند.
افرادی كه تب دارند نیز نباید از آب‌درمانی یا استخردرمانی برای كاهش دمای بدن خود استفاده كنند، زیرا علت بروز تب و دمای غیرعادی توسط متخصص باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این موضوع به دلیل وجود عفونت در بدن باشد، استفاده از آب‌درمانی موجب تشدید بیماری در فرد می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha